سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----982307---
بازدید امروز: ----18-----
بازدید دیروز: ----23-----
جستجو:
فروردین85 - حرف های جوانی
  • لوگوی وبلاگ
    فروردین85 - حرف های جوانی

    پیوندهای روزانه
  • لینک دوستان من
    عاشق آسمونی
    وبلاگ گروهی فصل انتظار
    (( همیشه با تو ))
    ورود پسرا ممنوع
    آموزه
    دنیای جوانی
    مرکز دانلود رایگان آهنگ فیلم و کلیپ جالب دوربین مخفی
    همسفر مهتاب
    ای نام توبهترین سر آغاز
    دست نوشته های بی معرفت
    حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
    آقاشیر
    روانشناسی آیناز
    کـــــلام نـــو
    .:: اســــوه هــــا ::.
    کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
    تکنولوژی کامپیوتر
    xXxرنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
    بوی سیب BOUYE SIB
    سیاست
    پاک دیده
    آدمک ها
    آخوندها از مریخ نیامده اند!!!
    مدیر پارسی بلاگ
    پرسش مهر 8
    یا مهدی ادرکنی
    پیمان دانلود
    السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره)
    خط بارون
    شور شیرین
    کلام دل
    مفرد مؤنث غائب
    قافله شهدا
    پیامبر اعظم
    دوستداران و منتقدان دکتراحمدی نژاد
    عطاری عطار
    نان ، عشق ، موتور هزار
    تخیّلات خزان‌زده یک برگ بید
    امیدزهرا omidezahra
    شاهد
    یارب کی آن صبا بوزد کز نسیم او گردد
    مهدیار دات بسیجی
    گل نرگس
    ولایت علیه السلام
    .:: مهدیاد ::.
    خانه اطلاعات
    علوم قرآنی
    ألا إنَّّ حِزبَ الله هُمُ الغالِبُون
    پوست کلف
    مشاوره و مقالات روانشناسی
    کجایید ای شهیدان خدایی

    تارنما
    نسیمی از بهشت ...
    موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
    آریایی بیدارشو
    دسته کلید
    افشای سایت www.roozna.com/
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    عشقی
    شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
    ایران اسلام
    زیر آسمان خدا
    جوان ایرانی
    بهار سبز
    ..:: نـو ر و ز::..
    تالوگ
    دنیا به روایت یوسف
    ترنم باران
    کانون گفتمان قرآن
    یک امل مدرنیسم نشده
    یوسف گم گشته
    یاد ایام
    رادیوی نسل برتر
    به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
    شمیم وصل
    دانستنیهای علمی ، تاریخ، ترفند ، دانلود
    اقالیم قبله
    رایحه عشق
    بچه دانشجو !
    حوزه نت
    منصوره معتمدی
    جامعه اسلامی دانشجویان
    مقاومت
    پایگاه آیت الله حائری شیرازی
    علمیران
    علمی
    شبکه المنار
    زن مسلمان
    دل نوشته ها

    ملیکا
    معصومین
    ادبیات
    در پیشگاه قرآن
    وفا لینک
    خاکریز
    دانش نامه ی آزاد
    پیامبر اعظم(ص)
    حوزه نت
    همه چی از موبایل
    جدیدترین اخبار روز دنیا
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • مطالب بایگانی شده
  • وضعیت من در یاهو
  • چگونه بر استرس غالب شویم
    نویسنده: جوانان ایران زمین سه شنبه 85/1/29 ساعت 9:28 عصر

    طنین

    چگونه بر استرس غالب شویم

     

    هر فردی فشار روانی را در زندگی خود تجربه می کند، کشاورز ساکن روستا، مادری که از فرزندان خود مراقبت می کند، پدری که از عهده مخارج زندگی برنمی آید، جوانی که در حال ازدواج است، دانش آموزی که در فصل امتحانات است، فردی که به دلیل بیماری نیاز به درمان دارد و مدیری که باید تصمیمات مهم اتخاذ کند و مردم فشار روانی را در سراسر تاریخ تجربه کرده اند، فشار روانی بخشی از زندگی انسان است و در هنر و ادبیات تمامی دوره های زندگی انسان نیز وجود داشته است.

     استرس زمانی است که شما می گویید، در رنجم، تحت فشارم، بی قرارم، عصبانی هستم، می ترسم، پریشانم، نمی دانم چه کاری باید انجام دهم، دیگر نمی توانم تحمل کنم و تا کی این وضع ادامه خواهد داشت. کارشناسان و آگاهان معتقدند که این گفته ها از وجود فشار روانی حکایت می کند. این کارشناسان می گویند: با زبانی ساده تر همه افراد. هم در زمان خوشحالی و هیجانات مثبت و هم در زمان ناراحتی و هیجانات منفی فشار روانی را تجربه می کنند، اما هنگام ناراحتی و عصبانیت، شدت فشار روانی بالاتر است و گاهی هم به صورت مزمن و طولانی این حالات ادامه پیدا می کند.

    دکتر «جلال شاکری» روان پزشک می گوید: به طور کلی آهنگ زندگی سرعت یافته است و شاید دلایل این سرعت را بتوان به زندگی سنتی، کاهش روابط اجتماعی، کم شدن حمایت اجتماعی، تغییر ارزش ها و اعتقادات، عمل نکردن به مفاهیم دینی، رژیم غذایی نامناسب و مصرف بی رویه دارو مربوط دانست. وی اضافه کرد: افرادی که در زندگی با شکست هایی چون فوت همسر، جدایی و طلاق و محدودیت زندگی مواجه هستند در معرض آسیب پذیری بیشتری قرار دارند.

    وی گفت: سالمندان به دلیل تجربیات زندگی، کهولت سن، واکنش های سوء، مرگ عزیزان و از دست دادن استقلال اقتصادی، به افراد دیگر جامعه خصوصا فرزندان وابسته می شوند که این عوامل مشکلات جسمی و روانی زیادی چون افسردگی و اضطراب را در دوران سالمندی افزایش می دهد. «رضا مرادحقیقیان»، کارشناس بهداشت روانی می گوید: نشانه های فشار روانی بر احساسات، افکار و رفتارها و جسم اثر می گذارد. وی گفت: احساس اضطراب با تحریک پذیر شدن، احساس هراس و ترس، تغییرات خلقی مثل عصبانیت و خشم خود را نشان می دهد. وی اضافه کرد: احساس بی ارزشی و دست کم گرفتن خود، نداشتن تمرکز، نگرانی در مورد آینده، فراموشکاری، ترس از شکست، خجالت زدگی، اشتغال ذهنی با کارهای روزمره و افکار خودانتقادگرانه منفی، افکار افسرده ساز هستند. حقیقیان افزود: فشارهای روانی بر رفتار به صورت لکنت زبان و سایر مشکلات گفتاری مثل با عجله صحبت کردن، بریده بریده و یا با تن صدای پایین صحبت کردن خود را نشان می دهد.

    وی گفت: خندیدن با صدای بلند و حالت عصبی صدا، افزایش مصرف سیگار گریه بدون دلیل آشکار، ساییدن دندان ها روی هم، فقدان میل جنسی، انزوای اجتماعی، افزایش پرخاشگری، عصبانیت و افزایش تمایلات وسواسی از دیگر موارد فشارهای روانی است. وی از تعریق و دست های مرطوب، لرزش، خشکی گلو و دهان، تکرر ادرار، سوء هاضمه، استفراغ، سردرد، درد گردن یا پشت، افزایش ضربان قلب، تیک های عصبی، مشکلات خواب، فقدان اشتها و یا پرخوری افراطی به عنوان علائم فشار روانی بر جسم یاد کرد.

    حقیقیان گفت: در بعضی از افراد، بیشتر عضلات از فشارهای روانی تاثیر می پذیرند و نشانه هایی چون سردردهای مختلف را به وجود می آورند، در برخی افراد، سیستم قلبی و عروقی تحت تاثیر فشار روانی قرار می گیرد و تپش قلب پیدا می شود در حالی که در برخی افراد ممکن است دستگاه گوارش آسیب پذیرتر باشد. حقیقیان گفت: افراد صرفا قربانی استرس نیستند، بلکه نوع قضاوت، طرز فکر، برداشت و تجارب، خلق وخو و روحیه افراد می تواند باعث این تفاوت ها باشد. وی افزود:فرد با یادگیری و شناختن قادر خواهد بود با آگاهی، پیش بینی فعالیت و برنامه ریزی، بیان خواسته ها، کنترل عصبانیت، گذشت، بخشش و حتی اجتناب، میزان فشار روانی خود را کاهش دهد.


    نظرات دیگران ( ) حرف های جوانی

  • سیاحت در قیامت
    نویسنده: جوانان ایران زمین سه شنبه 85/1/29 ساعت 9:10 عصر

      سیاحت در قیامت

    فاطمه عبداللهى

    معاد یکی از اصول و پایه های اساسی دین مقدس اسلام است. مساله معاد آنقدر گسترده است که مانند اقیانوسی ناپیدا کرانه تمام زندگی انسان را از آغاز تکلیف تا رسیدن به لقاء پروردگار متعال فرا می گیرد؛ اگرچه موج های خطرناکش از دور مشاهده می گردد ولی صدای دلنشین آن و زیبایی های دیگرش حس کنجکاوی انسان را بر می انگیزد. توجه به اصل معاد و جزئیات آن در روح انسان اثر سازنده ای می گذارد و در وجود او نیروی بازدارنده ای در مقابل گناهان و مفاسد اخلاقی ایجاد می کند به گونه ای که این دو او را به راه مستقیم می کشند و به سرمنزل سعادت می رسانند و برای همین است که قرآن کریم حساس ترین آیات و جالبترین نکات را درخصوص معاد بیان فرموده است.
    عمیق ترین و حیرت انگیزترین مطلب در موضوع معاد گذشتن از گذرگاه های قیامت است. سفری بسیار طولانی در پیش است با راه های خطرناک و گردنه های صعب العبور، سخت و توشه کم.
    حضرت علی علیه السلام فرمود: «آه از کمی توشه و طول سفر و وحشت و خوف راه و سختی ورودگاه (قبر و برزخ و قیامت)».
    حضرت علی بن ابیطالب(ع) در سخنان درگهربارش، ایستگاه های قیامت را به گردنه های ترس آور و هولناک تشبیه می کند که عبور از آنها سخت و جانفرساست.
    «خداوند شما را بیامرزد، وسایل سفر آخرت را آماده نمایید که ندای کوچیدن در میان شما داده شده(و به سوی خدا) بازگردید با توشه شایسته که به آن دسترسی دارید، زیرا که جلو شما گردنه ناهموار و منزل های ترس آور و هولناک است که از وارد شدن و توقف در آنها ناگزیرید».
    مواقف قیامت بسیار است و در ایستگاه های مختلف، کاروان بشر را متوقف می سازند و اعمال و کردار او را مورد بررسی قرار می دهند.
    امام صادق علیه السلام فرمود:
    «هان ای مردم به حساب اعمال خود برسید پیش از آنکه شما را در پای حساب نگهدارند، زیرا که در قیامت پنجاه موقف هست که طول مدت هر موقف هزار سال است به حساب شما.»
    سپس این آیه را تلاوت فرمود: «فی یوم کان مقداره خمسین الف سنه»
    «در روزی که اندازه آن پنجاه هزار سال است.»
    سخت ترین گردنه ها وهولناک ترین ایستگاه ها، موقف ارزیابی و سنجش اعمال با حضور شاهدان روز قیامت در دادگاه عدل خداوندی است دادگاهی که بندگان صالح و شایسته خدا را می گریاند.
    جناب سلمان که مدال پر افتخار «سلمان منا اهل البیت-سلمان از ما خاندان رسالت است» را دریافت کرده و در اثر ایمان و طاعت در سلک اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام داخل شده است، با این وصف برای موقف حساب و عرض اعمال گریه می کند.
    امام صادق(ع) فرمود: سلمان می گفت از شش چیز درشگفتم، سه تای آنها مرا می خندانند و سه تای آنها مرا می گریانند، اما آن سه که مرا می گریانند: 1-جدایی از دوستان (محمد(ص) و طرفداران آن حضرت) 2-هراس از مرگ و قیامت 3-ایستادن در پیشگاه خدا برای عرض اعمال و رسیدگی به حساب
    در این زمینه پیام های مهم تربیتی و هشدارهای حساس از سوی پیشوایان معصوم رسیده است که توجه به آنها، توسن سرکش هوی و هوس را مهار و انسان را از خواب غفلت بیدار می کند و او را به مسئولیت های اعمال خویش متوجه می سازد. امام صادق(ع) فرموده است: اگر برای موقف حساب، هیچ سختی و ترس و وحشتی نبود بجز نشان دادن اعمال در پیشگاه خدا و رسوایی کنار رفتن پرده ها از روی اعمال پنهانی، برای همین سزاوار بود که انسان از آبادانی دوری گزیده و در سر کوه ها بسر برد، چیزی نخورد و نیاشامد و خواب و استراحت را بر خود حرام کند مگر در حال اضطراری که او را به کام مرگ فرو می برد.»
    حضرت علی بن الحسین(ع) فرمود:
    «سخت ترین ساعات فرزندان آدم سه ساعت است، اول در آن هنگام که در حال انتقال از این سرا و حاضر شدن فرشته مرگ است، دوم آن هنگام که سر از قبر بیرون کشد و احوال و اوضاع آن روز(رستاخیز) را ببیند سوم زمانی می باشد که برای عرض اعمال و رسیدگی به حساب در پیشگاه خداوند بایستد، آن وقت یا اهل آتش است که به جهنم رود یا اهل بهشت است و به سوی آن رهسپار شود.»
    اما بدان که این ساعات بسیار نزدیک است، نزدیک تر از چشم به ابرو خیلی نزدیک است، باور کنیم!
    آیا هیچ باورمان می آید که شاید تا چند لحظه دیگر زنده نباشیم؟ چیزی که برای عده ای حتمی است، خود ما هم مشاهده کرده ایم و می کنیم. همه اینها برای باور ماست، چه بسا فردا هم ما «مرده ای» باشیم که بر صفحه یقین دیگران حک بشویم
    تازه آن وقت به خود بیاییم و فریاد بزنیم: خدایا مرا به دنیا بازگردان ، تا انسان صالح و مفیدی باشم
    و جواب بشنویم: هرگز
    این صحنه، حقیقتی است که واقع خواهد شد، همان طور که قیامت برپا خواهد شد. قیامت نیز مانند «مرگ» در یک لحظه تحقق می یابد، بلکه زودتر از یک لحظه، از یک لحظه، از یک چشم بر هم زدن نیز کمتر، خیلی خیلی زود
    چه بسا در آینده ای نزدیک، زمین زیر و زبر شود، دریاها بخشکد، کوه ها از هم بپاشد، خورشید بی فروغ شود و قیامت تحقق بیابد.
    آیا آماده مسافرت هستیم؟ اگر آری، پس کوله بار خود را آماده کنیم، توشه سفر برگیریم، حساب ها را تسویه کنیم که مرگ نزدیک است و پس از مرگ نیز قیامت حتمی است.
    بعد از فراغت از بحث عالم «برزخ» و چگونگی آن شروع می کنیم به بحث درباره عالم قیامت که ششمین عالم و هجدهمین مرحله از دوران عمر انسان می باشد. اکنون با هم به تماشای صحنه هایی از قیامت می رویم، تا بیشتر باورمان شود که «آخرت»کجا است و چه ماجراهایی دارد...

     


    نظرات دیگران ( ) حرف های جوانی

  • تفاوت زن و مرد از لحاظ خلقی
    نویسنده: جوانان ایران زمین سه شنبه 85/1/29 ساعت 1:12 عصر

    زنان بیش از مردان افسرده می شوند و ظاهر افسرده پیدا می کنند اما افسردگی آنها سطحی و موقتی است .

    یکی از تفاوت های عمده زن و مرد نحوه برخورد آنها با فشارهای عصبی و روحی است . مردها در این مواقع بیشتر گوشه گیر شده و در خود فرو می روند ؛ در صورتی که زن ها به هیجان آمده مسئله را مطرح می کنند.

    برای دستیابی به آرامش و حالت عادی ، مرد در جهت حل مسئله می کوشد ، و زمانی که مسئله حل شد از لاک خود بیرون می آید . ولی زن بیشتر نیاز به همدردی دارد.

    مردان علاقه مندند مسائل شان را به تنهایی حل نمایند ؛ لذا سعی می کنند مشکلاتشان را برای کسی مطرح نکرده و صحبتی از آن به میان نیاورند در صورتی که زن ها دوست دارند در مواقع ناراحتی با کسی حرف بزنند. زن ها روابط حمایتی را جستجو می کنند. زن ها رابطه گرا هستند و مردها هدف گرا.

    در دوستی ، زنان علاقه مندتر می شوند و عاطفی تر برخورد می کنند در حالی که دوستی مردان قوی تر و عمیق تر است.

    تفاوت عمده زن و مرد در دوستی آنهاست. زنان نسبت به مردان با دوستان خود نزدیک تر و صمیمی تر می شوند و بیشتر درد دل می کنند، یعنی مسائل درونی را بیشتر بازگو می نمایند؛ در حالی که مردان با دوستان خود بیشتر در فعالیتی مشارکت می کنند. مردان نسبت به دوستان خود احساس مسئولیت بیشتری دارند و نسبت به زنان در این مورد با گذشت ترند.

    یکی از جنبه های تفاوت های زن و مرد، در مهرورزی نسبت به دیگران است. در این مورد دیدگاه قالبی مهرورزی زنان بیش از مردان می داند

    منبع : مقدمه ای بر روان شناسی ازدواج

    تألیف : زهره رئیسی


    نظرات دیگران ( ) حرف های جوانی

  • زن در سینمای معاصرایران
    نویسنده: جوانان ایران زمین یکشنبه 85/1/27 ساعت 9:21 عصر

     

    تصویر زن در سینمای ایران؛ تکریم یاتخفیف؟!

    طرح موضوع «زن در سینمای ایران» با وجود بحث های فراوان در حاشیه و متن، هنوز زنده و دارای کارکردی بنیادین است. بررسی این مقوله به دور از صدور احکام کلی وتقویت دیدگاه های متعصبانه، حداقل می تواند در پوششی تئوریک جلوه های عینی تفکر ضدزن را به پرسش بگیرد. شمایل زن خوب در سینمای مردانه ایران ، به تصویری اثیری، منفعل، نیکوکار و فرشته خو همواره فروکاسته شده؛ چنان که زنان بد، بیشتر موجوداتی اند که درکار تخریب اقتدار مردانه، چارچوب های تعیین شده را رعایت نکرده اند. بدین سان در اکثر فیلم های ایرانی شاهد تصویری دستکاری شده از زن بوده وهستیم.
    در فیلم هایی که حاصل نگاهی یکسونگر به زن اند، ضرورت حضور زن به عنوان نیمی از اجتماع مطرح نیست. درستی این نگاه در گرو حذف زن از خیل فراوان فیلم هاست ، آثاری که زن در آنها از شأن انسانی خود فرسنگها دور شده و به هیأت موجودی مضحک درآمده است . بنابراین یکی ازمهم ترین علل استفاده فیلمسازان از زن، تضمین جذابیت فیلم والبته کشاندن تماشاگران به سینماست؛ سینمایی که در بند کلیشه های رایج به سادگی انسان را به همراه پیچیدگی ذهنی ، عواطف وتمایلات طبیعی اش فدای تعریف های کلی و تیپیکال می کند. سرچشمه اصلی محدودیت زن در سینما، به محدودیت او در اجتماع برمی گردد که طبق سخن «جانستن» معضلی جهانشمول است .
    یکی از مهم ترین مؤلفه های شناسای فیلمفارسی ، بی هویتی زنان است ؛ بطوری که شکل مطیع آن پایبند شوهر وفرزندان در خانه مشغول خیاطی و… است ونوع سرکش وعصیانگرش در کافه ها مشغول رقص.

    تهمینه میلانی که فیلم هایش همگی در ارتباط با وضعیت زن در اجتماع است ، می گوید: «فیلم هایی ساخته می شوند صرفاً برای سرگرم کردن مردم وهیچ تأکید خاصی هم ندارند. دراین فیلم ها موضوع زنان اصلاً قابل بحث نیست. وجود چنین فیلم هایی برای رونق بخشیدن به سینماها ضروری است . اما فیلم های دیگری هم هستند که براساس دیدگاه نویسنده یا کارگردانشان دراین مورد جهتگیری می کنند. هرکسی تفکرش نسبت به اجتماع و زن را در فیلم هایش مطرح می کند، پس طبیعی است که جهت گیری کارگردانی که در خانه زن آزار است با جهت گیری من در فیلم هایم تفاوت کند. البته وجود آن گونه فیلم ها هم ضروری به نظر می رسد، چرا که این تنوع منجر به چالش می شود وازاین چالش اتفاق های خوب بیرون می آید.

    تصویر اغراق گونه زنان غرغرو و نق نقو در سینما یا تلویزیون قطعاًمنجر به چالش می شود. نکته جالب این که هرگاه چنین تقابل وچالشی به وجود آمده، بلافاصله منجر به ساختن فیلم هایی شده که موضوع اصلی آنها بزهکاری زنان است . درباره این دوره می توان ادعا کرد که هیچ فیلمی با این ویژگی ها، زن را نادیده نگرفت، به گونه ای که او را یا در قالب معشوقه، یا فاحشه و یا کلفت به تصویر کشید. نیکی کریمی بازیگر سینما به پرسش درخصوص وضعیت زن چنین پاسخ می دهد: «همان گونه که در اکثر فیلمها نگاه درستی به مرد نیست، طبعاً نگاه صادقانه ای به زن هم وجود ندارد. واقعیت دیگر درباره حضور زن را صنعت سینما رقم می زند.سینما برای حفظ چرخه اقتصادی خود، زن را به گونه ای که دوست دارد تصویر می کند و این وضعیت چیزی است که در تمام دنیا مصداق دارد. من فکر نمی کنم که قضاوت های کلی مؤثر باشد، باید به ریشه ها پرداخت و فرهنگی که چنین ذهنیتی از زنان را در درون می پروراند.»
    اگرچه وضع محدودیت ها، پس از انقلاب، به وهن فیلمفارسی پایان داد اما شرایط جدید نوع تازه ای از ابتذال را در سینما و در ارتباط با زن تقویت کرد. بسیاری از فیلم ها یا به نادیده گرفتن زنان پرداختند یا داستان خود را بر مبنای انفعال و ضعف آنان استوار کردند و یا با ارائه چهره ای فعال، آنان را در موقعیت قهرمانان پوشالی قراردادند.

    باید دید تا چه زمانی فیلم ها می توانند با تکیه بر عنصر جذابیت، نگاه ضدزن را عمل و در جامعه گسترش دهند. مجید مدرسی (تهیه کننده) می گوید: «تصویر زن در سینمای پس از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست. گذشته از این زیباترین نگاه به مقام پرارج زن، اتفاق مهمی است که دراین سالها افتاده است.

    روزنامه ایران


    نظرات دیگران ( ) حرف های جوانی

  • دختران و خانه‌ای از آنِ خود
    نویسنده: جوانان ایران زمین یکشنبه 85/1/27 ساعت 6:0 عصر

     

    دختران و خانه‌ای از آنِ خود

    فهیمه خضرحیدری

    سال‌ها دخترِ این خانه بوده است. خوب یا بد، شب و روزش را اینجا، میان آدم‌هایی که دوستشان داشته و رشته‌هایی عمیق و پیچیده او را به آنها می‌پیوندد، گذرانده است. اینجا به دنیا آمده، کودکی کرده، گریسته، خندیده، خوابیده و رویاهای شیرین دیده، بیدار شده و تلخی واقعیت را، همان‌طور که بزرگ و بزرگ و بزرگ‌تر می‌شده، آرام‌آرام به درون کشیده است. حالا اما دیگر هم‌قد مادرش است؛ آینة جوانی او با آرزوها و اهدافی که چنان دور و دراز و متفاوت‌اند که ناگزیر از او می‌خواهند تا پیوندها و تبارمندی‌های اولیه را پشت سر بگذارد و به افق‌های دورتر و تجربه‌های دست‌نیافته بیندیشد. دیگر به‌راحتی در همة برنامه‌های خانواده شرکت نمی‌کند. دوستان و برنامه‌های خودش را دارد. درس می‌خواند. کار می‌کند و می‌خواهد مستقل باشد و این زمانی است که کوله‌بارش را می‌بندد و با خود می‌گوید: «هیچ پدیدة در حال رشدی نمی‌تواند به شکل پیشین خود برگردد!» و می‌رود تا زندگی خودش را بسازد؛ گرچه همچنان با زندگی‌ای در پیوند است که پاورچینِ خاطره‌اش، هر صبح که خورشید تکه‌تکه روز را روشن می‌کند، قلب او را می‌نوازد.

    نسل جوان امروز با دوگانگی عجیبی روبه‌روست. از یک سو، ارزش‌های سنتی ریشه‌دار همچنان بر وابستگی طولانی‌مدت به نهاد خانواده تأکید دارد و گاه در این راه حتی حاضر است شکاف موجود میان نسل‌ها را نیز نادیده بگیرد، از سوی دیگر، مدرنیته و پیامدهای قطعی و جهانی آن ادامة وابستگی تامِ فرد را به خانواده‌ای که در آن رشد کرده است نه‌تنها لازم نمی‌داند بلکه تقریباً غیرممکن فرض می‌کند. امروز با گسترش طبقة متوسط شهری و به‌رسمیت شناخته شدنِ هرچه بیشترِ مفاهیمی چون «شخصیت» و «فردیت»، رویاروییِ با سنت‌ها نیز ناگزیر پیش می‌آید. چراکه این سنت‌ها هنوز و همچنان در تمام سطوح زندگی مدرن حضور دارند. بسیاری از خانواده‌های ایرانی هنوز نسبت به خارج شدن دخترانشان از خانواده به علت‌هایی غیر از ازدواج چندان خوش‌بین نیستند.

    خانة مجردی و مفهوم ضمنی آن
    مجرد که هستید، تنها و مستقل هم که زندگی می‌کنید، از همه مهم‌تر زن هم هستید، پس باید گفت آنچه خوبان همه دارند شما یکجا دارید تا به‌راحتی مورد مشکوکی شناخته شوید!
    دکتر ناصر قاسم‌زاده، در مورد آنچه که معمولا ً از عبارت «خانة مجردی» به ذهن افراد متبادر می‌شود، بخصوص وقتی این خانه متعلق به زن جوانی باشد، می‌گوید: «ما عادت کرده‌ایم که خیلی راحت از نیازهای جنسی جوانان بگذریم و این مسئله را نادیده بگیریم و، به‌خاطر نظارت صحیح نداشتن به این موضوع، جوان ممکن است دچار افراط و تفریط شود.

    در فرهنگ تودة جامعة ما، از آنجا که پدر و مادر در تربیت جنسی فرزندانشان تقریباً هیچ نقشی ندارند، همیشه نوعی بدبینی و سوء‌تعبیر در چنین گزینش‌هایی مثل زندگی مستقل خانم‌ها وجود دارد و تعمیم دادن هم که از صفات بد ماست. البته امکان دارد این مسائل برای قشری ابداً مطرح نباشد، ولی در مجموع نگاه منفی وجود دارد، اینکه خوب حالا این خانم اصلا ً به چه دلیل می‌خواهد تنها زندگی کند، مگر می‌خواهد چکار کند که در خانة پدرش امکانش نیست و برداشت‌های مشابه این.»

    دکتر ناهید مطیع نیز معتقد است انگ‌ها یا برچسب‌هایی که به افراد مجردی که زندگی مستقل دارند زده می‌شود مربوط به عرف اجتماعی ماست که هنوز این پدیده را نپذیرفته و شاید با چند نمونة منفی که دیده شده جامعه آن را به کل این جریان تعمیم داده است.
    دکتر مطیع می‌گوید: «به‌هرحال وقتی که عرف مخالف حرکتی است مسلّم است که هر انگی هم به آن حرکت خواهد زد و از آنجا که در فرهنگ مردسالار ما معمولا ً همة درهای بسته به روی مردها باز است، در نتیجه زنانی که در طلب استقلال هستند به‌مراتب شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنند. ولی نباید فراموش کرد که در عرف اجتماعی ما حتی مجردی زندگی کردن مردها هم تابو به‌حساب می‌آید که ممکن است خیلی زیر ذره‌بین باشد. چراکه ازدواج در این جامعه هنوز تنها راه پذیرفته‌شده برای استقلال به حساب می‌آید و ترجیح داده می‌شود همة افراد را دربر بگیرد. پس تنها زندگی کردن چه برای مرد و چه برای زن گونه‌ای انحراف به شمار می‌رود و چشم‌هایی هم هستند که مواظب مرد مجردند که قطعاً این چشم‌ها در مورد زن مجرد خیلی مشخص‌تر، بی‌پرده‌تر و منفی‌تر عمل می‌کنند.»

    دکتر قاسم‌زاده معتقد است که برای تغییر چنین نگاهی در جامعه نسبت به زندگی مستقل زنان در درجة نخست باید نگاه خود زنان نسبت به توانایی‌ها و امکاناتشان تغییر کند. او معتقد است که در این صورت کم‌کم نگاه مردان جامعه نیز متعادل‌تر خواهد شد.
    سخن گفتن از استقلال فردی و اجتماعی و حتی جنگیدن برای آن، در بیشتر موارد، بسیار ساده‌تر از مستقل زندگی کردن است. نتیجة تحقیقات سازمان ملی جوانان نشان می‌دهد 27 درصد از جوانان ایرانی مستقل زندگی می‌کنند. براساس این تحقیقات، جوانان در گروه سنی 25 تا 29 سال اغلب در واحدهای کمتر از 40 متر زندگی می‌کنند. در این تحقیقات هیچ اشاره‌ای به ترکیب جنسیتی جوانان مستقل نشده است. با وجود این، هستند زنان و دخترانی که زندگی مستقل را انتخاب کرده و توانسته‌اند استقلال و فردیت خود را حفظ کنند. آنچه مسلّم است مشکلات و موانع بسیاری بر سر راه جوانان با این انتخاب وجود دارد، ولی شواهد نشان می‌دهد تعداد دختران مستقل در چند سال اخیر رو به افزایش بوده است.
    زندگی مستقل، فردیتِ روبه‌گسترش، کنارگذاشتن مفاهیم کهنه و فرسوده، و آزادی و امنیت برای انتخاب شیوة زندگی، زندگی‌ای که فقط یک بار امکان دارد، همة اینها، فکرهایی است که با باد سرد پاییز دور سرت می‌چرخد و تو فکر می‌کنی شاید زندگی هر قدر پیچیده‌تر می‌شود می‌خواهد به ما یاد بدهد که باید ساده‌تر باشیم، ساده‌تر ببینیم، ساده‌تر درک کنیم و ساده‌تر بپذیریم.


    نظرات دیگران ( ) حرف های جوانی

       1   2   3   4   5   >>   >