سفارش تبلیغ
صبا
کل بازدیدها:----737749---
بازدید امروز: ----24-----
بازدید دیروز: ----228-----
جستجو:
بهمن 87 به بعد - حرف های جوانی
  • لوگوی وبلاگ
    بهمن 87 به بعد - حرف های جوانی

    پیوندهای روزانه
  • لینک دوستان من
    وبلاگ گروهی فصل انتظار
    (( همیشه با تو ))
    ورود پسرا ممنوع
    حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
    آقاشیر
    عاشق آسمونی
    روانشناسی آیناز
    کـــــلام نـــو
    مرکز دانلود رایگان آهنگ فیلم و کلیپ جالب دوربین مخفی
    .:: اســــوه هــــا ::.
    آموزه
    کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
    تکنولوژی کامپیوتر
    همسفر مهتاب
    دنیای جوانی
    xXxرنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
    بوی سیب BOUYE SIB
    سیاست
    پاک دیده
    آدمک ها
    آخوندها از مریخ نیامده اند!!!
    مدیر پارسی بلاگ
    پرسش مهر 8
    یا مهدی ادرکنی
    پیمان دانلود
    السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره)
    دست نوشته های بی معرفت
    خط بارون
    شور شیرین
    کلام دل
    مفرد مؤنث غائب
    قافله شهدا
    پیامبر اعظم
    دوستداران و منتقدان دکتراحمدی نژاد
    عطاری عطار
    نان ، عشق ، موتور هزار
    تخیّلات خزان‌زده یک برگ بید
    ای نام توبهترین سر آغاز
    امیدزهرا omidezahra
    شاهد
    یارب کی آن صبا بوزد کز نسیم او گردد
    مهدیار دات بسیجی
    گل نرگس
    ولایت علیه السلام
    .:: مهدیاد ::.
    خانه اطلاعات
    علوم قرآنی
    ألا إنَّّ حِزبَ الله هُمُ الغالِبُون
    پوست کلف
    مشاوره و مقالات روانشناسی
    کجایید ای شهیدان خدایی

    تارنما
    نسیمی از بهشت ...
    موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
    آریایی بیدارشو
    دسته کلید
    افشای سایت www.roozna.com/
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    عشقی
    شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
    ایران اسلام
    زیر آسمان خدا
    جوان ایرانی
    بهار سبز
    ..:: نـو ر و ز::..
    تالوگ
    دنیا به روایت یوسف
    ترنم باران
    کانون گفتمان قرآن
    یک امل مدرنیسم نشده
    یوسف گم گشته
    یاد ایام
    رادیوی نسل برتر
    به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
    شمیم وصل
    دانستنیهای علمی ، تاریخ، ترفند ، دانلود
    اقالیم قبله
    رایحه عشق
    بچه دانشجو !
    حوزه نت
    منصوره معتمدی
    جامعه اسلامی دانشجویان
    مقاومت
    پایگاه آیت الله حائری شیرازی
    علمیران
    علمی
    شبکه المنار
    زن مسلمان
    دل نوشته ها

    ملیکا
    معصومین
    ادبیات
    در پیشگاه قرآن
    وفا لینک
    خاکریز
    دانش نامه ی آزاد
    پیامبر اعظم(ص)
    حوزه نت
    همه چی از موبایل
    جدیدترین اخبار روز دنیا
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • مطالب بایگانی شده
  • وضعیت من در یاهو
  • همایش دوم خرداد در ورزشگاه آزادی
    نویسنده: جوانان ایران زمین یکشنبه 88/3/3 ساعت 7:45 صبح

    همایش دوم خرداد در ورزشگاه آزادی
    همایش دوم خرداد در ورزشگاه آزادی
    همایش دوم خرداد در ورزشگاه آزادی
    همایش دوم خرداد در ورزشگاه آزادی
    همایش دوم خرداد در ورزشگاه آزادی

    نظرات دیگران ( ) همایش، دوم خرداد، ورزشگاه آزادی

  • حمایت از دکتر احمدی نژاد (سرود زیبا )
    نویسنده: جوانان ایران زمین چهارشنبه 88/2/30 ساعت 11:0 عصر

    جنبش حمایت از دکتر احمدی نژادبه یاد روزهای خاطره انگیز تیرماه 1384 و انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ،
    سرود زیبایی در حمایت از آقای احمدی نژاد مربوط به اون روزها رو روی وبلاگ جنبش قرار دادیم . 

    فایل رو از اینجا دانلود کنید         کد درج موزیک در وبلاگ رو هم از اینجا دریافت کنید  
    منبع: کلیک کنید



    لینک


    نظرات دیگران ( ) احمدی نژاد، حمایت

  • استفاده ابزاری از بانوان در انتخابات
    نویسنده: جوانان ایران زمین چهارشنبه 88/2/30 ساعت 9:0 عصر


    انقلاب اسلامی ایران، پیروزی خویش را در سال 57 مرهون خدماتی است که مادران و بانوان انقلابی و شهیده در طول سالیان سخت و طولانی، انجام داده اند. با اندکی مطالعه در تاریخ انقلاب متوجه خواهیم شد که زنان و بانوان مؤمن از یک طرف نقش شگرفی در پرورش فرزندان و همسران انقلابی داشته و از طرف دیگر با حضور خویش در تظاهرات و اعتراضات عمومی، کمک شایانی در به ثمر نشاندن نهال انقلاب داشتند.
    همچنین بعد از انقلاب و در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز، مادران و همسران شهداء، جانبازان و رزمندگان اسلام، با گذشت و ایثار خویش، سرنوشتی درخشان را در تاریخ ایران اسلامی ثبت نمودند، به گونه ای که نسل های بعدی به وجود چنین شیرزنانی در تاریخ این مرز و بوم، همواره افتخار خواهند کرد.
    امروز نیز، جمهوری اسلامی که وجود خویش را مدیون فداکاری بانوان می داند، باید در درون خویش، عزت و احترام این قشر گرامی را به صورت جدی مورد توجه قرار داده و از هر گونه حرکتی که شأن و جایگاه بانوان نظام اسلامی ما را مورد خدشه قرار بدهد به شدت جلوگیری نماید.
    متأسفانه مدتی است که در انتخابات های برگزار شده، سعی شده است که جایگاه اصلی و قوی بانوان در جریانات سیاسی و تحولات اجتماعی تنزل پیدا کرده و در سطح استفاده ابزاری جهت کسب رأی از این قشر عظیم و تأثیرگذار استفاده شود، امری که با آرمان ها و اهداف امام خمینی (قدس سره) و انقلاب سازگاری نداشته و به سختی دل دلسوزان و مؤمنان را به درد می آورد.
    البته ما مطمئن هستیم که کاندیداهای محترم که خود را از یاران و کارگزاران امام و انقلاب می دانند در این راستا نقشی ندارند، بلکه برخی حامیان جاهل و یا مغرض هستند که مسؤولیت چنین اقداماتی را عهده دار هستند، اما باید توجه داشت که عدم برخورد با این حرکات متضاد با ارزش ها از جانب کاندیداها، اعتراض و مخالفت اقشار مذهبی را به همراه داشته و جای گله ای هم برای نامزدهای محترم باقی نخواهد گذاشت.

    در دوره های پیشین نیز این گونه اقدامات با به راه افتادن کارنوال های انتخاباتی ضد ارزشی که در آن ها آشکارا از شخصیت بانوان استفاده ابزاری می گردید، علاوه بر ایجاد اثرات سوء در جامعه، موجب سوء استفاده و خوشحالی دشمنان قسم خورده انقلاب نیز گردید، در عین حال نیز اعتراضات مردمی به این حرکات موجب گردید، که رأی کاندیداهایی که حامیان آن ها این چنین اقداماتی را انجام دادند، به شدت تنزل پیدا کند.
    البته در این میان، برخی در نظر دارند که به بهانه انتخابات و فضای خاص آن، پیام فرهنگی خویش را که مبتنی بر ارزش های غربی و ضد ارزشی است منتقل نمایند و بدین شکل، عقاید و شاید عقده های خویش را به نمایش بگذارند که البته حساب این افراد کاملا جدا بوده و مخاطب ما نیز این افراد نیستند.
    آنچه این مدت، نگرانی هایی را ایجاد کرده است، استفاده تبلیغاتی از بانوان در مراسم و برنامه های انتخاباتی،عدم پوشش مناسب برخی بانوان، انتشار گسترده عکس های تبلیغاتی از زنان، عدم رعایت موازین شرعی در برخی موارد، ایجاد مدهای جدید پوششی در راستای انتخابات و... می باشد که هم خلاف جایگاه اجتماعی- سیاسی بانوان در نظام اسلامی و هم خلاف شآن و منزلت کاندیداهای محترم است.

    البته حضور فعال و قوی بانوان در صحنه های اجتماعی- سیاسی که متناسب با منزلت آنان باشد، امری پسندیده است که هیچ گونه مخالفتی هم به همراه نخواهد داشت، و هم اکنون نیز شاهد هستیم که برخی بانوان در فعالیت های انتخاباتی، با حضور خویش، به گرمی و غنای انتخابات کمک کرده، و نوید بخش آینده ای درخشان در این زمینه هستند.
    در نتیجه بهتر است که طراحان این گونه اقدامات، به جای این که به فکر استفاده ابزاری از بانوان باشند، برنامه ها و تدابیری بیاندیشند که به ارتقای جایگاه زنان در نظام سیاسی جمهوری اسلامی بیانجامد و نه آن که با تنزل و تحقیر شخصیت بانوان، به فکر کسب منافع سیاسی خویش باشند.
    « عکس از برنا»
    منبع: نهال نیوز


    نظرات دیگران ( ) استفاده ابزاری، بانوان، انتخابات

  • خدا حافظ بهجت
    نویسنده: جوانان ایران زمین سه شنبه 88/2/29 ساعت 4:58 عصر

    تشییع پیکر آیت الله بهجت







    تشییع پیکر مطهر آیت الله العظمی بهجت در قم
    تشییع پیکر مطهر آیت الله العظمی بهجت در قم









    نظرات دیگران ( ) آیت الله بهجت

  • الا که راز خدایی(یادی از آیت الله العظمی بهجت)
    نویسنده: جوانان ایران زمین یکشنبه 88/2/27 ساعت 10:41 عصر


    گفتگو با آیت‌الله مصباح یزدی درباره زندگى آیت‌الله العظمی بهجت
    آیت الله مصباح یزدی درباره آیت‌الله العظمی بهجت می‌گوید:اولین چیزى که ما را جذب کرد ، جاذبه معنوى و روحانى ایشان بود; ولى به تدریج متوجه شدیم که ایشان از لحاظ علمى و فقاهت نیز در درجه اى بسیار عالى قرار دارند.

    گفتگویی خواندنی صدا و سیما با آیت‌الله مصباح یزدى پیرامون زندگى نامه حضرت آیت‌الله العظمى بهجت به شرح زیر است:
    سخنرانی آیت الله مصباح یزدی در جمع دانشجویان
    به نقل از فارس و پایگاه شهید آوینی
    بسم الله الرحمن الرحیم
    الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام على سیدنا محمد و آله الطاهرین.
    اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و على آبائه فى هذه الساعة و فى کل ساعة ولیاً و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلاً و عینا حتى تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.
    زندگى اولیاى خدا براى سایر مردم الگویى است که باید آنها را شناخت و سرمشق قرار داد و استفاده کرد. وجود آنها براى تعلیم و تربیت بندگان از نعمت هاى بزرگ خداوند است. یکى از این شخصیت ها در عصر ما وجود مبارک حضرت آیت الله بهجت مدظله العالى است که از جهات زیادى مى تواند براى دیگران الگو و سرمشق باشد.
    بنده از سال 1331 که به قم آمدم، با ایشان آشنا شدم. سال 1332 ما در مدرسه حجتیه بودیم و منزل ایشان، جنب مدرسه بود و تقریباً هر روز ایشان را هم در راه و هم در حرم زیارت مى کردیم. چهره روحانى و نورانى ایشان براى هر بیننده اى جاذبه داشت، کیفیت نشست و برخاست و حرکات و سکنات ایشان جلب توجه مى کرد و نشان مى داد که در فضاى معنوى خاصى زندگى مى کنند و توجه ایشان به مطالب، فوق توجه دیگران است.
    تقید معظم له به عبادات، سحرخیزى، زیارت حضرت معصومه(علیها السلام) و برنامه هاى عبادى متعددى که هر روز اجرا مى کردند، اولین چیزهایى بود که انسان را متوجه ایشان مى کرد; مخصوصاً کسانى که دوست داشتند براى خودسازى، یک الگوى رفتارى داشته باشند و از او پیروى کنند. آنچه بر این عوامل مى افزود، توجهات خاص و نگاه هاى نافذ ایشان بود که گاهى نسبت به بعضى از افراد مثل چیزى که طرف را به خود جذب مى کند، اثر مى گذاشت. این خصوصیات باعث شد که کنجکاوى ما تحریک شود و ببینیم ایشان کیست و چه ویژگى هایى دارد. از دوستان و آشنایان و کسانى که احتمال مى دادیم با ایشان مأنوس باشند تحقیق کردیم تا معلوم شد که از نظر علمى و معنوى ممتاز هستند. کم کم اجازه گرفتیم که گه گاه به منزل ایشان برویم و از نصایح ایشان استفاده کنیم. خانه اى را که اجاره کرده بودند، ظاهراً دو اتاق بیشتر نداشت و در اتاقى که ما خدمت ایشان مى رسیدیم پرده اى کشیده بودند که پشت آن خانواده ایشان زندگى مى کردند و ما این طرف پرده از عظمت روحى ایشان بهره مند مى شدیم. زندگى ایشان بسیار ساده و دور از هر گونه تکلف و توأم با یک دنیا نورانیت و معنویت بود. کم کم علاقه مند شدیم که خدمت ایشان درسى داشته باشیم و تقاضاى خود را عرض کردیم. ایشان از شاگردان برجسته و فاضل آیت الله بروجردى و از مستشکلان معروف و مبرّز درس ایشان بودند.
    آیت اله بهجت و آیت الله مصباح

    ادامه: سایت شهید آوینی
    ****************
    دستورالعمل اول

    بسمه تعالی
    الحمدلله رب العالمین، و الصلاة علی سید الأنبیاء و المرسلین، و علی آله سادة الأوصیاء الطاهرین و علی جمیع العترة المعصومین، واللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین.
    جماعتی از این جانب، طلب موعظه و نصیحت می کنند؛ اگر مقصودشان این است که بگوئیم و بشنوند و بار دیگر در وقت دیگر، بگوییم و بشنوند، حقیر عاجزم و بر اهل اطلاع پوشیده نیست.
    و اگر بگویند کلمه ای می خواهیم که امّ الکلمات باشد و کافی برای سعادت مطلقه دارین باشد، خدای تعالی قادر است که از بیان حقیر، آن را کشف فرماید و به شما برساند.
    پس عرض می کنم که غرض از خلق، عبودیت است ( و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون. سوره ذاریات/56 ) و حقیقت عبودیت؛ ترک معصیت است در اعتقاد که عمل قلب است و در عمل جوارح.
    و ترک معصیت، حاصل نمی شود به طوری که ملکه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت « ولا أقول سبحان الله و الحمد لله، لکنه ذکر الله عند حلاله و حرامه ».

    ما امام زمان عجل الله له الفرج را دوست می داریم، چون امیر نحل است؛ امور ما مطلقاً به وسیله او به ما می رسد؛ و او را پیغمبر صلوات الله علیه برای ما امیر قرار داده؛ و پیغمبر را دوست داریم، چون خدا او را واسطه بین ما و خود قرار داده؛ و خدا را دوست داریم، برای اینکه منبع همه خیرات است و وجود ممکنات، فیض اوست.
    پس اگر خود و کمال خود را خواهانیم، باید دوست خدا باشیم؛ و اگر دوست خداییم، باید دوست وسائط فیوضات از نبیّ و وصیّ، باشیم؛ وگرنه یا دوست خود نیستم، یا دوست واهب العطایا نیستیم، یا دوست وسائط فیوضات نیستیم.
    پس کیمیای سعادت، یاد خداست، و او محرّک عضلات به سوی موجبات سعادت مطلقه است؛ و توسل به وسائط استفاضه از منبع خیرات، به واسطه وسائل مقرره خودش است. باید اهتدا به هدایات آنها نماییم و رهروی به رهبری آنها نماییم تا کامیاب شویم.
    دیگر توضیح نخواهید و آنکه عرض شد، ضبط نمایید و در قلب ثبت [کنید]، خودش توضیح خود را می دهد.
    اگر بگویید چرا خودت عامل نیستی؟! می گویم: « اگر بنا بود که باید بگوییم ما عاملیم به هر چه عالمیم، شاید حاضر به این حضور و بیان نمی شدیم »؛ لکن دستور، بذل نعمت است، شاید به مقصود برساند؛ « ما أخذ الله علی العباد أن یتعلّموا حتی أخذ علی العماء أن یعلّموا ».
    مخفی نماند اگر میسور شد برای کسی، نصیحت عملّیه بالاتر است از نصایح قولیه « کونوا دعاة إلی الله بغیر أاسنتکم »

    وفقّنا الله و ایاکم لما یرضیه و جنبنا جمیعاً عن ما یسخطه و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته والحمدلله أولاً و آخراً والصلوة علی محمد و آله الطاهرین واللعن علی أعدائهم أجمعین.
    مشهد، ربیع الثانی 1420

    دستور العمل دوم

    مشهد ربیع الثانی 1420.
    بسمه تعالی
    کوچک و بزرگ باید بدانیم: راه یگانه برای سعادت دنیا و آخرت، بندگی خدای بزرگ است؛ و بندگی، در ترک معصیت است در اعتقادیات و عملیات.
    آنچه را که دانستیم، عمل نماییم و آنچه را که ندانستیم، توقف و احتیاط نماییم تا معلوم شود، هرگز پشیمانی و خسارت، در ما راه نخواهد داشت؛ این عزم اگر در بنده، ثابت و راسخ باشد، خدای بزرگ، اولی به توفیق و یاری خواهد بود.
    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته، و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین، واللعن علی أعدائهم أجمعین.

     

    دستور العمل سوم
    بسمه تعالی
    گفتم که: الف، گفت: دگر؟ گفتم: هیچ
    در خانه اگر کس است، یک حرف بس است
    بارها گفته ام و بار دگر می گویم: « کسی که بداند هر که خدا را یاد کند، خدا همنشین اوست، احتیاج به هیچ وعظی ندارد، می داند چه باید بکند و چه باید نکند؛ می داند که آنچه را که می داند، باید انجام دهد، و در آنچه که نمی داند، باید احتیاط کند. »
    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
    الاقل محمد تقی البهجة

     دستور العمل چهارم

     الأقل محمد تقی البهج
    بسم الله الرحمن الرحیم
    الحمدلله وحده، و الصلاة علی سید انبیائه و علی آله الطیبین، و اللعن أعدائهم اجمعین.
    جماعتی از مؤمنین و مؤمنات، طالب نصیحت هستند؛ بر این مطالبه، اشکالاتی وارد است، از آن جمله:
    1. نصیحت در جزئیات است، و موعظه، اعمّ است از کلیات و جزئیات؛ ناشناسها و همدیگر را نصیحت نمی کنند.

    2. « من عمل بما علم ورثه الله علم ما لم یعلم »؛ « [ من عمل بما علم] کفی ما لم یعلم » ؛ ( والذین جاهدوا فینا، لنهدینهم سبلنا ).
    آنچه می دانید، عمل کنید؛ و در آنچه نمی دانید؛ احتیاط کنید تا روشن شود؛ و اگر روشن شد، بدانید که بعض معلومات را زیر پا گذاشته اید؛ طلب موعظه از غیر عامل، محل اعتراض است؛ و قطعاً مواعظی را شنیده اید و می دانید، عمل نکردید، و گرنه روشن بودید.

    3. همه می دانند که « رساله عملیه» را باید بگیرند و بخوانند و بفهمند، و تطبیق عمل بر آن نمایند، و حلال و حرام را با آن تشخیص بدهند؛ و همچنین مدارک شرعیه [را] اگر اهل استنباط باشند؛ پس نمی توانند بگویند:
    « ما نمی دانیم چه بکنیم و چه نکنیم. »

    4. کسانی که به آنها عقیده دارید، نظر به اعمال آنها نمایید، آنچه می کنند از روی اختیار، بکنید، و آنچه نمی کنند از روی اختیار، نکنید؛ و این، از بهترین راه های وصول به مقاصد عالیه است؛ « کونوا دعاة إلی الله بغیر ألسنتکم »؛
    مواعظ عملیه، بالاتر و مؤثرتر از مواعظ قولیه است.

    5. از واضحات است که خواندن قرآن در هر روز، و ادعیه مناسبه اوقات و امکنه، در تعقیبات وغیرآنها؛ و کثرت تردد در مساجد و مشاهد مشرفه؛ و زیارت علما و صلحاء و همنشینی با آنها، از مرضیات خدا و رسول(ص) است و باید روز به روز، مراقب زیادتی بصیرت و انس به عبادت و تلاوت و زیارت باشد.
    و بر عکس، کثرت مجالست با اهل غفلت، مزید قساوت و تاریکی قلب و استیحاش از عبادت و زیارات است؛ از این جهت است که احوال حسنه حاصله از عبادات و زیارات و تلاوتها، به سبب مجالست با ضعفا در ایمان، به سوء حال و نقصان، مبدل می شوند؛ پس، مجالست با ضعیف الایمان- در غیر اضطرار و برای غیر هدایت آنها- سبب می شود که ملکات حسنه خود را از دست بدهد، بلکه اخلاق فاسده آنها را یاد بگیرد:
    « جالسوا من یذکرکم الله رؤیته، و یزید فی علمکم منطقه، و یرغبکم فی الاخرة عمله. »

    6. از واضحات است که ترک معصیت در اعتقاد و عمل، بی نیاز می کند از غیر آن؛ یعنی غیر، محتاج است به آن، و او محتاج غیر نیست، بلکه مولد حسنات و دافع سیئات است:
    ( و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون. )
    عبودیت ترک معصیت در عقیده و عمل.
    بعضی گمان می کنند که ما از ترک معصیت عبور کرده ایم!! غافلند از اینکه معصیت، اختصاص به کبائر معروفه ندارد، بلکه اصرار بر صغائر هم، کبیره است؛ مثلاً نگاه تند به مطیع، برای تخویف، إیذاءِ محرم است؛ [و] تبسم به عاصی، برای تشویق، اعانت بر معصیت است.
    محاسن اخلاق شرعیه و مفاسد اخلاق شرعیه، در کتب و رسائل عملیه، متبین شده اند. دوری از علما و صلحا، سبب می شود که سارقین دین، فرصت را غنیمت بشمارند و ایمان و اهلش را بخرند به ثمنهای بَخس و غیر مبارک، همه اینها مجرب و دیده شده است.
    از خدا می خواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفه اسلام و ایمان، موفقیت به
    « عزم راسخ ثابت دائم بر ترک معصیت » قرار بدهد که مفتاح سعادت دنیویه و اخرویه است، تا اینکه ملکه بشود ترک معصیت؛ و معصیت برای صاحب ملکه، به منزله زهر خوردن برای تشنه است، یا میته خوردن برای گرسنه است.
    البته اگر این راه تا آخر، مشکل بود و به سهولت و رغبت، منتهی نمی شد، مورد تکلیف و ترغیب و تشویق از خالق قادر مهربان نمی شد.
    « و ما توفیقی إلا بالله، علیه توکلت، و إلیه انیب ».
    و الحمدلله أولاً و آخراً، و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین و اللعن الدائم علی
    أعدائهم أجمعین »
    17 ربیع المولود 1419 

    دستور العمل پنجم

    بسمه تعالی
    کسی که به خالق و مخلوق، متیقن و معتقد باشد، و با انبیاء و اوصیاء صلوات الله علیهم، جمیعاً مرتبط و معتقد باشد، و توسل اعتقادی و عملی به آنها داشته باشد، و مطابق دستور آنها حرکت و سکون نماید، و در عبادات، «قلب» را از غیر خدا، خالی نماید، و فارق القلب، نماز را که همه چیز تابع آن است انجام دهد، و با مشکوکها، تابع امام عصر عجل الله له الفرج باشد، و هر که را امام، مخالف خود می داند با او مخالف باشد، و هر که را موافق می داند با او موافق، [و] لعن نماید ملعون او را، و ترحم نماید بر مرحوم او و لو علی سبیل الاجمالی؛ هیچ کمالی را فاقد نخواهد بود و هیچ وِزر و بالی را واجد نخواهد بود.

    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
    العبد محمد تقی البهجة

    دستور العمل ششم

    العبد محمد تقی البهجه
    بسمه تعالی
    هیچ ذکری، بالاتر از «ذکر عملی» نیست؛ هیچ ذکر عملی، بالاتر از « ترک معصیت در اعتقادیات و عملیات نیست. »
    و ظاهر این است که ترک معصیت به قول مطلق، بدون « مراقبه دائمیه »، صورت نمی گیرد.

    والله الموفق
    العبد محمد تقی البهجة

    دستور العمل هفتم

    بسمه تعالی
    من کلام علی علیه السلام:
    « إعلم أن کل شیء من عملک تبع لصلاتک: بدان که هر چیزی از عمل تو تابع نماز توست »؛
    علیکم بالمحافظة علی الصلوات الخمس فی اوائل أوقاتها و بالإقبال بالکل إلیه تعالی فیها، لا تفوتکم السعادة إن شاء الله تعالی: بر شما باد به محافظت بر نمازهای پنج گانه در اولین وقتهای آنها؛ و بر شما باد به روی نمودن و توجّه با تمام وجود بسوی خدای تعالی؛ { در این صورت } سعادت را از دست نخواهید داد إن شاء الله تعالی.
    وفقنا الله و ایاکم لمراضیه و جنبنا سخطه بمحمد و آله الطاهرین صلوات علیهم أجمعین.

    دستور العمل هشتم

    بسمه تعالی
    جماعتی هستند که وعظ و خطابه و سخنرانی را که مقدمه عملیات مناسبه می باشند، با آنها معامله ذی المقدمه می کنند، کأنه دستور این است که « بگویند و بشنوند، برای اینکه بگویند و بشنوند! » و این اشتباه است.
    تعلیم و تعلم، برای عمل، مناسب است و استقلال ندارند. برای تفهیم این مطلب و ترغیب به آن فرموده اند: « کونوا دعاة إلی الله بغیر ألسنتکم » با عمل بگویید و از عمل یاد بگیرید و عملاً شنوایی داشته باشید.
    بعضی می خواهند معلم را تعلیم نمایند، حتی کیفیت تعلیم را از متعلمین یاد بگیرند.
    بعضی « التماس دعا » دارند، می گوییم « برای چه؟ » درد را بیان می کنند، دوا را معرفی می کنیم، به جای تشکر و به کار انداختن، باز می گویند: « دعا کنید! »
    دور است آنچه می گوییم و آنچه می خواهند؛ شرطیت دعا را با نفسیت آن مخلوط می کنند. ما از عهده تکلیف، خارج نمی شویم، بلکه باید از عمل، نتیجه بگیریم و محال است عمل، بی نتیجه باشد و نتیجه، از غیر عمل، حاصل شود؛ این طور نباشد:
    پی مصلحت، مجلس آراستند
    نشستند و گفتند و برخاستند!
    خدا کند قوال نباشیم، فعّال باشیم؛ [مبادا] حرکت عملیه بدون علم بکنیم [و] توقف با علم بکنیم.
    آنچه می دانیم بکنیم، در آنچه نمی دانیم، توقف و احتیاط کنیم تا بدانیم؛ قطعاً این راه پشیمانی ندارد.
    به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به « دفتر شرع » نماییم و عمل و ترک را مطابق با آن نماییم.
    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

    دستور العمل نهم

    بسمه تعالی
    آقایانی که طالب مواعظ هستند، از ایشان سؤال می شود: آیا به مواعظی که تا حال شنیده اید، عمل کرده اید، یا نه؟
    آیا می دانید که: « هر که عمل کرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم می فرماید. »؟
    آیا اگر عمل به معلومات - اختیاراً ـ ننماید، شایسته است توقع زیادتی معلومات؟
    آیا باید دعوت به حق، از طریق لسان باشد؟ آیا نفرموده: « با اعمال خودتان، دعوت به حق بنماید »؟
    آیا طریق تعلیم را باید یاد بدهیم، یا آنکه یاد بگیریم؟
    آیا جواب این سؤالها از قرآن کریم:
    ( والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا )، و از کلام معصوم:« من عمل بما علم، ورثه الله علم ما لم یعلم » و « من عمل بما علم، کفی ما لم یعلم »، [ روشن نمی شود؟]
    خداوند توفیق مرحمت فرماید که آنچه را می دانیم، زیر پا نگذاریم و در آنچه نمی دانیم، توقف و احتیاط نمائیم تا معلوم شود.
    نباشیم از آنها که گفته اند:
    پی مصلحت مجلس آراستند
    نشستند و گفتند و برخاستند!
    نشستند و گفتند و برخاستند
    وما توفیقی إلا بالله، علیه توکلت و إلیه انیب.
    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
    الاقل محمد تقی البهجة
    مشهد مقدس
    یکشنبه 1375 هـ.ش.
    مطابق با ربیع الاول 1417 هـ.ق.

    دستور العمل دهم

    بسمه تعالی
    همه می دانیم که رضای خداوند اجّل، با آنکه غنی بالذات [است] و احتیاج به ایمان بندگان و لوازم ایمان آنها ندارد، در این است [ که]:
    بندگان، همیشه در مقام تقرب به او باشند، پس می دانیم که برای حاجت بندگان به تقرب به مبدأ الطاف و به ادامه تقرب، [ خداوند] محبت به یاد او و ادامه یاد او دارد.
    پس می دانیم به درجه اشتغال به یاد او، انتفاع ما از تقرب به او، خواهد بود؛ و در طاعت و خدمت او، هر قدر کوشا باشیم به همان درجه، متقرب و منتفع به قرب خواهیم بود؛ و فرق بین ما و سلمان سلام الله علیه، در درجه طاعت و یاد او که مؤثر در درجه قرب ما است، خواهد بود.
    و آنچه می دانیم که اعمالی در دنیا محل ابتلاء ما خواهد شد، باید بدانیم؛ که آنها هر کدام مورد رضای خداست، ایضاً خدمت و عبادت و طاعت او محسوب است.
    پس باید بدانیم که هدف باید این باشد که تمام عمر، صرف در یاد خدا و طاعت او و عبادت، باید باشد، تا به آخرین درجه قرب مستعد خودمان برسیم، و گرنه بعد از آنکه دیدیم بعضی، به مقامات عالیه رسیدند و ما بی جهت، عقب ماندیم، پشیمان خواهیم شد.
    وقفنا الله لترک الاشتغال بغیر رضاه بمحمد و آله صلوات الله علیهم اجمعین.

    الأقل محمد تقی بهجة
    مشهد مقدس
    چهارشنبه 1375 هـ ش
    مطابق با ربیع الاول 1417 هـ ق

    دستور العمل یازدهم

    بسمه تعالی
    الحمدلله وحده و الصلاة علی سید الانبیاء محمد و آله سادة الأوصیاء الطاهرین و اللعن الدائم علی اعدائهم من الأولین و الآخرین.
    و بعد، مخفی نیست بر اولی الألباب که اساسنامه حرکت در مخلوقات، شناختن محرّک است که حرکت، احتیاج به او دارد، و شناختن ما منه الحرکه و ما إلیه الحرکه و ما له الحرکه، یعنی بدایت و نهایت و غرض، که آن به آن، ممکنات، متحرک به سوی مقصد می باشند.
    فرق بین عالم و جاهل، معرفت علاج حوادث و عدم معرفت است؛ و تفاوت منازل آنها در عاقبت، به تفاوت مراتب علم آنها است در ابتدا.
    پس، اگر محرک را شناختیم و از نظم متحرکات، حسن تدبیر و حکمت محرّک را دانستیم، تمام توجه ما به اراده تکوینیه و تشریعیه اوست، خوشا به حال شناسنده، اگر چه بالاترین شهید باشد؛ و وای به حال ناشناس، اگر چه فرعون زمان باشد.

    در عواقب این حرکات، جاهل می گوید: « ای کاش خلق نمی شدم »، عالم می گوید: « کاش هفتاد مرتبه، حرکت به مقصد نمایم و باز بر گردم و حرکت نمایم و شهید حق بشوم ».
    مبادا از زندگی خودمان، پشیمان شده بر گردیم؛ صریحاً می گویم: ـ مثلاًـ اگر نصف عمر هر شخصی در یاد منعم حقیقی است و نصف دیگر در غفلت، نصف زندگی، حیات او محسوب و نصف دیگر، ممات او محسوب است، با اختلاف موت، در اضرار به خویش و عدم نفع.
    خداشناس، مطیع خدا می شود و سر و کار با او دارد؛ و آنچه می داند موافق رضای اوست، عمل می نماید؛ و در آنچه نمی داند، توقف می نماید تا بداند؛ و آن به آن، استعلام می نماید و عمل می نماید، یا توقف می نماید؛ عملش، از روی دلیل؛ و توقفش، از روی عدم دلیل.
    آیا ممکن است بدون اینکه با سلاح اطاعت خدای قادر باشیم، قافله ما به سلامت از این رهگذر پر خطر، به مقصد برسد؟ آیا ممکن است وجود ما از خالق باشد و قوت ما از غیر او باشد؟ پس قوت نافعه باقیه نیست، مگر برای خداییان، و ضعفی نیست مگر برای غیر آنها.
    حال اگر در این مرحله، صاحب یقین شدیم، باید برای عملی نمودن این صفات و احوال، بدانیم که این حرکت محققه از اول تا به آخر، مخالفت با محرّک دواعی باطله است، که اگر اعتنا به آنها نکنیم، کافی است در سعادت اتصال به رضای مبدأ اعلی:
    « أفضل زاد الراحل إلیک عزم إرادة ».
    والحمدلله اولاً و آخراً، و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین و اللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین.
    مشهد مقدس
    چهارشنبه مرداد ماه هـ.ش.
    مطابق با ربیع الاول 1417 ه. ق.

    ماخذ : کتاب به سوی محبوب و کتاب برگی از دفتر آفتاب


    نظرات دیگران ( ) آیت الله بهجت

       1   2   3   4   5   >>   >