یادی که در دلها هرگز نمی میرد یاد شهیدان است زمان جنگ با بچه های اهواز که جبهه بودیم شعری را می خواندم که هم خودم خیلی بهش علاقه داشته و دارم و هم برای بچه های گردان خیلی جذاب بود. اونها هرموقع می دیدنم می گفتند: فلانی! بیا عاشقی را رعایت کنیم...یک روز هم بچه های روایت فتح اومده بودند و مصاحبه گرفتند، بعد از ذکر خاطره ای از کربلای 5 بخشی از همین مثنوی رو براشون خوندم و از شبکه 1 سیما پخش شد: شعری از شاعر فقید سید حسن حسینی
مثنوی عاشقان بیا عاشقی را رعایت کنیم ز یاران عاشق حکایت کنیم از آن ها که خونین سفر کرده اند سفر بر مدار خطر کرده اند از آن ها که خورشید فریادشان دمید از گلوی سحر زادشان غبار تغافل ز جانها زدود هشیواری عشقبازان فزود عزای کهنسال را عید کرد شب تیره را غرق خورشید کرد حکایت کنیم از تباری شگفت که کوبید درهم، حصاری شگفت از آن ها که پیمانه «لا» زدند دل عاشقی را به دریا زدند ببین خانقاه شهیدان عشق صف عارفان غزلخوان عشق چه جانانه چرخ جنون می زنند دف عشق با دست خون می زنند سر عارفان سرفشان دیدشان که از خون دل خرقه بخشیدشان به رقصی که بی پا و سر می کنند چنین نغمه عشق سر می کنند: «هلا منکر جان و جانان ما بزن زخم انکار بر جان ما اگر دشنه آذین کنی گرده مان نبینی تو هرگز دل آزرده مان بزن زخم، این مرهم عاشق است که بی زخم مردن غم عاشق است بیار آتش کینه نمرود وار خلیلیم! ما را به آتش سپار که پروانه برد با دو بال حریق» در این عرصه با یار بودن خوش است به رسم شهیدان سرودن خوش است بیا در خدا خویش را گم کنیم به رسم شهیدان تکلم کنیم مگو سوخت جان من از فرط عشق خموشی است هان! اولین شرط عشق بیا اولین شرط را تن دهیم بیا تن به از خود گذشتن دهیم ببین لاله هایی که در باغ ماست خموشند و فریادشان تا خداست چو فریاد با حلق جان می کشند تن از خاک تا لامکان می کشند سزد عاشقان را در این روزگار سکوتی از این گونه فریادوار بیا با گل لاله بیعت کنیم که آلاله ها را حمایت کنیم حمایت ز گل ها گل افشاندن است همآواز با باغبان خواندن است
همزمان با دههی فجر، عکسهایی از ایفاگر نقش امام (ره) در«فرزند صبح» سازندگان «فرزند صبح» همزمان با ایامالله دههی فجر انقلاب اسلامی، عکسهای ایفاگر نقش امام(ره) را در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران قرار دادهاند. به گزارش ایسنا، عبدالرضا اکبری بازیگر نقش امام (ره) در سن 63 سالگی است که سکانس مربوط به دوران هجرت امام خمینی(ره) از قم به تهران را طی چند روز در آبان ماه امسال مقابل دوربین بهروز افخمی بازی کرده است. بهروز افخمی پیش از این به ایسنا گفته بود: در بخش کوتاهی از فیلم، امام (ره) را در سن 63 سالگی و در هنگام دستگیری بعد از 15 خرداد میبینیم که شاید جمشید هاشمپور نقش ایشان را بازی کند. تست گریم هاشمپور تا به حال خوب از آب درآمده و بعضی از جزئیات باقی مانده است که اگر موفقیتآمیز باشد، این بخش را به همین زودیها فیلمبرداری خواهیم کرد. اما آبان ماه امسال از سوی محمدرضا شرفالدین اعلام شد: آقای هاشم پور برای بازی در فیلم که نقش نسبتا کوتاهی هم هست مبلغی را میخواستند که توانایی پرداخت آن را نداشتیم وعبدالرضا اکبری این سکانسها را بازی میکند. بنا بر این گزارش، «فرزند صبح» که داستانش مربوط به زمان تولد تا هفت سالگی حضرت امام خمینی (ره) است، از مهر ماه سال 83 فیلمبرداری بخش اول آن آغاز شد و تیر ماه 84 متوقف شد که دلیل اصلی توقف فیلمبرداری در آن زمان توسط افخمی؛ توانایی و درخشش بازیگر خردسالی اعلام شد که نقش امام (ره) را در سه، چهار سالگی بازی میکند. وی به ایسنا گفته بود: با توجه به اینکه فیلمنامه «فرزند صبح» دو بخش مجزا دارد و بخش دوم آن در دوران هفت، هشت سالگی امام (ره) یعنی سه، چهار سال بعد از بخش اول میگذرد، بنا بود که بازیگر دیگری دوران هفت، هشت سالگی امام (ره) را بازی کند، اما بازیگر بخش اول آنقدر خوب از آب درآمد که تصمیم گرفتیم یکی دو سال صبر کنیم و بخش دوم را با خودش بگیریم. درواقع این بازیگر ـ آرمان ایرانپور ـ آنقدر تاثیرگذار و به یادماندی است که فکر میکنم جابهجایی او با یک بازیگر دیگر باعث ضایع شدن نیمهی دوم فیلم خواهد شد و با توجه به اینکه در حال حاضر به پنج سالگی نزدیک میشود، میارزد که منتظر بمانیم و بخش دوم را با خودش فیلمبرداری کنیم. سرانجام فیلمبرداری شهریورماه 85 دوباره آغاز شد. هماکنون نیز به گفتهی تهیهکننده: تدوین 90 دقیقه از فیلم سینمایی «فرزند صبح» توسط بهروز افخمی سپری شده است و مراحل انجام تبدیل این فیلم از سوپر 35 در حال انجام است. به گزارش ایسنا، از 130 دقیقه این فیلم، 110 دقیقه فیلمبرداری شده است و دقایق، باقی مانده در بهار و تابستان آینده گرفته خواهد شد. عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از: نویسنده و کارگردان: بهروز افخمی، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: هادی ناشیجی، مدیر فیلمبرداری: فرخ مجیدی، طراح گریم: سعید ملکان، منشی صحنه: لیلا شوقی،عکاس: علیرضا عقیلی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: سیدمحسن حسینی، مدیر تولید: رحمت عبداللهزاده مدیر تدارکات: حیدر زرقومی، جلوههای ویژه: مرتضی اکبری، حسین صفایی، روابط عمومی: فاطمه پاسبان شرق. صدای شاهد: امیر ابراهیمی، استریوبرد: سیدمحمد پیغمبرزاده، دستیار دوم کارگردان: مجتبی رجبی معمار، اجرای نور: محمد نعمتی،گروه فیلمبرداری: احمد ابراهیمی، بهمن مجیدی، گروه فنی: علیرضا مجتهدزاده، حسین شیرزاد، علیرضا معصومی، اجرای گریم: جلال موسوی، مسعود طرقبی، اجرای لباس: الله وردی عبدالهی تدارکات: جواد سلیمانی، حمل و نقل: محمد نجفی، اکبر خوش سخن، رضا جعفری، بازیگران: هدیهتهرانی، آتیلا پسیانی، عبدالرضا اکبری، ملیکا عبدالرزاق، محمدرضا شریفی نیا، هادی حیدری، سحر دولت شاهی و کودک خردسال آرمان ایرانپور سرمایهگذار: موسسه فرهنگی هنری عروج. به گزارش ایسنا، بعد از فیلم «گاو خونی» این دومین فیلمی است که به شیوهی سوپر 35 در ایران فیلمبرداری میشود. انتهای پیام
پخش مستقیم از حرم آقا اباعبدالله الحسین (ع) تاریخ پرفراز و نشیب شیعه نشان می دهد که اصلی ترین وکارآمدترین پشتوانه شیعه برای حفظ خود و آرمانهایش رویکردهای هوشمندانه او نسبت به عاشورا بوده است. به عبارتی «رویکردهای عاشورایی» در طول تاریخ محور حماسه های جاودان شیعیان بوده است «عاشورا» برای شیعه و هر درس آموزی پیام تسلیم ناپذیری در برابر «ظلم وجور» را داشته است. جامعه شناسی روحیه ستیزه گری شیعه به عنوان یک اصل مسلم تاریخی برای محققین قطعی شده است. آخرین پرتو این سلحشوری دوران جنگ تحمیلی ودفاع جانانه 33 روزه حزب الله لبنان در برابر ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی بوده است. از این رو پدیداری مفاهیم وواژگان مبارزه، مقابله، جنگ، دفاع، ستیز، ظلم، ستم، جهاد، شهادت و ... بلافاصله نگاه را معطوف به عاشورا می کند. در فرهنگ عاشورا حرکت با نگاه نتیجه گرایی وجهی ندارد بلکه «تکلیف گرایی» محور حرکت است به این جهت کاربر دشمنان بسیار سخت می شود زیرا «تکلیف گرایی» آستانه استقامت را تا قلب شهادت بالا می برد. این دستآورد عظیم وسرمایه گرانبها ناشی از برداشت و رویکرد عمومی نسبت به مکتب عاشورا است که در وجه غالب متوجه شخصیت شاخص و بی بدلیل ابوالفضل العباس (ع) می شود.
زیارت ناحیه مقدسه را علامه گرانپایه، مجلسی(ره) به نقل از چندین نفر از بزرگوارترین فقهای شیعه در کتاب ارزشمندش بحارالأنوار آورده است.1 و در پایان پس از نقل سخن مؤلف المزار الکبیر، مبنی بر خروج این زیارت از ناحیه مقدسه امام عصر(ع) می نویسد: و ظهر أنّ هذه الزیاره منقوله مرویّه. روشن و آشکار است که این زیارت دارنده سند روایتی و نقل از امام معصوم است.2 باری، پیش از ورود، این نکته بایسته یادآوری است که این گنج معنوی و دریای خروشان معرفت، عرصه غواصانی خبره و چیره دست است که با نگاه تیزخویش، عیار سخن را باز شناسند و آن را با صیقل معرفت خویش شفاف سازند. این جاست که جای دارد دست استدعا به پیشگاه حقیقت یابان خبره دراز نماییم و پاسدار حضور و ورود مؤثر ایشان در این وادی شویم که این عرصه ساحتی است بس غریب، شگرف، شریف و شایسته توجه. از این رو با بلم ادراکمان و یاری جستن از ستارگان درخشان قرآن، سیره و حدیث بر این اقیانوس معنا شناور می شویم تا شاید به قدر وسع خویش از عهده تکلیف برآییم که: لا یکلّف الله نفساً إلاّ وسعها.3 مناظر گوناگون بی گمان آن زمان که سخن از مردان بزرگ همت و عالی درجه پیش می آید، سکان قلم مضطرب می شود؛ چرا که جهات شخصیتی آنان به تعداد شعاعهای دایره، گاه بی شمار می شود. حال در کرانه شخصیت اکرم المستشهدین، حسین بن علی(ع) چگونه بایستی قلم راند؟ این نکته ای است سخت گران. زوایای پنهان و آشکار زندگانی وی، دوران امامتش و قیام گرانقدرش و... برای او وسعتی کم نظیر فراهم می سازد و از این وسعت که در گذریم، عمق این اقیانوس عمود بر زمین به راستی برای ما بسیار مبهم می نماید. از این رو، گریزی نداریم جز آن که با مصباح زبانش گام بر کیهان معرفتش بگذاریم و همتمان تنها شناسایی و تأمل در جنبه هایی محدود و کوتاه از سیمای او باشد. از همین منظر به مشاهده سیمای سیاسی، اجتماعی حضرت سیدالشهداء(ع) در زیارت ناحیه مقدسه می پردازیم.