سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----971469---
بازدید امروز: ----76-----
بازدید دیروز: ----315-----
جستجو:
بهمن 88 به بعد - حرف های جوانی
  • لوگوی وبلاگ
    بهمن 88 به بعد - حرف های جوانی

    پیوندهای روزانه
  • لینک دوستان من
    عاشق آسمونی
    (( همیشه با تو ))
    وبلاگ گروهی فصل انتظار
    ورود پسرا ممنوع
    آموزه
    دنیای جوانی
    مرکز دانلود رایگان آهنگ فیلم و کلیپ جالب دوربین مخفی
    همسفر مهتاب
    ای نام توبهترین سر آغاز
    دست نوشته های بی معرفت
    حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
    آقاشیر
    روانشناسی آیناز
    کـــــلام نـــو
    .:: اســــوه هــــا ::.
    کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
    تکنولوژی کامپیوتر
    xXxرنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
    بوی سیب BOUYE SIB
    سیاست
    پاک دیده
    آدمک ها
    آخوندها از مریخ نیامده اند!!!
    مدیر پارسی بلاگ
    پرسش مهر 8
    یا مهدی ادرکنی
    پیمان دانلود
    السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره)
    خط بارون
    شور شیرین
    کلام دل
    مفرد مؤنث غائب
    قافله شهدا
    پیامبر اعظم
    دوستداران و منتقدان دکتراحمدی نژاد
    عطاری عطار
    نان ، عشق ، موتور هزار
    تخیّلات خزان‌زده یک برگ بید
    امیدزهرا omidezahra
    شاهد
    یارب کی آن صبا بوزد کز نسیم او گردد
    مهدیار دات بسیجی
    گل نرگس
    ولایت علیه السلام
    .:: مهدیاد ::.
    خانه اطلاعات
    علوم قرآنی
    ألا إنَّّ حِزبَ الله هُمُ الغالِبُون
    پوست کلف
    مشاوره و مقالات روانشناسی
    کجایید ای شهیدان خدایی

    تارنما
    نسیمی از بهشت ...
    موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
    آریایی بیدارشو
    دسته کلید
    افشای سایت www.roozna.com/
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    عشقی
    شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
    ایران اسلام
    زیر آسمان خدا
    جوان ایرانی
    بهار سبز
    ..:: نـو ر و ز::..
    تالوگ
    دنیا به روایت یوسف
    ترنم باران
    کانون گفتمان قرآن
    یک امل مدرنیسم نشده
    یوسف گم گشته
    یاد ایام
    رادیوی نسل برتر
    به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
    شمیم وصل
    دانستنیهای علمی ، تاریخ، ترفند ، دانلود
    اقالیم قبله
    رایحه عشق
    بچه دانشجو !
    حوزه نت
    منصوره معتمدی
    جامعه اسلامی دانشجویان
    مقاومت
    پایگاه آیت الله حائری شیرازی
    علمیران
    علمی
    شبکه المنار
    زن مسلمان
    دل نوشته ها

    ملیکا
    معصومین
    ادبیات
    در پیشگاه قرآن
    وفا لینک
    خاکریز
    دانش نامه ی آزاد
    پیامبر اعظم(ص)
    حوزه نت
    همه چی از موبایل
    جدیدترین اخبار روز دنیا
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • مطالب بایگانی شده
  • وضعیت من در یاهو
  • درباره روزه ماه مبارک رمضان
    نویسنده: جوانان ایران زمین چهارشنبه 89/5/20 ساعت 7:30 عصر


    گفتاری از امام خمینی(ره) در آستانه ماه مبارک رمضانروزه با آن آدابی که خواسته‌اند، بدون «انقطاع الی الله» بالا نمی‌رود
    رجانیوز/ گروه فرهنگی: گفتار زیر در آستانه ماه مبارک رمضان و در جلسه اخلاقی امام خمینی(ره) برای طلاب ایراد شده و با بیان عرفانی و لطیف ایشان، برخی تذکرات مهم را گوشزد کرده است. این گفتار در کتاب جهاد اکبر یا مبارزه با نفس ص 36 منتشر شده است که طی آن حضرت امام(ره) پس از بحثی کوتاه درباره مناجات شعبانیه، سخنانی در باب آمادگی برای ماه رمضان ایراد می کنند که مشروح آن در پی می آید:

    مردان آگاه الهی باید پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، خود را برای صومی که در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست (و این اجتناب به طور کامل، همان انقطاع الی الله می‌باشد) آماده و مهیا کنند، کمال انقطاع به این سادگی نمی‌شود، احتیاج فوق‌العاده به تمرین، زحمت، ریاضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از «ما سوی الله» منقطع شود و به غیر خداوند توجهی نداشته باشد. تمام صفات وارسته انسانی، در انقطاع کامل الی الله نهفته و اگر کسی بدان دست یافت، به سعادت بزرگی نایل شده است. لیکن با کوچک‌ترین توجه به دنیا، محال است «انقطاع الی الله» تحقق یابد و کسی که بخواهد روزه ماه مبارک رمضان را با آن آدابی که از او خواسته‌اند انجام دهد،‌ لازم است انقطاع کامل داشته باشد تا بتواند مراسم و آداب مهمانی را به جا آورده و به مقام میزبان تا آنجا که ممکن است، عارف گردد.
     
    طبق فرمایش حضرت رسول اکرم(ص) (بنا بر خطبه‌ای که به آن حضرت منسوب است) همه بندگان ‌در ماه مبارک رمضان به مهمانی خداوند تعالی دعوت شده‌اند و مهمان پروردگار خود می‌باشند. آنجا که می‌فرماید: «ایها الناس، انه قد اقبل الیکم شهر الله ... و قد دعیتم فیه الی ضیافة الله ...»
     
    شما در این چند روزی که به ماه مبارک رمضان مانده به فکر باشید، خود را اصلاح کرده، توجه به حق تعالی پیدا کنید. از کردار و رفتار ناشایسته خود استغفار کنید. اگر خدای نخواسته گناهی مرتکب شده‌اید، قبل از ورود به ماه مبارک رمضان توبه نمایید. زبان را به مناجات حق تعالی عادت دهید، مبادا در ماه مبارک رمضان از شما غیبتی، تهمتی و خلاصه گناهی سر بزند که در محضر ربوبی با نعم الهی و در مهمانسرای باریتعالی آلوده به معاصی باشید. شما در این ماه شریف به ضیافت حق تعالی دعوت شده‌اید: «دعیتم فیه الی ضیافة الله»، خود را برای مهمانی با شکوه حضرت حق آماده سازید؛ لااقل به آداب صوری و ظاهری روزه پایبند باشید، (آداب حقیقی باب دیگری است که به زحمت و مراقبت دایم نیاز دارد)،‌معنای روزه فقط خودداری و امساک از خوردن و آشامیدن نمی‌باشد، از معاصی هم باید خودداری کرد این از آداب اولیه روزه می‌باشد که برای مبتدی‌هاست. (آداب روزه برای مردان الهی که می‌خواهند به معدن عظمت برسند غیر از این می‌باشد). شما اقلا به آداب اولیه روزه عمل نمایید و همان‌طور که شکم را از خوردن و آشامیدن نگه می‌دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصی باز دارید. از هم‌اکنون بنا بگذارید که زبان را از غیبت، تهمت، بدگویی و دروغ نگه داشته، کینه، حسد و دیگر صفات زشت شیطانی را از دل بیرون کنید. اگر توانستید «انقطاع الی الله» حاصل نمایید، اعمال خود را خالص و بی‌ریا انجام دهید و از شیاطین انس و جن منقطع شوید.
     
    لیکن به حسب ظاهر از رسیدن و دست یافتن به چنین سعادت ارزنده‌ای مأیوس می‌باشیم، اقلا سعی کنید روزه شما مشفوع به محرمات نباشد، در غیر این صورت اگر روزه شما صحیح شرعی باشد، مقبول الهی نبوده و بالا نمی‌رود؛ بالا رفتن عمل و مقبولیت آن با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد. اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان در اعمال و کردار شما هیچ‌گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می‌شود روزه‌ای که از شما خواسته‌اند، محقق نشده است. آنچه انجام داده‌اید، روزه عامه و حیوانی بوده است.
     
    در این ماه شریف که به مهمانسرای الهی دعوت شده‌اید، اگر به حق تعالی معرفت پیدا نکردید یا معرفت شما زیادتر نشد، بدانید در «ضیافت‌الله» درست وارد نشدید و حق ضیافت را به جا نیاورده‌اید. نباید فراموش کنید که در ماه مبارک که «شهر الله» می‌باشد و درهای رحمت الهی به روی بندگان باز است و شیاطین و اهریمنان به حسب روایت، در غل و زنجیر به سر می‌برند، اگر شما نتوانید خود را اصلاح و مهذب نمایید، نفس اماره را تحت مراقبت و کنترل خود درآورید، هواهای نفسانیه را زیر پا گذاشته، علاقه و ارتباط خویش را با دنیا و مادیت قطع کنید. بعد از پایان یافتن شهر صیام مشکل است بتوانید این مسایل را به مرحله عمل درآورید. بنابراین از فرصت استفاده کنید و پیش از آنکه این فیض عظمی سپری شود در مقام اصلاح تزکیه و تصفیه امور خود برآیید. خود را برای انجام وظایف ماه صیام آماده و مهیا سازید. طوری نباشد که پیش از فرا رسیدن شهر رمضان، همانند ساعت به دست شیطان کوک شده ـ در این یک ماه که شیاطین در زنجیرند ـ شما به طور خودکار به معاصی و اعمال خلاف دستورات اسلام مشغول شوید. گاهی انسان عاصی و گناهکار بر اثر دوری از حق و کثرت معصیت، آنچنان در تاریکی و نادانی فرو می‌رود که دیگر نیازی به وسوسه شیطان ندارد. خود به رنگ شیطان درمی‌آید. «صبغة الله» مقابل صبغة الشیطان است و کسی که دنبال هوای نفس رفت و از شیطان متابعت کرد،‌ به تدریج به صبغه او درمی‌آید.
     
    شما تصمیم بگیرید لااقل در این یک ماه از خود مراقبت به عمل آورید، از گفتار و کرداری که خداوند تبارک و تعالی راضی نیست، اجتناب کنید. از هم‌اکنون در همین مجلس با خدای خود عهد ببندید که در ماه مبارک رمضان از غیبت، تهمت و بدگویی نسبت به دیگران خودداری کنید. زبان، چشم، دست، گوش و دیگر اعضا و جوارح را تحت اراده خود درآورید. اعمال و اقوال خود را مراقبت نمایید، شاید همین عمل شایسته موجب گردد که خداوند تبارک و تعالی به شما توجه فرموده، توفیق عنایت کند و پس از سپری شدن شهر صیام که شیاطین از زنجیر رها می‌گردند، شما اصلاح شده باشید و دیگر فریب شیطان را نخورید و مهذب گردید.
     
    باز تکرار می‌کنم: تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان مراقب زبان، چشم، گوش و همه اعضا و جوارح خود باشید و دایما متوجه باشید این عمل که می‌خواهید انجام دهید، این سخنی که می‌خواهید بر زبان آورید، این مطلبی که دارید استماع می‌کنید، از نظر شرع چه حکمی دارد؟ این آداب اولی و ظاهری صوم است اقلا به این آداب ظاهری صوم پایدار باشید. اگر دیدید کسی می‌خواهد غیبت کند، جلوگیری کنید و به او بگویید ما متعهد شده‌ایم که در این 30 روز ماه رمضان از امور محرمه خودداری ورزیم و اگر نمی‌توانید او را از غیبت باز دارید، از آن مجلس خارج شوید ننشینید و گوش کنید، مسلمین باید از شما در امان باشند، کسی که دیگر مسلمانان از دست و زبان و چشم او در امان نباشد، در حقیقت مسلمان نیست؛ مسلمان ظاهری و صوری می‌باشد و «لااله‌‌الاالله» صوری گفته است. اگر خدای نخواسته خواستید به یکی جسارت کنید اهانت نمایید و یا مرتکب غیبت شوید، بدانید که در محضر ربوبی هستید، مهمان خدای متعال می‌باشید و در حضور حق تعالی به بندگان او اسائه ادب می‌کنید و اهانت به بنده خدا، اهانت به خداست. اینان بندگان خدا هستند. خصوصا اگر اهل علم بوده و در صراط علم و تقوی باشند.
     
    گاهی می‌بینیم که انسان به واسطه‌ این امور به جایی می‌رسد که در وقت مرگ، خدا را تکذیب می‌کند، آیات الهی را منکر می‌شود «ثم کان عاقبة الذین اسؤوا السوء ان کذّبوا بایات الله و کانوا بها یستهزؤون». این امور به تدریج واقع می‌شود. امروز یک نظر غیرصحیح، فردا یک کلمه غیبت و روز دیگر اهانتی به مسلمانان و... کم کم این معاصی در قلب انباشته می‌شود و قلب را سیاه کرده، انسان را از «معرفة الله» باز می‌دارد. تا آنجا که همه چیز را انکار کرده و حقایق را تکذیب می‌نماید.
     
    طبق بعضی آیات به تفسیر برخی از روایات، اعمال انسان به رسول خدا(ص) و ائمه طاهرین(ع) عرضه می‌شود و از نظر مبارک آنان می‌گذرد. وقتی که آن حضرت به اعمال شما نظر کنند و ببینند که از خطا و گناه انباشته است، چقدر ناراحت و متأثر می‌شوند؟ نخواهید که رسول خدا ناراحت و متأثر شوند، راضی نشوید که قلب مبارک آن حضرت شکسته و محزون شود. وقتی آن حضرت مشاهده کنند که صفحه اعمال شما مملو از غیبت و تهمت و بدگویی نسبت به مسلمانان می‌باشد و تمام توجه شما هم به دنیا و مادیات است و قلوب شما از بغض، حسد، کینه و بدبینی به یکدیگر لبریز شده، ممکن است در حضور خدای تبارک و تعالی و ملائکةالله خجل گردد که امت و پیروان او نسبت به نعم الهی، ناسپاس بوده و اینگونه افسار گسیخته و بی‌پروا به امانت خداوند تبارک و تعالی خیانت می‌کنند.
     
    قلب انسان مانند آینه، صاف و روشن است و بر اثر توجه فوق‌العاده به دنیا و کثرت معاصی کدر می‌شود. ولی اگر انسان لااقل، صوم را برای حق تعالی خالص و بی‌ریا انجام دهد (نمی‌گویم عباد است دیگر خالص نباشد، همه عبادات لازم است خالص و بی‌ریا انجام گیرد) این عبادات را که اعراض از شهوات، اجتناب از لذات و انقطاع از غیرخداست، در این یک ماه به خوبی انجام دهد، شاید تفضل الهی شامل حال او شده و آینه قلبش از سیاهی و کدورت زدوده شود و امید است که او را از عالم طبیعت و لذات دنیوی منحرف و منصرف سازد و آنگاه که می‌خواهد وارد شب قدر شود، نورانیت‌هایی را که در آن شب برای اولیاء‌ و مؤمنان حاصل می‌شود به دست آورد.
     
    و جزای چنین روزه‌ای خداست، چنانکه فرموده است: «الصوم لی و انا اجزی به» چیز دیگری نمی‌تواند پاداش چنین روزه‌ای باشد. جنات نعیم در مقابل روزه او بی‌ارزش بوده، نمی‌تواند پاداش آن به حساب آید.
     
    ولی اگر بنا باشد که انسان به اسم روزه، دهان را از مطعومات ببندد و به غیبت مردم باز کند و شب‌های ماه رمضان را که مجالس شب‌نشینی گرم و دایر بوده، وقت و فرصت بیشتری است با غیبت، تهمت و اهانت به مسلمانان به سحر برساند، چیزی عاید او نمی‌شود و اثری بر آن مترتب نمی‌گردد، بلکه چنین روزه‌‌داری آداب مجلس مهمانی حق را رعایت نکرده و حق ولی نعمت خود را ضایع نموده است؛ ولی‌ نعمتی که پیش از آفرینش انسان، همه‌گونه وسایل زندگی و آسایش را برای او فراهم کرده و اسباب تکامل را تهیه دیده است. انبیاء ‌را برای هدایت فرستاد، کتاب‌های آسمانی نازل فرموده است. برای رسانیدن انسان به «معدن عظمت» و «نور ابهج» قدرت داده، عقل و ادراک عنایت کرده، کرامت‌ها فرموده است و اکنون از بندگانش دعوت به عمل آورده که به مهمانخانه او وارد شده، بر خوان نعمت او بنشینند و شکر و سپاس حضرتش را تا آنجا که از دست و زبان آنان برمی‌آید، ادا کنند.
     
    آیا صحیح است که بندگان از خوان نعمت او بهره‌مند شوند، از وسایل و اسباب آسایشی که در اختیار آنان قرار داده استفاده کنند و با مولا و میزبان خود مخالفت ورزند و بر ضد او قیام کنند؟ یا اسباب و وسایلی که او به آنان ارزانی داشته علیه او و بر خلاف خواست او به کار برند?
     
    آیا این ناسپاسی و نمک‌نشناسی نیست که انسان سر سفره مولای خویش بنشیند و با اعمال و کردار گستاخانه و بی‌ادبانه خود، نسبت به میزبان محترم که ولی‌نعمت او نیز می‌باشد، اهانت و جسارت کند و کارهایی را که نزد میزبان زشت و قبیح است مرتکب شود؟
    ***********
    40 حدیث ماه مبارک رمضان؛ ثواب روزه و آداب روزه دار
    1-پایه ‏هاى اسلام
    قال الباقر علیه السلام:

    بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه.

    امام باقر علیه السلام فرمود:

    اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبرى اسلامى).فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1

    2-فلسفه روزه
    قال الصادق علیه السلام:

    انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.

    من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1

    3-روزه آزمون اخلاص
    قال امیرالمومنین علیه السلام:

    فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام على علیه السلام فرمود:

    خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

    نهج البلاغه، حکمت 252

    4-روزه یاد آور قیامت
    قال الرضا علیه السلام:

    انما امروا بالصوم لکى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر الاخر.

    امام رضا علیه السلام فرمود:

    مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.

    وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10

    5-روزه زکات بدن
    قال رسول الله صلى الله علیه و آله لکل شیئى زکاة و زکاة الابدان الصیام.

    رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

    براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.

    الکافى، ج 4، ص 62، ح 3

    6-روزه سپر آتش
    قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

    الصوم جنة من النار.

    رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

    روزه سپر آتش (جهنم) است. «یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»

    الکافى، ج 4 ص 162

    7-اهمیت روزه
    الصوم فى الحر جهاد.

    رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

    روزه گرفتن در گرما، جهاد است.

    بحار الانوار، ج 96، ص 257

    8-روزه نفس
    قال امیرالمومنین علیه السلام

    صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام.

    امیرالمومنان على علیه السلام فرمود:

    روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزه‏هاست.

    غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64

    9-روزه واقعى
    قال امیرالمومنین علیه السلام

    الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب.

    امام على علیه السلام فرمود:

    روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مى‏کند.

    بحار ج 93 ص 249

    10-برترین روزه
    قال امیرالمومنین علیه السلام

    صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن.

    امام على علیه السلام فرمود:

    روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.

    غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80

    11-روزه چشم و گوش
    قال الصادق علیه السلام

    اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    آنگاه که روزه مى‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز کند.»


    12-روزه اعضا و جوارح
    عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها

    ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.

    حضرت زهرا علیها السلام فرمود:

    روزه‏دارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه‏اش به چه کارش خواهد آمد.


    13-روزه ناقص
    قال الباقر علیه السلام

    لا صیام لمن عصى الامام و لا صیام لعبد ابق حتى یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصیام لولد عاق حتى یبر.

    امام باقر علیه السلام فرمود:

    روزه این افراد کامل نیست:

    1 - کسى که امام (رهبر) را نافرمانى کند.

    2 - بنده فرارى تا زمانى که برگردد.

    3 - زنى که اطاعت‏شوهر نکرده تا اینکه توبه کند.

    4 - فرزندى که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود.


    14-روزه بى ارزش
    قال امیرالمومنین علیه السلام

    کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء.

    امام على علیه السلام فرمود:

    چه بسا روزه‏دارى که از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى که از نمازش جز بیخوابى و سختى سودى نمى‏برد.


    15-روزه و صبر
    عن الصادق علیه السلام فى قول الله عزوجل

    «واستعینوا بالصبر و الصلوة‏»

    قال: الصبر الصوم.

    امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزو جل که فرموده است: از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است.


    16-روزه و صدقه
    قال الصادق علیه السلام

    صدقه درهم افضل من صیام یوم.

    امام صادق علیه السلام فرمود

    یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.

    17-پاداش روزه

    قال رسول الله صلى الله علیه و آله: قال الله تعالى ;

    الصوم لى و انا اجزى به

    رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است:

    روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.

    18-جرعه نوشان بهشت

    قال رسول الله صلى الله علیه و آله ;

    من منعه الصوم من طعام یشتهیه کان حقا على الله ان یطعمه من طعام الجنة و یسقیه من شرابها.

    رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

    کسى که روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست که به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند.

    19-خوشا بحال روزه داران

    قال رسول الله صلى الله علیه و آله

    طوبى لمن ظما او جاع لله اولئک الذین یشبعون یوم القیامة

    رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

    خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اینان در روز قیامت‏سیر مى‏شوند. .

    20-مژده به روزه ‏داران

    قال الصادق علیه السلام ;

    من صام لله عزوجل یوما فى شدة الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتى اذا افطر.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مى‏گمارد تا دست‏به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند.

    21-شادى روزه دار

    قال الصادق علیه السلام

    للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است: :

    1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت)

    22-بهشت و باب روزه ‏دارن

    قال رسول الله صلى الله علیه و آله 7;

    ان للجنة بابا یدعى الریان لا یدخل منه الا الصائمون.

    رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

    براى بهشت درى است‏بنام (ریان) که از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.

    وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح‏31.

    23-دعاى روزه ‏داران

    قال الکاظم (علیه السلام)

    دعوة الصائم تستجاب عند افطاره

    امام کاظم (علیه السلام) فرمود: ;:

    دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.

    24-بهار مومنان

    قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) ;)

    رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

    زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره مى‏گیرد. ;.

    25-روزه مستحبى

    قال الصادق (علیه السلام) ;)

    من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلک صیام ثلاثة ایام من کل شهر.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.

    26-روزه ماه رجب

    قال الکاظم (علیه السلام) ;)

    رجب نهر فى الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلک النهر.

    امام کاظم (علیه السلام) فرمود:

    رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مى‏نوشاند.

    من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 56 ح 2

    27-روزه ماه شعبان

    من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین.

    امام صادق (علیه السلام) فرمود:

    هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مى‏کند.

    وسائل الشیعه ج 7 ص 375،ح 22

    28-افطارى دادن
    قال الصادق (علیه السلام)
    من فطر صائما فله مثل اجره 7;

    امام صادق (علیه السلام) فرمود:

    هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.

    29-افطارى دادن

    قال الکاظم (علیه السلام)
    فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک. ;.

    امام کاظم (علیه السلام) فرمود:

    افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.

    30-روزه خوارى

    قال الصادق (علیه السلام) ;)

    من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه

    امام صادق (علیه السلام)فرمود:

    وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5

    من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 73، ح 9

    31-رمضان ماه خدا
    قال امیرالمومنین 6;

    شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى

    امام على (علیه السلام) فرمود:

    رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

    32-رمضان ماه رحمت

    قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) ;)

    ... و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.

    رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

    بحار الانوار، ج 93، ص 342

    33-فضیلت ماه رمضان
    قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) ;)

    ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه

    رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

    درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.

    34-اهمیت ماه رمضان

    قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) ;)

    لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یکون رمضان السنة

    رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

    بحار الانوار، ج 93، ص 346

    35-قرآن و ماه رمضان
    قال الرضا (علیه السلام) ;)

    من قرا فى شهر رمضان ایة من کتاب الله کان کمن ختم القران فى غیره من الشهور.

    امام رضا (علیه السلام) فرمود:

    هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.

    36-شب سرنوشت‏ ساز

    قال الصادق (علیه السلام) ;)

    راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من السنة الى السنة.

    امام صادق (علیه السلام) فرمود:

    آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى‏شود.

    37-برترى شب قدر

    قیل لابى عبد الله (علیه السلام) ;)

    کیف تکون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدر.

    از امام صادق (علیه السلام) سوال شد:

    چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

    حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

    38-تقدیر اعمال

    قال الصادق (علیه السلام) ;)

    التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین.

    امام صادق (علیه السلام) فرمود:

    برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گیرد و تصویب آن در شب بیست ویکم و تنفیذ آن در شب بیست‏سوم.

    39-احیاء شب قدر

    عن فضیل بن یسار قال:

    کان ابو جعفر (علیه السلام) اذا کان لیلة احدى و عشرین و لیلة ثلاث و عشرین اخذ فى الدعا حتى یزول اللیل فاذا زال اللیل صلى.

    فضیل بن یسار گوید:

    امام باقر (علیه السلام) در شب بیست و یکم و بیست‏سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آید و آنگاه که شب به پایان مى‏رسید نماز صبح را مى‏خواند.

    وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4

    40-زکات فطره
    قال الصادق (علیه السلام) ;)

    ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة.

    امام صادق (علیه السلام) فرمود:

    تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است.

    وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5


    نظرات دیگران ( ) ماه مبارک رمضان، امام خمینی، روزه

  • کار ثواب + عکس
    نویسنده: جوانان ایران زمین چهارشنبه 89/5/13 ساعت 7:20 عصر

    به گزارش خبرنگار دانشجو نیوز یک راننده تاکسی بوشهری برای رفاه حال مسافران خود و درآوردن خستگی و تشنگی آنان اقدام به نصب یک کلمن آب بهمراه لیوان های یکبار مصرف و نیز دستمال کاغذی نموده است. وی همچنین در حرکتی بهداشتی اقدام به نصب یک کیسه زباله در این تاکسی هم کرده تا از ریختن لیوانهای یکبار مصرف به خیابان جلوگیری نموده باشد.

    این راننده که معلم بازنشسته می باشد حسین گوهرنشان نام دارد که در مسیر خط سه راه بازرگانی تا مرکز شهر حمل ونقل مسافران را بر عهده دارد .

    daneshjonews.com.jpg

    daneshjonews.com (1).jpg

    daneshjonews.com (2).jpg

    daneshjonews.com (3).jpg


    نظرات دیگران ( ) راننده تاکسی، بوشهر

  • خدا بده برکت
    نویسنده: جوانان ایران زمین چهارشنبه 89/5/13 ساعت 3:30 عصر


    نظرات دیگران ( )

  • آن دستِ نجاتبخش
    نویسنده: جوانان ایران زمین دوشنبه 89/5/4 ساعت 11:14 عصر

    گلچینی از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد حضرت ولی‌عصر (عج)

     ...انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهى ملکوتى است که باید بیاید و با کمک همین انسانها سیطره‌ى ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگى مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بنده‌ى واقعى خدا بکند. باید براى این کار آماده بود...

     

    این، آینده‌ قطعى شماست
    ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهى، با کمکهاى معنوى غیبى و با ادعیه‌ى زاکیه و هدایتهاى معنوى ولى‌الله‌الاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامى را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ با عظمت تمدن اسلامى را برافراشته نماید. این، آینده‌ى قطعى شماست. جوانان، خودشان را براى این حرکت عظیم آماده کنند. نیروهاى مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند.
    دیدار ایثارگران 29/05/137
     
    قبل از فرج، آسایش و راحت‌طلبى و عافیت نیست!
    قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحت‌طلبى و عافیت نیست. ...قبل از ظهور مهدى موعود، در میدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاک امتحان مى‌شوند؛ در کوره‌هاى آزمایش وارد مى‌شوند و سربلند بیرون مى‌آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود(ارواحنافداه) روزبه‌روز نزدیکتر مى‌شود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمه‌ى شعبان، روز عید بزرگ است.
    دیدار با مردم قم 30/11/1370
     
    حقیقت انتظار
    انتظار، یعنى دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگى بشر. ممکن است کسانى آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند - فاصله هست - اما بلاشک آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریک این عید - که عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است - درست نقطه‌ى مقابل آن چیزى است که دشمن مى‌خواهد به وجود بیاورد.
    ما آن وقتى مى‌توانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. براى ظهور مهدى موعود(ارواحنافداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامى و حاکمیت قرآن و اسلام است. اولین قدم براى حاکمیت اسلام و براى نزدیک شدن ملتهاى مسلمان به عهد ظهور مهدى موعود (ارواحنافداه و عجّل‌اللَّه‌فرجه)، به‌وسیله‌ى ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است؛
    دیدار به مناسبت میلاد حضرت مهدى (عج) 25/09/1376
     
    باید زمینه را آماده کنى
    مسأله‌ى ولادت حضرت مهدى علیه‌الصّلاةوالسّلام‌وعجّل‌اللَّه‌تعالى‌فرجه‌الشّریف، از این جهت هم حائز اهمیت است که مسأله‌ى انتظار و دوران موعود را که در مذهب ما، بلکه در دین مقدّس اسلام ترسیم شده است - دوران موعود آخرالزّمان؛ دوران مهدویت - ما به یاد بیاوریم، روى آن تکیه کنیم و بر روى آن مطالعه و دقّت و بحثهاى مفیدى انجام گیرد. شما باید زمینه را آماده کنى، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه‌ى آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمى‌شود شروع کرد! جامعه‌اى مى‌تواند پذیراى مهدى موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگى و قابلیت باشد، والّا مثل انبیا و اولیاى طول تاریخ مى‌شود
    در دیدار با پاسداران 10/12/1368
     
    دنیا را از عدل و داد پر مى‌کند و ظلم را ریشه‌کن مى‌سازد
    خصوصیت مهدى موعود(عجل‌الله‌تعالى‌فرجه‌وارواحنافداه) در نظر مسلمانان این است که: «یملأالله به‌الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا». عدل و داد، استقرار عدالت در جامعه، از بین بردن ظلم از سطح زمین، خصوصیت مهدى موعود است. ... بشر به سمت آن چیزى حرکت مى‌کند که مظهر آن، وجود مقدس مهدى(علیه‌الصلاةوالسلام‌و عجل‌الله‌تعالى‌فرجه‌الشریف) باشد و او کسى است که در احادیث متواتر وارد شده که دنیا را از عدل و داد پر مى‌کند و ظلم را ریشه‌کن مى‌سازد.
    سخنرانى در خجسته سالروز ولادت امام زمان(عج) 22/12/1368

    باید در آن جهت تلاش و کار کنیم
    ما که منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتى که حکومت امام زمان(علیه الاف التحیة و الثناء و عجل‌الله تعالى فرجه) تشکیل خواهد شد، زندگى امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم. البته، ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم آن گونه بنایى را که اولیاى الهى ساختند یا خواهند ساخت، بنا کنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و کار کنیم.
    مظهر عدل پروردگار، امام زمان(عج) است و مى‌دانیم که بزرگترین خصوصیت امام زمان(علیه‌الصّلاةوالسّلام) - که در دعاها و زیارات و روایات آمده است - عدالت مى‌باشد: «یملأ اللَّه به الارض قسطا و عدلا».
    رابطه‌ى قلبى و معنوى بین آحاد مردم و امام زمان(عج) یک امر مستحسن، بلکه لازم و داراى آثارى است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه مى‌دارد.
    دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه‌ی شعبان 27/05/1387

    مصداق وعده‌ی الهی
    ما همین‌قدر مى‌دانیم که وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده‌ى الهى است. همین‌قدر مى‌دانیم که این بازمانده‌ى خاندان وحى و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است. «السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب».
    ...حجت خدا در بین مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگى میکند؛ مردم را مى‌بیند؛ با آنهاست؛ دردهاى آنها، آلام آنها را حس میکند. انسانها هم، آنهائى که سعادتمند باشند، ظرفیت داشته باشند، در مواقعى به طور ناشناس او را زیارت میکنند. او وجود دارد؛ یک انسان واقعى، مشخص، با نام معین، با پدر و مادر مشخص و در میان مردم است و با آنها زندگى میکند. این، خصوصیت عقیده‌ى ما شیعیان است.
    سخنرانى در سالروز میلاد امام عصر(عج) 11/12/1369
     
    خواهد رسید...
    دورانى خواهد رسید که قدرت قاهره‌ى حق، همه‌ى قله‌هاى فساد و ظلم را از بین خواهد برد و چشم‌انداز زندگى بشر را با نور عدالت منور خواهد کرد؛ معناى انتظار دوران امام زمان این است.
    دیدار با مردم قم 30/11/1370
     
    پیام انقلاب ما
    بشریت که با عطش تمام منتظر امام زمان عج‌الله تعالى فرجه الشریف است و مى‌خواهد مهدى موعود بیاید و چشم انتظار آن حضرت است، براى این است که او بیاید تا دنیا را از عدل و داد پر کند. این است آن پیامى که انقلاب اسلامى براى دنیا دارد و خودش هم متعهد و متکفل آن است.
    دیدار با کارگزاران 17/10/1371
     
    امیدى در دل بنى‌آدم
    امام زمان علیه سلام‌الله، رمز عدالت و مظهر قسط الهى در روى زمین است. به همین جهت است که همه‌ى بشریت، به شکلى انتظار ظهور آن حضرت را مى‌کشند. ...موضوع امام زمان عج الله تعالى فرجه الشریف، با این دید، نه مخصوص شیعه و نه حتى مخصوص مسلمین است. بلکه انتظارى در دل همه‌ى قشرهاى بشر و ملتهاى عالم است. امیدى است در دل بنى‌آدم؛ که تاریخ بشریت به سمت صلاح حرکت مى‌کند. این امید، به بازوان قوت مى‌بخشد، به دلها نور مى‌دهد و معلوم مى‌کند که هر حرکت عدالتخواهانه‌اى، در جهت قانون و گردش طبیعى این عالم و تاریخ بشر است.
    دیدار مهمانان خارجى دهه‌ى فجر در روز نیمه شعبان 18/11/1371

    تاثیر اعتقاد به ظهور حضرت
    ملتى که به خدا معتقد و مؤمن و متکى است و به آینده امیدوار است و با پرده نشینان غیب در ارتباط است؛ ملتى که در دلش خورشید امید به آینده و زندگى و لطف و مدد الهى مى‌درخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمى‌شود و با این حرفها، از میدان خارج نمى‌گردد. این، خصوصیت اعتقاد به آن معنویت مهدى علیه آلاف التحیة والثناء است. عقیده به امام زمان، هم در باطن فرد، هم در حرکت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمى دارد. این را باید قدر دانست.
    دیدار در روز میلاد پربرکت حضرت ولى عصر(عج) 17/10/1374
     
    زندگى بشر هم از آن‌جا به بعد است!
    دنیاى سرشار از عدالت و پاکى و راستى و معرفت و محبت، دنیاى دوران امام زمان است که زندگى بشر هم از آن‌جا به بعد است. زندگى حقیقى انسان در این عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان است که خدا مى‌داند بشر در آن‌جا به چه عظمتهایى نایل خواهد شد.
    خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 26/01/1379
     
    روز تحقق شعارها
    شعارهایى که امام زمان علیه‌الصلاةوالسلام‌وعجل‌الله‌تعالى‌فرجه بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد، امروز شعارهاى مردم ماست؛ شعارهاى یک کشور و یک دولت است. ... این شعارها یک روز تحقق پیدا خواهد کرد.
    بیانات در سالروز میلاد خجسته‌ى امام زمان (عج) 22/08/1379
     
    فقط نشستن و اشک ریختن فایده ندارد!
    امام زمان ارواحنافداه با اقتدار و قدرت و تکیه بر توانایى‌اى که ایمان والاى خود او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهز به آن قدرت کرده است، گریبان ستمگران عالم را مى‌گیرد و کاخهاى ستم را ویران مى‌کند.
    درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهاى نیمه‌ى شعبان براى من و شما این است که هر چند اعتقاد به حضرت مهدى ارواحنافداه یک آرمان والاست و در آن هیچ شکى نیست؛... اما این آرمانى است که باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظارى که از آن سخن گفته‌اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست.
    دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381

    ما باید خود را براى سربازى امام زمان آماده کنیم
    انتظار به معناى این است که ما باید خود را براى سربازى امام زمان آماده کنیم.. سربازى منجى بزرگى که مى‌خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللى مبارزه کند، احتیاج به خودسازى و آگاهى و روشن‌بینى دارد... ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه‌اى نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا براى ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معناى گوشه‌گیرى نیست. ...امروز اگر ما مى‌بینیم در هر نقطه‌ى دنیا ظلم و بى‌عدالتى و تبعیض و زورگویى وجود دارد، اینها همان چیزهایى است که امام زمان براى مبارزه با آنها مى‌آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را براى مبارزه با اینها آماده کنیم.
    دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381

    بزرگترین وظیفه‌ى منتظران
    بزرگترین وظیفه‌ى منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و همچنین براى پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانى که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت مى‌کردند، منتظران حقیقى بودند. کسى که وقتى کشور اسلامى مورد تهدید دشمن است، آماده‌ى دفاع از ارزشها و میهن اسلامى و پرچم برافراشته‌ى اسلام است، مى‌تواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهاى خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانى که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را مى‌بازند و زانوانشان سست مى‌شود؛ کسانى که براى مطامع شخصى خود حاضر نیستند حرکتى که مطامع آنها را به خطر مى‌اندازد، انجام دهند؛ اینها چطور مى‌توانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسى که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه‌هاى صلاح را آماده سازد و کارى کند که بتواند براى تحقق صلاح بایستد.
    دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381

    یک حکومت صددرصد مردمى
    ...حکومت آینده‌ى حضرت مهدى موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمى به تمام معناست... امام زمان، تنها دنیا را پر از عدل و داد نمى‌کند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بناى عدل الهى را در سرتاسر عالم استقرار مى‌بخشد و یک حکومت صددرصد مردمى تشکیل مى‌دهد
    دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381

    ناظر است و مى‌بیند!
    امام زمان ناظر است و مى‌بیند. انتخابات شما را امام زمان دید؛ اعتکاف شما را امام زمان دید؛ تلاش شما جوان‌ها را براى آذین‌بندى نیمه‌ى شعبان، امام زمان دید؛ حضور شما زن و مرد را در میدان‌هاى گوناگون، امام زمان دیده است و مى‌بیند؛ حرکت دولتمردان ما را در میدان‌هاى مختلف، امام زمان مى‌بیند و امام زمان از هر آنچه که نشانه‌ى مسلمانى و نشانه‌ى عزم راسخ ایمانى در آن هست و از ما سر مى‌زند، خرسند مى‌شود. اگر خداى نکرده عکس این عمل بکنیم، امام زمان را ناخرسند مى‌کنیم. ببینید، چه عامل بزرگى است.
    دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ى شعبان 29/06/1384

    این معنى انتظار فرج است
    معناى انتظار فرج به عنوان عبارة أخراى انتظار ظهور، این است که مؤمن به اسلام، مؤمن به مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) وضعیتى را که در دنیاى واقعى وجود دارد، عقده و گره در زندگى بشر میشناسد... امام زمان (علیه الصلاة و السلام) براى اینکه فرج براى همه‌ى بشریت به وجود بیاورد، ظهور میکند که انسان را از فروبستگى نجات بدهد؛ جامعه‌ى بشریت را نجات بدهد؛ بلکه تاریخ آینده‌ى بشر را نجات بدهد. انتظار فرج یعنى قبول نکردن و رد کردن آن وضعیتى که بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگى انسانیت حاکم شده است. این معنى انتظار فرج است.
    دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ى شعبان 29/06/1384
     
    دست قاهر قدرتمند الهى
    ...انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهى ملکوتى است که باید بیاید و با کمک همین انسانها سیطره‌ى ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگى مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بنده‌ى واقعى خدا بکند. باید براى این کار آماده بود... انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن براى اینکه کار به خودى خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگى است. ...انتظار فرج یعنى کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت براى آن هدفى که امام زمان (علیه الصلاة والسلام) براى آن هدف قیام خواهد کرد، آماده کردن. آن انقلاب بزرگ تاریخى براى آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگى انسانى، زندگى الهى، عبودیت خدا؛ این معناى انتظار فرج است.
    دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه‌ی شعبان 27/05/1387


    شعری برای امام زمان(عج) از قیصر امین‌پور؛
    صبح بی‌تو رنگ بعد از ظهر یک آدینه دارد

     
    آقا بیا تا زندگی معنا بگیرد، آقا بیا تا این شکسته کشتی ما، آرام راه ساحل دریا بگیرد، آقا بیا تا کی دو چشم انتظارم، شب‌های جمعه تا سحر احیا بگیرد...شبکه ایران: تو جهانی و جهانی ز تو خرسند و خموش، به حقیقت که جهان با تو جهان خواهد بود. دادگستر گیتی خبر داد به یاران، که الا روز وصل شه و یاران دوان خواهد بود. چشمه آب حیات و گل و شبنم بی‌دوست، شوره زاریست که بی‌مایه روان خواهد بود. ای خوش آن روز که بانگ خوش" یا زهرا"‌مان، از همه جای جهان درسریان خواهد بود.

    شعری برای امام زمان(عج) از قیصر امین‌پور؛
    صبح بی‌تو رنگ بعد از ظهر یک آدینه دارد
    بی‌‌تو حتی مهربانی حالتی از کینه دارد
    بی‌تو می‌گویند تعطیل است کار عشقبازی
    عشق اما کی خبر از شنبه و آدینه دارد
    جغد بر ویرانه می‌خواند به انکار تو اما
    خاک این ویرانه‌ها بویی از آن گنجینه دارد
    خواستم از رنجش دوری بگویم یادم آمد
    عشق با آزار خویشاوندی دیرینه دارد
    روی آنم نیست تا در آرزو دستی برآرم
    ای خوش آن دستی که رنگ آبرو از پینه دارد
    در هوای عاشقان پر می‌کشد با بیقراری
    آن کبوتر چاهی زخمی که او در سینه دارد
    ناگهان قفل بزرگ تیرگی را می‌گشاید
    آنکه در دستش کلید شهر پر آیینه دارد

    آقابیا تا زندگی معنا بگیرد، آقابیا تا این شکسته کشتی ما، آرام راه ساحل دریا بگیرد، آقا بیا تا کی دو چشم انتظارم، شب‌های جمعه تا سحر احیا بگیرد...

    حافظ شیرازی نیز این‌چنین مدح منجی عالم می‌کند:
    من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم
    لطف‌ها می‌کنی ای خاک درت تاج سرم
    دلبرا بنده نوازیت که آموخت بگو
    که من این ظن به رقیبان تو هرگز نبرم
    همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس
    که دراز است ره مقصد و من نوسفرم
    ای نسیم سحری بندگی من برسان
    که فراموش مکن وقت دعای سحرم
    خرم آن روز کز این مرحله بربندم بار
    و از سر کوی تو پرسند رفیقان خبرم
    حافظا شاید اگر در طلب گوهر وصل
    دیده دریا کنم از اشک و در او غوطه خورم
    پایه نظم بلند است و جهان‌گیر بگو
    تا کند پادشه بحر، دهان پر گهرم

    انتهای پیام
     


    نظرات دیگران ( ) امام زمان عج، 15 شعبان

  • شبهه زیارت قبور
    نویسنده: جوانان ایران زمین دوشنبه 89/5/4 ساعت 5:41 عصر


    پاسخ حضرت آیت‌الله سبحانی به شبهات وهابیت در خصوص زیارت قبور 


    آخرین جلسه از سلسله مباحث کلام و اندیشه اسلامی در مدرسه عالی نواب مشهد با موضوع بررسی شبهه وهابیون پیرامون زیارت قبور ائمه اطهار‌(ع) برگزار شد. ...
     

    حضرت آیت الله سبحانی در آخرین جلسه از سلسله جلسات کلام و اندیشه اسلامی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد،  با بیان اینکه همه علمای شیعه و سنی زیارت قبور را از مستحبات می دانند، اظهارداشتند: اهل سنت حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده اند که می فرمایند « زوروا القبور، فإنّها تذکّرکم الآخرة»زیارت کنید قبور را زیرا آن آخرت را به یاد شما می اندازد.(پیام پیامبر صفحه 782 باب العاشر)

    این مرجع تقلید با بیان اینکه زیارت قبور به انسان درس می دهد که این دنیا پایدار نیست و نباید مغرور این دنیا شد، اظهار داشتند: زیارت قبور علاوه بر تذکر و توجه دادن به آخرت، نفع دیگری هم دارد، که آن نوعی تقدیر از آنان نیز هست.

    زیارت پیامبر و ائمه ع، نوعی تجدید بیعت

    معظم له در ادامه زیارت پیامبر و ائمه (ع) را نوعی تجدید بیعت با آنان دانسته و افزودند: استحباب در لمس حجر الاسود که اثری از آثار ابراهیم (ع) است در واقع به منظور بیعت با این پیامبر در راه توحید و خداپرستی می باشد.

    ایشان با اشاره به این روایت « وَ قَالَ ص مَنْ أَتَانِی زَائِراً کُنْتُ شَفِیعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ أَتَی مَکَّةَ حَاجّاً وَ لَمْ یَزُرْنِی بِالْمَدِینَةِ فَقَدْ جَفَانِی وَ مَنْ جَفَانِی جَفَوْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَ» (پیغمبر (ص) فرمود هر کس بیاید بزیارت من شفیع او باشم در روز قیامت و هر که بیاید در مکه بحج و زیارت نکند مرا بمدینه بتحقیق که جفا کرده است بر من و هر که جفا کند مرا جفا کنم او را در روز قیام) (جامع الخبارص 20الفصل الثامن) اضافه کردند: یک روایت با چهل سند نقل شده است و تمام مسلمین در این 14 قرن به زیارت پیامبر (ص) نیز می رفته اند و سنت بر همین می باشد.

    حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که وهابیون مناقشه می کنند که مردم به زیارت مسجد می روند نه زیارت پیامبر (ص)، اذعان داشتند: این یک دروغ بزرگ است که تمام مسلمین بر این امر اقدام کرده و در حال حاضر هم این سنت را ادامه می دهند و زیارت نامه را هم می خوانند..

    حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به شبهه ای که وهابیون در مورد زیارت دارند، اظهارداشتند: این افراد قبول دارند که زیارت مستحب است و در بخاری نیز به روایتی اشاره شده که پیامبر اکرم (ص) در روزهای آخر عمر خود به قبرستان رفته و به عایشه هم چگونگی زیارت اموات را تعلیم نموده است.

    ایشان با اشاره به کتاب «الفقه علی المذاهب الاربعه» نوشته عبدالرحمن الجزیری یادآور شدند: همه زیارت را مستحب می دانند اما سفر برای زیارت را جایز نمی دانند زیرا بر اساس حدیث پیامبر(ص): «لا تشد الرحال الا الی ثلاثة مساجد، مسجد الحرام و مسجد الاقصی و مسجدی هذا» بار سفر بستن فقط در این مساجد صحیح می باشد پس زیارت مسجد درست است اما زیارت پیامبر ص صحیح نمی باشد.

    این مرجع تقلید در پاسخ به این شبهه بیان کردند: اولا اینجا مستثنی منه حذف شده و استثناء آن مفرغ می باشد و اگر وهابیون مستثنی منه را مکانی از مکان ها بدانند و بگویند «لا تشد الرحال الی مکان من الامکنة الا الی ثلاثة ...» این مطلب آنها ضرورتاً باطل است زیرا در این صورت هر سفری برای تجارت، تحصیل، تفریح، صله رحم و ... حرام محسوب می شود.

    ایشان توضیح دادند: در این حدیث مستثنی منه «مسجد» است و بحث پیامبر اکرم (ص) نفیاً و اثباتاً حول مسجد است مثلاً کسی که در شهرش مسجد جامع دارد، اگر به شهر دیگری برود برای نماز کار لغو و نه حرام انجام داده و این حدیث ربطی به زیارت قبر اولیاء و انبیاء و ائمه ندارد.

    حضرت آیت الله سبحانی به آیه « وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَةُ فَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبینَ (نحل 36)}ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!» خداوند گروهی را هدایت کرد؛ و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب‏کنندگان چگونه بود{!

     نیز اشاره کرده و در ادامه پاسخ خود، روایت ابو هریره را مخدوش دانسته و تبیین نمودند: مسجد کوفه را ائمه اهل بیت‌(ع) از مساجد چهارگانه برشمرده اند و پیامبر اکرم(ص) نیز هر شب پنجشنبه به مسجد قبا می رفتند.

    این مرجع تقلید آخرین مطلب خود در این دوره از مباحث کلام اسلامی را درباره ارتباط اخلاق با علم فقه و تفاوت آنها برشمرده و اظهار داشتند: اگر بحث در اخلاق عملی باشد تفاوتی با فقه نخواهد داشت، اما اگر در مورد اخلاق نظری بحث شود، با فقه در معنا متفاوت می شود.

    ایشان فرق اخلاق نظری را با فقه در موضوع و محمول دانسته و گفتند: اخلاق نظری از صفت درونی مانند حسن و قبح می گوید، ولی فقه، صفات بیرونی مانند استحباب، وجوب و یا حرمت چیزی را بیان می کند.

    معظم له با بیان این پرسش که آیا می شود مسأله ای هم اخلاقی تلقی شود و هم فقهی، پاسخ دادند: اگر اخلاق، اخلاق نظری باشد خیر، زیرا اخلاق نظری درونی است و موضوعاً و محمولاً با فقه که صفاتش بیرونی است، تفاوت دارد، اما در اخلاق عملی این چنین نیست و تفاوت در محمول است و در موضوع تفاوتی ندارند.

    حضرت آیت الله سبحانی در ادامه به صفحه 18 کتاب «معراج السعادة» درباره اخلاق نظری و موضوع نفس اشاره و با طرح این سؤال که آیا وجود علم فقه نیازی به وجود اخلاق دارد یا خیر؟ یادآور شدند: اخلاق نظری درون گراست و درباره خوبی و بدی بحث می کند، اما "فقه" عهده دار تنظیم زندگی فردی و اجتماعی انسان می باشد.

    ایشان با بیان این که هر عملی جایگاهی دارد، اظهارداشتند: ملا احمد نراقی یکی از بزرگترین کتب فقهی را با نام «مستند الشیعه» نوشته، اما در عین حال کتابی اخلاقی با عنوان«معراج السعادة» را نوشته است.

    معظم له افزودند: معارف به دو دسته ارزش و دانش تقسیم می شوند که ارزش همان اخلاق نظری و دانش همان فقه می باشد.

    ایشان در ادامه به اخلاق جدیدی به نام اخلاق نسبی اشاره کرده و یادآور شدند: ما معتقد به اخلاق مطلق هستیم، اما غربی ها به نسبیت دراخلاق معتقد می باشند.

    این مرجع تقلید با اشاره به این که غرب معتقد است اخلاق می تواند در بعضی جاها و در میان برخی اقوام  و ملل به غیر اخلاق تبدیل شود، پاسخ دادند: این افراد بین رسوم و فرهنگ با اخلاق را اشتباه درک کرده و برایشان خلط مبحث شده است، مثلاً احکام و رسوم در یک محیط نظامی با محیط خانه تفاوت دارد و همه ملتها در رسوم مثل هم نیستند، ولی اخلاق نظری عقلی است و مثلاً تمام دنیا عهد شکنی را عمل قبیحی می دانند.

    حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: همانطور که فرمول های ریاضی ثابت است، اخلاق نظری هم ثبات دارد و بین مردم فرقی نمی کند.

    ایشان در پایان به جوانان و به ویژه طلاب علوم دینی توصیه کردند: دوران ، دوران درس خواندن است و باید با وجود و حضور اساتید و حوزه هایی مثل حوزه مشهد، قدر این دوران را دانست.

    معظم له اذعان داشتند: جهان اسلام برای تسهیل در راه ظهور و آماده شدن شرایط آن، به حضور مبلغ و محقق نیاز داشته و انتظار حضور آنان را دارد.

    انتهای پیام
    منبع: حج دات آی آر
     


    نظرات دیگران ( ) زیارت قبور، وهابیت، آیت الله سبحانی

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >