سفارش تبلیغ
خرید بلیط هواپیما، خرید و رزرو اینترنتی ، چارتر، سامتیک
کل بازدیدها:----700984---
بازدید امروز: ----63-----
بازدید دیروز: ----219-----
جستجو:
خرداد88 به بعد - حرف های جوانی
  • لوگوی وبلاگ
    خرداد88 به بعد - حرف های جوانی

    پیوندهای روزانه
  • لینک دوستان من
    وبلاگ گروهی فصل انتظار
    مرکز دانلود رایگان آهنگ فیلم و کلیپ جالب دوربین مخفی
    .:: اســــوه هــــا ::.
    (( همیشه با تو ))
    روانشناسی آیناز
    آموزه
    کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
    تکنولوژی کامپیوتر
    همسفر مهتاب
    حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
    عاشق آسمونی
    دنیای جوانی
    ورود پسرا ممنوع
    xXxرنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
    بوی سیب BOUYE SIB
    سیاست
    کـــــلام نـــو
    پاک دیده
    آدمک ها
    آخوندها از مریخ نیامده اند!!!
    مدیر پارسی بلاگ
    آقاشیر
    پرسش مهر 8
    یا مهدی ادرکنی
    پیمان دانلود
    السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره)
    دست نوشته های بی معرفت
    خط بارون
    شور شیرین
    کلام دل
    مفرد مؤنث غائب
    قافله شهدا
    پیامبر اعظم
    دوستداران و منتقدان دکتراحمدی نژاد
    عطاری عطار
    نان ، عشق ، موتور هزار
    تخیّلات خزان‌زده یک برگ بید
    ای نام توبهترین سر آغاز
    امیدزهرا omidezahra
    شاهد
    یارب کی آن صبا بوزد کز نسیم او گردد
    مهدیار دات بسیجی
    گل نرگس
    ولایت علیه السلام
    .:: مهدیاد ::.
    خانه اطلاعات
    علوم قرآنی
    ألا إنَّّ حِزبَ الله هُمُ الغالِبُون
    پوست کلف
    مشاوره و مقالات روانشناسی
    کجایید ای شهیدان خدایی

    تارنما
    نسیمی از بهشت ...
    موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
    آریایی بیدارشو
    دسته کلید
    افشای سایت www.roozna.com/
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    عشقی
    شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
    ایران اسلام
    زیر آسمان خدا
    جوان ایرانی
    بهار سبز
    ..:: نـو ر و ز::..
    تالوگ
    دنیا به روایت یوسف
    ترنم باران
    کانون گفتمان قرآن
    یک امل مدرنیسم نشده
    یوسف گم گشته
    یاد ایام
    رادیوی نسل برتر
    به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
    شمیم وصل
    دانستنیهای علمی ، تاریخ، ترفند ، دانلود
    اقالیم قبله
    رایحه عشق
    بچه دانشجو !
    حوزه نت
    منصوره معتمدی
    جامعه اسلامی دانشجویان
    مقاومت
    پایگاه آیت الله حائری شیرازی
    علمیران
    علمی
    شبکه المنار
    زن مسلمان
    دل نوشته ها

    ملیکا
    معصومین
    ادبیات
    در پیشگاه قرآن
    وفا لینک
    خاکریز
    دانش نامه ی آزاد
    پیامبر اعظم(ص)
    حوزه نت
    همه چی از موبایل
    جدیدترین اخبار روز دنیا
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • مطالب بایگانی شده
  • وضعیت من در یاهو
  • اینترنت، 40 سال قبل، 40 سال بعد
    نویسنده: جوانان ایران زمین جمعه 88/10/25 ساعت 9:40 عصر


    سمینار علمی چهلمین سال اینترنت به همت انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برگزارشد.

    در ابتدای این مراسم، دکتر یحیی تابش استاد دانشگاه درباره تاریخچه 40ساله اینترنت در جهان و ایران سخنانی ایراد کرد. وی سپس به پیش‌بینی روند رشد اینترنت در دهه‌های آینده پرداخت و گفت: اتصال به شبکه در هر لحظه و در هر جا، توسعه اینترنت برای آینده به‌منظور تحقق عدالت، سرعت بیشتر، امنیت، کاربرد گسترده‌تر و توسعه فراگیر شبکه پرسرعت از مشخصات اینترنت آینده خواهد بود.

    وی افزود: در آینده نزدیک آی‌پی یا پروتکل اینترنت همه‌چیز را قبضه می‌کند و مثلا بین تلفن و تلویزیون یکپارچگی پدید می‌آید، امنیت شبکه به سرعت رشد می‌کند، ارتباطات بی‌سیم توسعه پیدا کرده  و فراگیر می‌شود، حسگرها توسعه یافته و کار از راه دور و همکاری روی شبکه در محیط‌های کاری توسعه می‌یابد.

    مولفه‌های اپن سورس در تولید نرم‌افزار غلبه می‌کند. داده کاوی و دانش کاوی روش‌های جدید کار و تجارت را ایجاب می‌کند. ارتباط با زبان طبیعی روش جدید ارتباط انسان و ماشین خواهد بود. اینترنت با فناوری پاک پیوند بیشتری می‌خورد و سیستم‌های متن باز رشد خواهد کرد.

    بنیانگذاران دامنه IR در ایران

    سپس دکتر سیاوش میرشمس شهشهانی یکی از بنیانگذاران دامنه IR در ایران به بیان مراحل دریافت این دامنه و موانع این کار پرداخت. این عضو انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی گفت: ایران یکصد و بیستمین کشوری بود که توانست دامنه اینترنت کشوری دریافت کند.

    وی افزود: ‌این نکته که می‌گویند اگر ما این دامنه را آن موقع دریافت نمی‌کردیم کشور دیگری آن را اخذ می‌کرد، اشتباه است زیرا این دامنه از ابتدا به نام ایران ثبت شده بود.

    شهشهانی حد فاصل سال‌های 1994 تا 1998 را سال‌های جنگ دامنه اینترنتی در جهان برشمرد و گفت: نارضایتی دارندگان حقوق ثبتی و بخش خصوصی باعث ایجاد بخشنامه‌ها و دامنه‌ها و درنهایت، شکست انحصار آمریکا بر دامنه‌های اینترنتی شد.در ادامه شایان رضا مشاطیان دیگر سخنران این سمینار درباره اینترنت و صنعت موبایل سخن گفت و قابلیت تلفن‌های همراه را از نظر استفاده از صفحات وب به 3 نسل عدم‌برخوردار، نیم برخوردار و برخوردار تقسیم کرد.

    مشاطیان کوچک بودن صفحه تلفن همراه را یکی از محدودیت‌های استفاده از وب در موبایل‌ها دانست و گفت: شرکت‌های سازنده نسل‌های آخر تلفن همراه درصدد رفع این مشکل هستند.

    فرایند تکامل جامعه بشری

    دکتر شهیندخت خوارزمی هم درباره اینترنت و توسعه سخن گفت و با ارائه یک اسلاید فرایند تکامل جامعه بشری در دوره‌های زمانی غارنشینی، تمدن کشاورزی، تمدن صنعتی، عصر فراصنعت و عصر دیجیتال را تشریح کرد.نایب رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی با بیان اینکه باید سعی کنیم از کاروان جهانی توسعه عقب نمانیم؛

    توسعه دانایی محور، توسعه اقتصادی دانش بنیان، توسعه ICT و توسعه اجتماعی را از محورهای مهم توسعه برشمرد و گفت: در انزوای بین‌المللی نمی‌توانیم به توسعه پایدار دست یابیم و بدون حضور مؤثر در عرصه‌های جهانی اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تکنولوژی، توسعه میسر نیست.

    او دوره‌های جهانی شدن را به 3 دوره سال‌های 1942 تا 1980 با جهانی شدن کشورها، 1980 تا 2000 را جهانی شدن شرکت‌های چندملیتی و دوره پس از سال 2000 را دوره جهانی شدن افراد دانست و دوران بعد از سال 2005 ورود انسان به عصر کمیابی برشمرد و گفت: بین سال‌های 1975 تا 2005 میلادی دوره فراوانی بود و منابع، مواد اولیه، انرژی و سرمایه به وفور یافت می‌شد.

    خوارزمی گفت: بعد از سال 2005 و در دوره کمیابی مواداولیه و انرژی یک تناقض زیبا به‌وجود آمد و به‌رغم کمیابی همه منابع اطلاعات، دانش، معرفت و حکمت و هر سرمایه‌ای که ماهیت اطلاعات داشته باشد، در اینترنت به وفور وجود دارد.

    به گفته وی با استفاده خردمندانه و حکیمانه از اینترنت، می‌توان در شرایط کمبود سایر منابع – مواداولیه، انرژی و سرمایه – به اهداف توسعه ملی دست یافت و کشوری برنده است که عالمانه و مدبرانه زمینه را برای گذر سازنده از عصر فراوانی به عصر کمیابی فراهم سازد و از فرصت‌های شگفت انگیز این گذر برای توانمندسازی و اصلاح و تغییر الگوها و ساختارها و فرایندها و سیستم‌ها و مدل‌های ذهنی حاکم بر سیاست‌گذاری توسعه استفاده کند و به‌ویژه تکنولوژی‌های نوین را به خدمت گیرد.

    دکتر خوارزمی افزود: نقش اینترنت در پایداری توسعه، انکارناپذیر است به شرط آنکه مدبرانه راهبری شود؛ چراکه اینترنت و فضای مجازی برای بهبود کیفیت زندگی مردم، به‌ویژه مردم در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه فرصت‌های بسیار دارد و برای قشرهای جوان و با استعدادی که سرنوشت آینده این کشورها را بر دوش دارند اینترنت، فضا و اهرمی قوی برای تشکیل سرمایه انسانی توانمند و شایسته است.

    زمینه‌های اجتماعی اینترنت

    دکتر حسین ابراهیم آبادی دیگر سخنران این سمینار درخصوص اینترنت در ایران، نقش‌آفرینان و زمینه‌های اجتماعی آن سخنرانی کرد.عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به زمان ورود اینترنت به ایران در سال1371 توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران با همکاری شبکه آموزشی و پژوهشی اروپا (EARN) و رشد اتصال به اینترنت در سطح دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و آغاز فعالیت بخش خصوصی در سال 1373 گفت: اینترنت در ایران توسعه نیافته است و به مرز بلوغ نرسیده است مگر با آمادگی محیطی و وجود زمینه‌های اجتماعی.

    به دیگر سخن توسعه فناوری به‌طور عام و به‌طور خاص فناوری‌های نوین اطلاعاتی علاوه بر سطح قابل اتکایی از تکنولوژی؛ نیازمند 2 ظرفیت است یکی؛ افراد و نهادهای دارای دانش و مهارت و دوم؛ آمادگی فرهنگی و اجتماعی.

    برخی از این زمینه‌ها عبارتند از: افزایش معدل سواد جامعه در 2 دهه گذشته، گسترس آموزش عالی و به‌ویژه افزایش تقاضای زنان به تحصیلات عالی، جوان بودن هرم سنی جمعیت ایران، ماهیت و پیامد‌های جهانی شدن بر جامعه ایران به مانند دیگر جوامع، فرو ریختن و کمرنگ شدن کهن الگوها و آمادگی در پذیرش الگوهای جدید زندگی (تغییر در سبک زندگی)، نزدیک بودن و نزدیک‌تر شدن اینترنت به نیازها، ساخت ذهنی و رفتاری انسان (هم افق شدن این فناوری با زندگی ما) و امکانی که اینترنت برای گشودگی فضای ارتباطی - در فضای تا حدودی بسته ارتباطی - فراهم کرده است.

    وی افزود: علاوه بر تلاش برای تداوم رشد ضریب نفوذ اینترنت در ایران، سرعت دسترسی به اطلاعات و ارائه خدمات از طریق آن یکی از چالش‌های پیش‌روی کاربران اینترنت در ایران است که باید چاره برای آن اندیشید تا شکاف دیجیتال میان ما و دیگر کشورها افزون‌تر نشود. در این راه، کشور همچنان نیازمند همه نیروهای نقش‌آفرین و استفاده از تجربه‌های به دست آمده و دوری جستن از تکرار تجربه‌هاست.

    در پایان این سمینار، از تلاش‌های سیاوش شهشهانی برای یک عمر تلاش علمی و حضور مؤثر در پایه‌گذاری دامنه اینترنتی IR قدردانی شد و دکتر مهدی محسنیان‌راد و دکتر شهیندخت خوارزمی به نمایندگی از پروفسور کاظم معتمدنژاد، رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی با سخنان خود از شهشهانی تقدیر کردند.

    همچنین مهندس نصرالله جهانگرد، دبیر سابق شورای‌عالی اطلاع‌رسانی و دکتر محمد توکل دبیر کل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز سخنانی را درباره دکتر شهشهانی ارائه نمودند

    شهشهانی پس از دریافت لوح تقدیر از طرف انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، بنیانگذاری دامنه IR را مختص خود ندانست و گفت: افراد دیگری پیش از من در این زمینه زحمات فراوانی را تحمل کردند.

    طاهره ساعدی
    منبع: همشهری


    نظرات دیگران ( ) اینترنت

  • حکم دیدن فیلم و عکس نامحرم
    نویسنده: جوانان ایران زمین سه شنبه 88/10/22 ساعت 9:55 صبح


    س 1183: نگاه کردن به تصویر زن نامحرم و بدون پوشش چه حکمى دارد؟ نگاه کردن به صورت زن در تلویزیون چه حکمى دارد؟ آیا بین زن مسلمان و غیرمسلمان و بین پخش آن بطور مستقیم و یا غیر مستقیم تفاوتى وجود دارد؟


    نگاه کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنابراین اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانى که بیننده آن را مى‏شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنابر احتیاط واجب نباید به تصویر زن نامحرم که بطور مستقیم از تلویزیون پخش مى‏شود، نگاه کرد ولى در پخش غیرمستقیم تلویزیونى اگر ریبة و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه کردن اشکال ندارد.


    س 1184: مشاهده برنامه‏هاى تلویزیونى که از ماهواره دریافت مى‏شوند، چه حکمى دارد؟ اگر ساکنان استانهاى مجاور دولتهاى خلیج فارس برنامه‏هاى تلویزیونى آن دولتها را مشاهده کنند، حکم آن چیست؟


    از آنجا که برنامه‏هایى که توسط ماهواره‏هاى غربى پخش مى‏شوند و همچنین برنامه‏هاى تلویزیونى بیشتر دولتهاى مجاور، دربردارنده آموزش افکار گمراه‏کننده و تحریف حقایق و لهو و فساد هستند و غالبا مشاهده آنها باعث گمراهى و فساد و ارتکاب کارهاى حرام مى‏گردد، بنابر این دریافت و دیدن آنها جایز نیست.


    س 1185: آیا دیدن یا شنیدن برنامه‏هاى طنز از رادیو و تلویزیون اشکال دارد؟


    گوش دادن به برنامه‏هاى طنز و نمایش‏هاى فکاهى و دیدن آنها اشکال ندارد مگر آن که مستلزم اهانت به مؤمنى باشد.


    س 1186: هنگام جشن عروسى چند عکس از من گرفته شد که در آنها حجاب کامل نداشتم، این عکسها در حال حاضر نزد دوستان و اقوام من هستند. آیا جمع‏آورى آنها بر من واجب است؟


    اگر وجود عکسها نزد دیگران مفسده‏اى ندارد و یا برفرض ترتّب مفسده، شما در دادن عکسها به دیگران نقشى نداشته‏اید یا جمع‏کردن آنها از دیگران براى شما مشقّت دارد، تکلیفى در این باره ندارید.


    س 1187: آیا بوسیدن تصاویر امام «قدس سره» و شهدا براى ما زنان از این جهت که به ما نامحرم هستند، اشکال دارد؟


    به طور کلى تصویر شخص حکم خود او را ندارد. لذا بوسیدن تصویر به عنوان احترام و تبرک جستن و اظهار محبت در صورتى که قصد ریبة و خوف افتادن به گناه نباشد، اشکال ندارد.


    س 1188: آیا دیدن تصاویر زنان برهنه و نیمه برهنه در فیلمهاى سینمایى و غیر آن، در صورتى که آنان را نشناسیم، جایز است؟


    نگاه‏کردن به فیلم‏ها و تصاویر، حکم نگاه‏کردن به اجنبى را ندارد و در صورتى که از روى شهوت و ریبة نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتب نشود، شرعا اشکال ندارد ولى با توجه به اینکه دیدن تصویر برهنه‏اى که شهوت برانگیز است، غالبا از روى شهوت بوده و به همین دلیل مقدمه ارتکاب گناه مى‏باشد، بنابراین دیدن آنها حرام است.


    س 1189: آیا جایز است زن در جشن‏هاى عروسى بدون اجازه شوهرش عکس بیندازد؟ و برفرض جواز، آیا مراعات حجاب کامل در آن واجب است؟


    اصل عکس گرفتن منوط به اجازه شوهر نیست ولى اگر احتمال بدهد که اجنبى عکس او را ببیند و عدم رعایت حجاب کامل منجر به مفسده‏اى شود، مراعات آن واجب است.


    س 1190: آیا براى زنان، دیدن کشتى مردان جایز است؟


    اگر مشاهده آن باحضور در میدان کشتى و بطور مستقیم باشد و یا آن را بطور زنده و مستقیم از تلویزیون ببینند و یا به قصد لذت و ریبة بوده و یا در آن خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.


    س 1191: اگر عروس در شب جشن عروسى روپوش روشن و نازکى برسرش بیندازد، آیا جایز است مرد اجنبى از او عکس بگیرد؟


    اگر مستلزم نگاه حرام به زن اجنبى باشد جایز نیست، وگرنه اشکال ندارد.


    س 1192: گرفتن عکس زن غیرمحجّبه در بین محارمش چه حکمى دارد؟ اگر احتمال داده شود که مرد اجنبى آن عکسها را هنگام ظاهر کردن ببیند، حکم آن چیست؟


    اگر عکاسى که به او نگاه مى‏کند و عکس وى را مى‏گیرد، از محارم او باشد، عکس گرفتن از او اشکال ندارد و ظاهر کردن آن هم نزد عکاسى که او را نمى‏شناسد اشکال ندارد.


    س 1193: بعضى از جوانان به تصاویر مستهجن نگاه مى‏کنند و براى کار خود توجیهات ساختگى ارائه مى‏دهند، حکم آن چیست؟ و اگر دیدن این تصاویر مقدارى از شهوت انسان را تسکین دهد و در جلوگیرى از ارتکاب حرام مؤثر باشد، چه حکمى دارد؟


    اگر نگاه کردن به آن تصاویر به قصد ریبة باشد و یا انسان بداند که منجر به تحریک شهوت او مى‏شود و یا خوف ارتکاب گناه و مفسده باشد، در اینصورت نگاه کردن به آنها حرام است و این که بخاطر آن انسان به حرام دیگرى نمى‏افتد، مجوز ارتکاب فعلى که شرعا حرام است، نمى‏باشد.


    س 1194: حضور در جشنهایى که موسیقى در آنها نواخته مى‏شود و افراد مبادرت به رقص مى‏کنند، براى فیلمبردارى چه حکمى دارد؟ فیلمبردارى مرد از مجالس مردان و زن از مجالس زنان چه حکمى دارد؟ ظاهر کردن فیلم‏هاى جشن‏هاى عروسى توسط مرد، چه آن خانواده را بشناسد و چه آن خانواده را نشناسد، داراى چه حکمى است؟ و همچنین ظاهر کردن آن توسط زن چه حکمى دارد؟ و آیا استفاده از موسیقى در آن فیلم‏ها جایز است؟


    حضور در جشن‏هاى شادى و فیلمبردارى مردان از مجالس مردان و زنان از مجالس زنان در صورتى که مستلزم گوش دادن به غنا یا موسیقى حرام و یا ارتکاب هر عمل حرام دیگرى نباشد، اشکال ندارد. ولى فیلمبردارى مردان از مجالس زنان یا زنان از مجالس مردان اگر مستلزم نظر کردن به ریبة یا مفاسد دیگرى باشد، جایز نیست و همچنین بکارگیرى موسیقى مطرب لهوى که مناسب با مجالس لهو و گناه باشد در فیلم‏ها نیز حرام است.


    س 1195: با توجه به کیفیت فیلم‏ها (خارجى یا داخلى) و موسیقى که از تلویزیون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، دیدن و گوش دادن به آنها چه حکمى دارد؟


    اگر افراد شنونده و بیننده تشخیص دهند موسیقى که از رادیو و تلویزیون پخش مى‏شود از نوع موسیقى مطرب لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و یا دیدن فیلمى که از تلویزیون پخش مى‏شود، مفسده دارد، دیدن و شنیدنِ آنها براى آنان جایز نیست و مجرّد پخش از رادیو و تلویزیون حجّت شرعى براى جواز محسوب نمى‏شود.


    س 1196: تهیه و فروش تصاویر منسوب به پیامبر اکرم «صلى الله علیه و آله» و امیرالمومنین و امام حسین«علیهماالسلام» براى نصب آنها در مراکز دولتى چه حکمى دارد؟


    این کار فى‏نفسه از نظر شرعى اشکال ندارد به شرط اینکه مشتمل بر امورى که ازنظر عرف، اهانت و بى‏احترامى محسوب مى‏شود نبوده و با شأن آن بزرگان منافات نداشته باشد.


    س 1197: خواندن کتابها و اشعار مبتذل که باعث تحریک شهوت مى‏شوند، چه حکمى دارد؟


    باید از آنها اجتناب شود.


    س 1198: تلویزیونها یا کانالهاى پخش مستقیم ماهواره‏اى یک سلسله برنامه‏هاى اجتماعى را به نمایش مى‏گذارند که بیانگر مسائل اجتماعى جامعه غربى است و به ترویج افکار فاسدى از قبیل تشویق به اختلاط زن و مرد و ترویج روابط نامشروع مى‏پردازند، بطورى که این برنامه‏ها بعضى از مؤمنین را نیز تحت‏تأثیر قرار داده است. دیدن آنها براى کسى که احتمال تأثیرپذیرى او مى‏رود، چه حکمى دارد؟ آیا این حکم نسبت به کسى که آن برنامه‏ها را به قصد نقد و بیان نکات منفى آنها و نصیحت مردم به ندیدن آنها، مى‏بیند، تفاوت دارد؟


    نگاه به این برنامه‏ها اگر از روى لذّت بوده و یا خوف تأثیرپذیرى و فساد، وجود داشته باشد، جایز نیست. ولى مشاهده به قصد نقد و آگاه کردن مردم از خطرات و نکات منفى آنها براى کسى که اهلیّت آن را دارد و مطمئن است که از آن برنامه‏ها تأثیر نمى‏پذیرد و به فساد نمى‏افتد، اشکال ندارد، البته اگر مقرّراتى باشد باید رعایت شود.


    س 1199: آیا نگاه کردن به موى گوینده تلویزیون که آرایش کرده و سر و سینه‏اش پوششى ندارد، جایز است؟


    مجرّد نگاه کردن چنانچه از روى لذّت نبوده و خوف ارتکاب حرام و فساد در آن نباشد و به صورت پخش مستقیم هم نباشد، اشکال ندارد.


    س 1200: آیا دیدن فیلمهاى شهوت‏انگیز براى فرد متأهل جایز است؟


    اگر دیدن آنها به قصد تحریک شهوت باشد و یا موجب تحریک آن شود، جایز نیست.


    س 1201: دیدن فیلمهایى که راه صحیح نزدیکى با زن باردار را آموزش مى‏دهند، براى مردان متأهل، با توجه به اینکه باعث به حرام افتادن آنان نمى‏شود، چه حکمى دارد؟


    دیدن این فیلم‏ها که همیشه بانگاه شهوت برانگیز همراه است، جایز نیست.


    س 1202: نظارت کارمندان وزارت ارشاد بر انواع فیلمها و مجلات و نشریات و نوارها براى تشخیص موارد مجاز آنها، با توجه اینکه نظارت، مستلزم مشاهده عینى و گوش دادن به آنهاست، چه حکمى دارد؟


    دیدن وگوش دادن به آنها توسط مأمورین نظارت، در مقام انجام وظیفه قانونى به مقدار ضرورت اشکال ندارد، ولى باید از قصد لذت و ریبة احتراز کنند و واجب است افرادى که براى نظارت و بررسى گمارده مى‏شوند از جهت فکرى و روحى زیر نظر و راهنمایى مسئولین باشند.


    س 1203: دیدن فیلمهاى ویدئویى که گاهى تصاویر منحرف کننده‏اى دارند، به قصد نظارت و حذف بخش‏هاى فاسد آنها براى ارائه به دیگران چه حکمى دارد؟


    دیدن این فیلمها اگر به منظور اصلاح فیلم و حذف تصاویر فاسد و گمراه‏کننده آنها باشد اشکال ندارد بشرط اینکه کسى که اقدام به این کار مى‏کند مصون از افتادن به حرام باشد.


    س 1204: آیا براى زن و شوهر دیدن فیلمهاى ویدئویى جنسى در خانه، جایز است؟ آیا براى فرد مبتلا به قطع نخاع دیدن این فیلم‏ها به قصد تحریک شهوت و تمکّن از نزدیکى با همسرش، جایز است؟


    برانگیختن شهوت توسط فیلمهاى ویدئویى جنسى جایز نیست.


    س 1205: مشاهده پنهانى فیلم‏ها وتصاویرى که طبق قانون دولت اسلامى ممنوع هستند، اگر مفسده‏اى نداشته باشند، چه حکمى دارد؟ حکم آنها نسبت به زن و شوهرهاى جوان چیست؟


    با فرض ممنوع بودن، اشکال دارد.


    س 1206: مشاهده فیلمهایى که گاهى در بردارنده اهانت به مقدسات جمهورى اسلامى و مقام معظم رهبرى هستند، چه حکمى دارد؟


    واجب است از آنها اجتناب شود.


    س 1207: دیدن فیلمهاى ایرانى که بعد از انقلاب تولید شده‏اند و در آنها زنان با حجاب ناقص ظاهر مى‏شوند و گاهى بدآموزیهایى نیز دارند، چه حکمى دارد؟


    اصل مشاهده این فیلم‏ها اگر به قصد لذت و ریبة نباشد و موجب وقوع در مفسده هم نگردد، فى‏نفسه اشکال ندارد ولى فیلمسازان باید از تهیه و تولید فیلمهایى که با تعالیم ارزشمند اسلامى منافات دارد، خوددارى کنند.


    س 1208: توزیع و عرضه فیلمهایى که مورد تأیید وزارت ارشاد هستند، چه حکمى دارد؟ همچنین توزیع نوارهاى موسیقى که مورد تأیید وزارت ارشاد هستند، در دانشگاهها چه حکمى دارد؟


    اگر فیلم‏ها یا نوارها به نظر مکلّف عرفا مشتمل برغنا یا موسیقى مطرب و لهوى مناسبِ با مجالس لهو و گناه باشد، توزیع و عرضه آنها و همچنین دیدن و گوش دادن به آنها براى او جایز نیست و مجرّد تأیید بعضى از ادارات مربوطه تا زمانى که نظر مکلّف در تشخیص موضوع با نظر تأییدکنندگان مخالف است، دلیل شرعى براى جواز محسوب نمى‏شود.


    س 1209: خرید و فروش و نگهدارى مجلاّت لباس‏هاى زنانه که عکس زنان اجنبى در آنها وجود دارد و براى انتخاب لباس بکار مى‏روند، چه حکمى دارد؟


    مجرّد وجود عکس‏هاى زنان اجنبى در این مجلاّت مانع جواز خرید و فروش و بهره‏بردارى از آنها براى انتخاب لباس نیست مگر آن که عکس‏ها، به گونه‏اى باشد که موجب مفسده شود.


    س 1210: آیا خرید و فروش دوربین فیلمبردارى جایز است؟


    خرید و فروش دوربین فیلمبردارى تا زمانى که به قصد استفاده در امور حرام نباشد، اشکال ندارد.


    س 1211: خرید و فروش و اجاره فیلمهاى ویدئویى مبتذل و همچنین ویدئو چه حکمى دارد؟


    اگر فیلم‏ها در بردارنده تصاویر زننده‏اى که شهوت را تحریک کرده و موجب انحراف و فساد مى‏شوند و یا مشتمل بر غنا و موسیقى مطرب و لهوى و مناسب با مجالس لهو و گناه باشند، تولید و خرید و فروش و اجاره فیلم‏ها و همچنین اجاره ویدئو براى استفاده از آن در این امور، جایز نیست.


    س 1212: آیاگوش‏دادن‏به اخبار و برنامه‏هاى علمى و فرهنگى رادیوهاى خارجى جایز است؟


    در صورتى که موجب انحراف و فساد نشود، جایز است.
    منبع: خامنه ای دات آی آر


    نظرات دیگران ( ) خامنه ای، فیلم و عکس نامحرم

  • نقد علمی 9 فتوای شاذ صانعی
    نویسنده: جوانان ایران زمین چهارشنبه 88/10/16 ساعت 7:41 عصر

    در بیانیه ای صورت گرفت،
    نقد علمی 9 فتوای شاذ صانعی از سوی اساتید و فضلای حوزه علمیه قم 
     
    جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در بیانیه ای با عنوان "فتاوای آقای صانعی در عیار فقاهت"، برخی از فتواهای او را "شگفت‌آور" دانستند و به تشریح تناقض آن ها با احکام، مبانی دین و فتاوای فقیهان اسلام پرداختند.به گزارش شبکه ایران، این اساتید و فضلا بیان کرده اند که "آقای صانعی مستمسک فتوای خود را، کتاب و سنت و فقه فقهای برجسته شیعه معرفی نموده و چنان سخن می‌گوید که گویی حضرت امام خمینی ـ قدس سره ـ مجوز این‌گونه فتاوا را برای وی صادر فرموده است!"

    آنان در ادامه عنوان کرده اند که آقای صانعی "بدون توجه کافی به قواعت اصولی و فقهی و بی‌آن‌که دغدغه رد فروع به اصول را داشته باشد و بدون اشاره به ادله احکام، تنها آنچه را به گمان خود مورد نیاز اجتماع می‌داند، در قالب احکام فقهی بیان می‌کند، لذا پرفتوا و کم‌تتبع است و هر روز که می‌گذرد، بر فتاوای عجیب و غریبش می‌افزاید."

    " تساوی دیه زن و مرد"، "رد فاضل دیه"، "عقد موقت"، " محرمیت فرزندخوانده"، "ربا در قرض‌های استنتاجی"، " پاک بودن پوست غیر مذکی"، " تشکیک در حکم ارتداد"، "ارث بردن کافر از مسلمان" و "ازدواج مجدد" از جمله موضوعاتی است که فتواهای آقای صانعی درباره آن ها از سوی این اساتید و فضلا مورد انتقاد و واکاوی قرار گرفته است.

    اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در بیانیه خود، عنوان کرده اند که "چرا مراجع محترم تقلید، مدرسین حوزه و فضلای محترم با مماشات به فتواهای شگفت‌انگیز آقای صانعی می‌نگرند، در صورتی که نشر چنین بدعت‌هایی که با کنار نهادن معیارهای علمی حوزوی انجام می‌گیرد گذشته از آن که ضربه کاری بر میراث فقیهان بزرگ شیعه است برای طلاب جوان و تازه‌کار، روشی نامبارک و غلط را آموزش می‌دهد که مفسده آن در آینده آشکار خواهد شد."

    اساتید و فضلای حوزه علمیه قم همچنین در بیانیه دیگری عنوان کردند که " فتواهای اشتباه آقای صانعی عملاً صلاحیت علمی او را زیر سؤال برده است، تا جایی که آیت‌اللـه منتظری با این‌که آقای صانعی شاگرد و مرید وهمفکر سیاسی او حساب می‌شد، احتیاطات خود را به آقای شبیری زنجانی به عنوان اعلم پس از خود ارجاع می‌داد و الآن هم دفترش همین شیوه را انجام می‌دهد."

    این روشنگری پس از آن صورت می گیرد که تصمیم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره عدم صلاحیت آقای صانعی در تصدی مرجعیت، با اعتراض جریان اصلاح طلب و حامیان خارجی آنان مواجه شده است.

    * متن کامل بیانیه

    بسم‌الله الرحمن الرحیم
    فتاوای آقای صانعی در عیار فقاهت
    مقدمه
    سالیانی است که آقای یوسف صانعی فتاوای غریبی به نام مرجعیت صادر می‌کند و مدعی است که این فتاوا را «با همان متد حوزوی» به دست آورده و لذا تصریح نموده که «من غیر از کتاب و سنت و غیر از فقه صاحب جواهر و شیخ چیزی ندارم. آنچه هست مبنای فقه صاحب جواهر و شیخ است.»
    اینجانبان جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم حداقل به دو دلیل احساس وظیفه نمودیم تا نسبت به برخی از فتاوای شگفت‌آور ایشان اعلام موضع کنیم.
    1ـ اگرچه آقای صانعی منتقدان خود را مورد اهانت قرار داده، میگوید: «ما به حکم و اذا خاطبم الجاهلون قالوا سلاماً، در راه هدف، از همه آنها صرف‌نظر کردیم.» ولی چند سال بعد مواضعش را تعدیل نموده و فرموده که از انتقادات استقبال می‌کند: «من حتی از آنهایی که بعضاً به صورت اعتراض سؤال می‌کنند ـ ولو این‌که اعتراض آنها به صورت توهین هم باشد ـ ناخرسند نمی‌شوم، بلکه آن را لطف ایشان در حق خودم می‌دانم و آن را سبب پیشرفت امور و رفع اشکال می‌دانم.»


    2ـ اقای صانعی مستمسک فتوای خود را، کتاب و سنت و فقه فقهای برجسته شیعه معرفی نموده و چنان سخن می‌گوید که گویی حضرت امام خمینی ـ قدس سره ـ مجوز این‌گونه فتاوا را برای وی صادر فرموده است!
    از این‌رو ما برخی از فتاوای ضد اجماع و ناپخته ایشان را نقل و مخالفت آن را با دیدگاه فقیهان سترگ شیعه مخصوصاً حضرت امام خمینی ـ قدس سره ـ نشان می‌دهیم و از وی می‌خواهیم از شتابزدگی در افتا بپرهیزد و و در آموخته‌هایش بازبینی کند و اگر حکمی را نمی‌داند، سکوت کند که فردا در پیشگاه صاحب دین باید پاسخگوی ابداعات خود باشد.
    به نظر می‌رسد ایشان بدون توجه کافی به قواعت اصولی و فقهی و بی‌آن‌که دغدغه رد فروع به اصول را داشته باشد و بدون اشاره به ادله احکام، تنها آنچه را به گمان خود مورد نیاز اجتماع می‌داند، در قالب احکام فقهی بیان می‌کند، لذا پرفتوا و کم‌تتبع است و هر روز که می‌گذرد، بر فتاوای عجیب و غریبش می‌افزاید.


    برای آشنایی خوانندگان محترم بعضی از نظرات فقهی وی بیان می‌شود:

    یکم: تساوی دیه زن و مرد
    امام خمینی‌(ره) و همه فقیهان شیعه، دیه زن را نصف دیه مرد می‌دانند و بسیاری از آنها به اجماعی بودن این حکم تصریح کرده‌اند. همچنین فقیهان همه مذاهب اهل سنت دیه زن را نصف دیه مرد می‌دانند، مگر چند تن اگشت‌شمار از اهل سنت که مخالفت آنها را بهایی نیست، لذا صاحب جواهر می‌گوید: جملگی مسلمانان بر این حکم اجماع دارند.
    در مقابل اجماع فقیهان اسلام، آقای صانعتی در نسبتی خلاف واقع ادعا می‌کند: منشأ تفاوت دیه زن و مرد در زمان شهید بهشتی است. بهشتی در آن شرایط انقلابی این وجه اعتباری را مطرح کرد که چون مرد خرجی می‌دهد، دیه وی دو برابر زن است. اصل این مطلب نادرست است... در فقه شیعه اصلاً این حرف‌ها و این گونه مسائل مطرح نیست، با اعتباراتی که اشکال دارد نمی‌توان قانون درست کرد.
    بدین گونه آقای صانعی اجماع فقیهان شیعه را انکار نموده، از شهید بهشتی انتقاد می‌کند که با اعتبارات نمی‌توان قانون درست کرد. در حالی که دلیل ارائه شده از سوی آن شهید از روایات گرفته شده است.
    مطلب دیگر این که وقتی از آقای صانعی در مورد دیه زن و مرد سؤال می‌کنند، می‌گوید: دیه زن و مرد مساوی است قضا لا طلاق ادله الدیه و عدم دلیل بر تقبید.
    در صورتی که شیخ طوسی دلیل نصف بودن دیه زن را اجماع و روایات می‌داند و صاحب جواهرف روایات باب را متواتر می‌خواند، همان روایاتی که از پیامبر‌(ص) و ائمه‌(ع) نقل شده و مقیدند و به صراحت دلالت بر نصف بودن دیه دارند.

    دوم: رد فاضل دیه
    امام خمینی‌(ره) و همه فقیهان شیعه در صورتی قصاص مرد قاتل را در مقابل زن مقتول جایز می‌دانند که اولیای زن، فاضل (زیادی) دیه قاتل را به ورثه‌اش بپردازند که نصف دیه مرد است و این حکم اجماعی است.
    در مقابل، فقیهان اهل سنت جز اندکی از آنها رد زیادی دیه را لازم نمی‌دانند.
    آقای صانعی برخلاف اجماع فقیهان شیعه و با پیروی از جمهور فقیهان اهل سنت، رد فاضل دیه را لازم نمی‌داند، در حالی که صاحب جواهر می‌گوید: روایات مستفیض و متواتر ابن سمنا را اثبات می‌کنند.

    سوم: متعه
    آقای صانعی گفته است: «مشروعیت عقد موقت و متعه، فی الجمله برای مواقع اضطراری همانند جنگ‌های طولانی، جزو مسلمات مذهب شیعه است و همان طور که مرقوم شده مشروعیتش برای موارد اضطرار است.
    مدتی بعد با صراحت می‌گوید: اساساً عقد موقت در اسلام برای رفع ضرورت است، نه عیاشی مشروع یا عدل ازدواج دائم قرار گرفتن، بنابراین برای کسانی که همسرشان در اختیار آنهاست و می‌توانند غریزه جنسی را به وسیله همسر اطفا نمایند، عقد موقت مرد نسبت به زن مسلمان، به نظر این جانب، محل اشکال، بلکه محکوم به منع و عدم جواز است.
    نظر آقای صانعی در منوط کردن جواز ازدواج موقت به وجود اضطرار همان دیدگاه قدیمی فقیهان اهل سنت است و اساساً نخستین فردی که قید «اضطرار» را دخیل در جواز متعه دانست، خلیفه دوم بود که در دفاع از تحریم متمه گفت: «همانا رسول خدا(ص) مکه را در زمان ضرورت حلال کرد و اکنون مردم در آسایش‌اند.»
    برخلاف آقای ضالمی، فقیهان شیعه اجماعاً ازدواج موقت را جایز می‌دانند و هیچ کدام آنها جواز آن را مقید به قید اضطرار نکرده است.

    چهارم: محرمیت فرزندخوانده
    وقتی درباره محرمیت فرزندخوانده با اطرافیان از آقای صانعی سؤال می‌شود، فتوا می‌دهد: فرزندخوانده گرچه فرزند اصلی نمی‌باشد، لیکن چون اطلاع دادن و متوجه شدن او به فرزندخوانده بودن برای او حرج و مشقت ولو روحی – که معمولاً چنین است – دارد، از جهت محرمیت حکم فرزند اصلی را داشته و همه محارم فرزند اصلی به او محرم می‌باشند و جزو محارمش از حیث محرمیت محسوب می‌شوند و در محرمیت ذکر شده، فرقی بین نبی، مانند دایی و عمو و یا سببی، مانند مادرزن و یا مادرشوهر و غیر آنها نبوده و نیست.
    فقیهان شیعه تاکنون هر جا که درباره ایجاد محرمیت با فرزندخوانده اظهارنظر کرده‌اند، تنها به محرمیت از راه رضاع یعنی شیر دادن و ازدواج اشاره کرده‌اند، از جمله خود آقای صانعی در پاسخ مقلدانش، پیش از این تنها به همین دو راه اشاره کرده است و دیده نشده که فقهی برای اثبات محرمیت، آن هم برای نزدیکان سببی و نسبی به قاعده نفی حرج استناد کرده باشد. از طرز استدلال آقای صانعی دانسته می‌شود که وی به درستی مفاد قاعده لاحرج را درنیافته است.

    پنجم: ربا در قرض‌های استنتاجی
    آقای صانعی فتوا می‌دهد: اگر کسی که قرض می‌دهد، شرط کند که زیادتر از مقداری که می‌دهد بگیرد، در صورتی که قرض استنتاجی (تولیدی و اکتسابی) باشد به این معنا که شخص برای گذران زندگی و تهیه نان شب خود و یا ورشکستگی و بیچارگی قرض نمی‌کند، بلکه برای کسب و ساختن خانه و امثال آنها ـ که برای استنتاج است ـ قرض می‌کند، عدم حرمت قرض ربوی استنتاجی که نه تنها باعث جلوگیری از معروف و تجارت و کسب و کار نمی‌شود، بلکه وسیله‌ای برای رونق بازار و اقتصاد سالم است – خالی از قوت نیست، هرچند احتیاط در به کار بردن حیل در این قسم ریا و زیاده مطلوب است، ولی اگر قرض ربوی استهلاکی باشد؛‌یعنی برای نیاز و رفع احتیاج زندگی است، حرام و در حکم جنگ با خدا و رسول او است و هیچ حیله‌ای مجوز آن نیست.
    فقیهان شیعه و سنی اجماع دارند که به طور کلی اگر در قرض، شرط شود که هنگام بازپرداخت، مقداری به مبلغ بدهی افزوده شود، ربا و حرام است و تا قرن حاضر کسی در این حکم تردیدی نداشت تا این که با نفوذ اقتصاد سرمایه‌داری در کشورهای اسلامی برخی از عالمان اهل سنت، مانند رشید رضا و عبدالوهاب خلاف، این شبهه را مطرح کردند که آنچه اسلام تحریم کرده خصوص بهره قرض‌های مصرفی  استهلاکی است و شامل بهره قرض‌های تولیدی و استنتاجی نمی‌شود و متأسفانه آقای صانعی بدون مطالعه کافی و دقت در آیات و روایات اهل بیت در این دام افتاده و این فتوا را داده است،‌ حال آن‌که فضلای حوزه علمیه قم به خوبی به شبهات مزبور پاسخ گفته‌اند.

    ششم: پاک بودن پوست غیر مذکی
    آقای صانعی گفته است: به نظر اخیر اینجانب چرم‌ها و پوست‌های تهیه شده در بلاد غیراسلامی، اگر اطمینان باشد که از حیوانات مردار و میته گرفته نشده (که معمولاً امروزه مخصوصاً با توجه زیادی که به رعایت بهداشت در دنیا مطرح است، چنین اطمینانی وجود دارد)، نجس نیست. زیرا آنچه که نجس است، مردار و جیقه است نه غیرمذکی، همچنین نماز خواندن با آنها چنان چه از حیوان هلال گوشت باشد، مانعی ندارد.
    در فقه شیعه، حیوان غیرمذکی، میثه محسوب می‌شود و پوست آن نجس و نماز با آن باطل می‌باشد و این مطلبی اجماعی است و در روایات معصومان (ع) هم همین معنا به صراحت آـمده است. حال چگونه آقای صانعی حکم غیرمذکی را از میته جدا می‌داند، خود باید پاسخ بدهد.

    هفتم: تشکیک در حکم ارتداد
    از آقای صانعی می‌پرسند:آیا افراد می‌توانند به صورت واقعی و نه تصنعی دین خود را تغییر دهند؟
    در جواب می‌گوید: اگر این عمل از روی تحقیق، علم و آگاهی باشد و درواقع آگاهانه منکر دین فعلی خود شود، این مطلب قابل بحث است اما اگر کسی علم و آگاهی به حقانیت دین خود دارد اما باز دست به انکار آن می‌زند و مردم هم می‌دانند این عقیده واقعی او نیست، این چنین کسی مستحق مجازات است.
    این گفته آقای صانعی که می‌گوید «قابل بحث است» زیر سؤال بردن حکم اجماعی فقیهان مسلمان است، آنان حتی در مورد کسی که یک حکم ضروری دین را انکار کند حکم ارتداد و اعدام را جاری می‌دانند. چه رسد به این که صراحتاً دین خود را انکار کند و تغیر دهد. قیدی که آقای صانعی به عنوان راه نجات مرتد از مجازات مطرح کرده است، یعنی «انکار و تغییر دین از روی علم و آگاهی» قیدی است که با احراز آن، همه فقیهان مسلمان حکم به مجازات فرد می‌کنند. صاحب جواهر می‌گوید: اگر حکم انکار شده، فی‌حد ذاته امری ضروری از ضروریاتدین باشد و کسی که آن را انکار می‌کند، از ضروری بودن آن حکم نزد اهل دین اسلام اطلاع داشته باشد، با این انکار، کفر وی ثابت می‌شود، چه این انکار زیانی باشد و از روی عناد گفته شود و چه هم زیانی باشد و هم اعتقاد قلبی او باشد.
    شهید ثانی نیز می‌گوید: ارتداد عبارت است از کفر بعد از اسلام یا بالیت یا با قول و یا با فعل تحقق می‌یابد ...
    قول مثل این که خدا یا پیامبران را انکار، یا رسول خدا (ص) را تکذیب کند یا امری را که اجماعاً حرام است حلال، یا امری را که اجماعاً حلال است، حرام شمرد و ضابطه ارتداد، انکار ضروری دین است و فرقی نمی‌کند از روی عناد یا اعتقاد و یا استهزا باشد.
    بنابراین جایی برای تشکیک در این حکم نیست.

    هشتم: ارث بردن کافر از مسلمان
    آقای صانعی می‌گوید: آیا اسلام حقوقی را برای کسانی که شناسنامه اسلامی دارند قرار داده است؟ حالا اگر کسی شناسنامه‌اش او را مسیحی، یهودی، زرتشتی و یا سایر ادیان که با اسلام دشمنی ندارند معرفی کرد آیا این گونه افراد از آن حقوق محروم می‌شوند، یعنی فرد غیرمسلمان حق ندارد از مسلمان ارث ببرد؟ ... ما چگونه بپذیریم مردی که شناسنامه‌اش اسلامی است وقتی از دنیا رفت فرزندش که مسلمان نیست و دینی غیر از دین اسلام را برگزیده است وشیزه و میوه جان پدر است تنها به علت این که شناسنامه اسلامی ندارد از ارث بردن اموال پدر محروم شود.
    این گفته آقای صانعی هم  برخلاف اجماع مسلمانان است. شهید ثانی می‌گوید: مسلمانان اتفاق دارند که کفر مانع ارث می‌شود و کافر از مسلمان ارث نمی‌برد.
    صاحب جواهر پس از آن که کفر را از موانع ارث می‌شمرد، می‌گوید: کافر ذمی و حریی و مرتد و سایر اصناف کافر از مسلمان ارث نمی‌برند و در این حکم میان مسلمانان اختلافی نیست.
    بنابراین نظر فقیهان اسلام، این مطلب اثابت شده‌ای است که شخص مرتد از پدر مسلمان خود ارث  نمی‌برد و آقای صانعی تحت تأثیر احساسات خود، احکام خدا را به بازی گرفته است.

    نهم: ازدواج مجدد
    آقای صانعی گفته است: ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول، خلاف شرع، حرام و مصیبت است. در صورتی که رضایت زن اول وجود نداشته باشد؛ حتی اگر  مرد تمکن مالی هم داشته باشد، ازدواج مجدد وی حرام است.
    و بر این گفتار افزوده است: ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول... از نظر شرعی جرم است و اگر زن اول بعد از عقد زن دوم رضایت ندهد، این عقد اثر حقوقی ندارد.
    آقای صانعی در این مسئله بر خلاف اجماع مسلمانان فتوا داده است. علامه حلی می‌گوید: فقیهان همه شهرها در همه سرزمین‌ها و زمان‌ها اتفاق دارند که برای مرد آزاد جایز است چهار زن آزاد را به عقد دائم خود درآورد.
    بعضی از فقیهان در توضیح سخن علامه گفته‌اند: این گفته صراحت دارد در این که احدی از مسلمانان با جواز ازدواج با چهار زن مخالفت کرده است، با وجود آن که در سایر مسائل فرعی زیاد اختلاف دارند. هر کس قایل به عدم جواز شود منکر صریح قرآن است و مخالف همه اهل اسلام... و اگر کسی این را انکار کند، مرتد است، چون ضروری دین را اتکا کرده است.
    روایات فراوانی نیز بر جواز گرفتن چهار زن دلالت دارد.
    ضمن این که تا به حال بین فقیهان مسلمان دیده نشده است که کسی ازدواج مجدد را مشروط به رضایت زن اول کند، این شرط را آقای صانعی بدون دلیل شرعی، از جانب خود ابداع کرده است. اگر چنین شرطی ملاک باشد حکم ازدواج مجدد در قرآن «فانکحوا ما طالب لکم من النساء مثنی و ثلاث رباع» تقریباً لغو است، چون کمتر زنی است که برای ازدواج دوم شوهرش اجازه بدهد.
    البته آقای صانعی به این ابداعات قانع نیست و چنان می‌نماید که در آینده قصد دارد در بسیاری از احکام دین تجدیدنظر کند. نکته‌ای که در این جا تذکر آن لازم می‌نماید این است که چرا مراجع محترم تقلید، مدرسین حوزه و فضلای محترم با مماشات به فتواهای شگفت‌انگیز آقای صانعی می‌نگرند، در صورتی که نشر چنین بدعت‌هایی که با کنار نهادن معیارهای علمی حوزوی انجام می‌گیرد گذشته از آن که ضربه کاری بر میراث فقیهان بزرگ شیعه است برای طلاب جوان و تازه‌کار، روشی نامبارک و غلط را آموزش می‌دهد که مفسده آن در آینده آشکار خواهد شد.

    والسلام علیکم و رحمه‌اللـه و برکاته


    نظرات دیگران ( ) هاشمی رفسنجانی، صانعی، فتوا

  • حمایت از رد صلاحیت صانعی
    نویسنده: جوانان ایران زمین شنبه 88/10/12 ساعت 10:35 عصر


    طلاب و فضلای حوزه از رد صلاحیت صانعی توسط جامعه مدرسین حمایت کردند 
    قم - طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با امضای طوماری، حمایت خود را از رد صلاحیت یوسف صانعی برای تصدی مرجعیت توسط جامعه مدرسین اعلام کردند.   

    به گزارش روز شنبه ایرنا، در این طومار آمده است: از آنجا که جامعه مدرسین در اقدامی روشنگرانه به عدم صلاحیت مرجعیت آقای یوسف صانعی به اتفاق آرا رای داده‌، ما طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از انجام این تکلیف خطیر سپاسگزاری کرده و حمایت همه جانبه خویش را از جامعه مدرسین اعلام می‌داریم.
    گفتنی است جامعه مدرسین امروز اعلام کرد: با توجه به پرسش‌های مکرّر مؤمنان، جامعه مدرسین حوزه ‌ی علمیه قم براساس تحقیقات به عمل آمده در یک سال گذشته و پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیده است که ایشان (آقای صانعی) فاقد ملاک های لازم برای تصدّی مرجعیت می‌باشد.
    همچنین براساس این گزارش، اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم امروز در بیانیه ای با عنوان " فتاوای آقای صانعی در عیار فقاهت" که نسخه ای از آن دراختیار ایرنا قرار گرفت، آورده اند: سالیانی است که شیخ یوسف صانعی فتاوای غریبی به نام مرجعیت صادرمی کند و مدعی است که این فتاوا را با همان متد حوزوی سنتی به دست آورده است.
    در این بیانیه آمده است: ما اساتید و فضلای حوزه علمیه قم احساس وظیفه نمودیم تا نسبت به برخی از فتاوای شگفت آور ایشان اعلام موضع کنیم، چراکه آقای صانعی مستمسک فتوای خود را ، کتاب و سنت فقه فقهای برجسته شیعه معرفی نموده و چنان سخن می گوید که گویی حضرت امام خمینی (ره) مجوز این گونه فتاوا را برای وی صادر کرده است!
    بیانیه ادامه داده است: از این رو ما برخی از فتاوای ضد اجماع و ناپخته ایشان را نقل و مخالفت آن را با دیدگاه فقید سترگ شیعه مخصوصا حضرت امام خمینی(ره) نشان می دهیم و از وی می خواهیم از شتابزدگی در فتاوا بپرهیزد و در آموخته هایش بازبینی کند و اگر حکمی را نمی داند سکوت کند که فردا در پیشگاه صاحب دین باید پاسخ گوی ابداعات خود باشد.
    در قسمتی ازاین بیانیه آمده است : به نظر می رسد ایشان بدون توجه کافی به قواعد اصولی و فقهی و بی آنکه دغدغه رد فروع به اصول داشته باشد و بدون اشاره به ادله احکام، تنها آن چه را به گمان خود مورد نیاز اجتماع می داند در قالب احکام فقهی بیان می کند لذا پرفتوا و کم تتبع است هر روز که می گذرد بر فتاوای عجیب و غریبش می افزاید که برای آشنایی خوانندگان بعضی از نظرات فقهی وی بیان می شود.
    بیانیه با اشاره به فتاوای تساوی دیه زن و مرد توسط آقای صانعی آورده است: امام راحل (ره) وهمه فقیهان شیعه دیه زن را نصف دیه مرد می دانند و بسیاری از آن ها به اجماعی بودن این حکم تصریح کرده اند، همچنین فقیهان همه مذاهب اهل سنت دیه زن را نصف دیه مرد می دانند مگر چند تن انگشت شمار از اهل سنت که مخالفت آنها را بهایی نیست لذا صاحب جواهر می گویند جملگی مسلمانان بر این حکم اجماع دارند.
    بیانیه ادامه یافته است: رد فاضل دیه ، امام خمینی (ره) و همه فقیهان شیعه در صورتی قصاص مرد قاتل را در مقابل زن مقتول جایز می دانند که اولیای زن ، فاضل (زیادی) دیه قاتل را به ورثه اش بپردازند که نصف دیه مرد است و این حکم اجماعی است در مقابل فقیهان اهل سنت جز اندکی از آنها رد زیادی دیه را لازم نمی دانند.
    در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: آقای صانعی بر خلاف فقیهان شیعه و با پیروی از جمهور فقیهان اهل سنت، رد فاضل دیه لازم نمی دانند در حالی که صاحب جواهر می گوید: روایات مستفیض و متواتر این معنا را اثبات می کند.
    بیانیه ادامه یافته است: آقای صانعی گفته است که مشروعیت عقد موقت و متعه فی الجمله برای مواقع اضطراری
    همانند جنگ های طولانی، جزو مسلمات مذهب شیعه است و همانطور که مرقوم شده مشروعیتش برای موارد اضطرار است، مدتی بعد با صراحت می گوید اساسا عقد موقت در اسلام برای رفع ضرورت است نه عیاشی مشروع یا عدل ازدواج دائم قرار گرفتن بنابراین برای کسانی که همسرشان در اختیار آنها است و می توانند غریزه جنسی را به وسیله همسر اطفا نمایند عقد موقت مرد نسبت به زن مسلمان به نظر این جانب محل اشکال بلکه محکوم به منع و عدم جواز است.
    در ادامه بیانیه آمده است: نظر آقای صانعی درمنوط کردن جواز ازدواج موقت به اضطرار همان دیدگاه قدیمی فقیهان اهل سنت است و اساسا نخستین فردی که قید اضطرار را دخیل در جواز متعه دانست خلیقه دوم بود.
    اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در چهارمین اشکال به فتاوای آقای صانعی به مساله محرمیت فرزند خوانده اشاره کرده و آورده اند: وقتی درباره محرمیت فرزند خوانده با اطرافیان از آقای صانعی سووال می شود فتوا می دهند فرزند خوانده گرچه فرزند اصلی نمی باشد لیکن چون اطلاع دادن و متوجه شدن او به فرزند خوانده بودن برای حرج و مشقت ولو روحی که معمولا چنین است ، دارد از جهت محرمیت حکم فرزند اصلی را داده و همه محارم فرزند اصلی به او محرمی باشند و جزو محارمش از حیث محرمیت محسوب می شوند.
    بیانیه ادامه یافته است: فقیهان شیعه تاکنون هر کجا که درباره ایجاد محرمیت با فرزند خواندگی اظهار نظر کرده اند تنها به محرمیت از راه رضاع یعنی شیر دادن و ازدواج اشاره کرده اند.
    در این بیانیه بحث ربا در قرض های استناجی، پاک بودن حیوان غیر مذکی، تشکیک در حکم ارتداد، ارث بردن کافر از مسلمان، ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول اشکال دارد خلاف نظر فقیهان شیعه دانسته شده است.


    نظرات دیگران ( ) صانعی

  • چاپگرهمه کاره بدون نیاز به رایانه
    نویسنده: جوانان ایران زمین جمعه 88/10/11 ساعت 11:21 صبح


    عکس تزئینی است.
    شرکت اپسون از ساخت چاپگر همه‌کار جدیدی با نام Artisan 810 خبر داد که مجهز به پنل لمسی و هوشمند 7/8 اینچی بوده و نمایشگر لمسی رنگی 5/3 اینچی LCD را در خود جا داده است.

    به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، این نمایشگر باکیفیت می‌تواند برای نمایش، انتخاب، کپی، بزرگنمایی، چرخش، برش، بازیابی و چاپ تصاویر مورد استفاده قرار گیرد و نیاز کاربر برای انجام اقدامات فوق در رایانه را به طور کامل برطرف کند.
    این چاپگر رنگی به ورودی USB مجهز شده است و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا باتری داخلی Artisan 810 را مانند یک دستگاه الکترونیکی معمولی، از طریق ورودی USB شارژ کند.
    قابلیت ویژه دیگری که روی این چاپگر نصب شده است، به صاحبان گوشی هوشمند آیفون امکان می‌دهد تصاویر و متن‌های خود را به سادگی در این محصول چاپ کنند.
    این چاپگر هم‌اکنون با قیمت 299 دلار وارد بازار شده است.
    انتهای پیام


    نظرات دیگران ( )

       1   2   3   4   5   >>   >