سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----970389---
بازدید امروز: ----27-----
بازدید دیروز: ----23-----
جستجو:
فروردین 87 به بعد - حرف های جوانی
  • لوگوی وبلاگ
    فروردین 87 به بعد - حرف های جوانی

    پیوندهای روزانه
  • لینک دوستان من
    عاشق آسمونی
    (( همیشه با تو ))
    وبلاگ گروهی فصل انتظار
    ورود پسرا ممنوع
    آموزه
    دنیای جوانی
    مرکز دانلود رایگان آهنگ فیلم و کلیپ جالب دوربین مخفی
    همسفر مهتاب
    ای نام توبهترین سر آغاز
    دست نوشته های بی معرفت
    حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
    آقاشیر
    روانشناسی آیناز
    کـــــلام نـــو
    .:: اســــوه هــــا ::.
    کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
    تکنولوژی کامپیوتر
    xXxرنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
    بوی سیب BOUYE SIB
    سیاست
    پاک دیده
    آدمک ها
    آخوندها از مریخ نیامده اند!!!
    مدیر پارسی بلاگ
    پرسش مهر 8
    یا مهدی ادرکنی
    پیمان دانلود
    السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره)
    خط بارون
    شور شیرین
    کلام دل
    مفرد مؤنث غائب
    قافله شهدا
    پیامبر اعظم
    دوستداران و منتقدان دکتراحمدی نژاد
    عطاری عطار
    نان ، عشق ، موتور هزار
    تخیّلات خزان‌زده یک برگ بید
    امیدزهرا omidezahra
    شاهد
    یارب کی آن صبا بوزد کز نسیم او گردد
    مهدیار دات بسیجی
    گل نرگس
    ولایت علیه السلام
    .:: مهدیاد ::.
    خانه اطلاعات
    علوم قرآنی
    ألا إنَّّ حِزبَ الله هُمُ الغالِبُون
    پوست کلف
    مشاوره و مقالات روانشناسی
    کجایید ای شهیدان خدایی

    تارنما
    نسیمی از بهشت ...
    موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
    آریایی بیدارشو
    دسته کلید
    افشای سایت www.roozna.com/
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    عشقی
    شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
    ایران اسلام
    زیر آسمان خدا
    جوان ایرانی
    بهار سبز
    ..:: نـو ر و ز::..
    تالوگ
    دنیا به روایت یوسف
    ترنم باران
    کانون گفتمان قرآن
    یک امل مدرنیسم نشده
    یوسف گم گشته
    یاد ایام
    رادیوی نسل برتر
    به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
    شمیم وصل
    دانستنیهای علمی ، تاریخ، ترفند ، دانلود
    اقالیم قبله
    رایحه عشق
    بچه دانشجو !
    حوزه نت
    منصوره معتمدی
    جامعه اسلامی دانشجویان
    مقاومت
    پایگاه آیت الله حائری شیرازی
    علمیران
    علمی
    شبکه المنار
    زن مسلمان
    دل نوشته ها

    ملیکا
    معصومین
    ادبیات
    در پیشگاه قرآن
    وفا لینک
    خاکریز
    دانش نامه ی آزاد
    پیامبر اعظم(ص)
    حوزه نت
    همه چی از موبایل
    جدیدترین اخبار روز دنیا
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • مطالب بایگانی شده
  • وضعیت من در یاهو
  • فتح خرمشهر به روایت تصویر
    نویسنده: جوانان ایران زمین پنج شنبه 87/3/2 ساعت 10:49 عصر

















    منبع: ایرنا

    نظرات دیگران ( )

  • تا ابد فاطمه فاطمه است
    نویسنده: جوانان ایران زمین چهارشنبه 87/3/1 ساعت 8:7 صبح


    علامه حکیمی: تا ابد فاطمه فاطمه است

    علامه محمدرضا حکیمی در مقدمه‌ای بر کتاب «شهر گمشده» نوشته محمد حسن زورق شهر از مسجد پیامبر در روزی که فاطمه زهرا سلام الله علیها خطبه معروفشان را ایراد فرمودند گزارش کرده است. 
    علامه محمدرضا حکیمی مقدمه مبسوطی بر کتاب «شهر گمشده» نوشته و در بخش‌های پایانی با اشاره به شجاعت حضرت زهرا (س) و با بیان اینکه اگر ایشان به حمایت از امامت قرآنی بر نمی‌خاست «فاطمه فاطمه نبود، در حالی که فاطمه فاطمه بود، و تا ابد فاطمه فاطمه است...» چنین روایت کرده است:
    «در مدینه پیچید که دختر پیامبر می‌خواهد با مردم سخن بگوید، مردم گویی چند برابر گنجایش مسجد پیامبر، در مسجد و اطراف آن گرد آمدند تا سخنان فاطمه را بشنوند. برای ورود دختر پیامبر و ناموس کبرای الهی در میان مردم و صحن مسجد، در گوشه‌ای از مسجد پرده‌ای آویختند، و فاطمه (س) در میان زنان مؤمن و محترم آل هاشم که در دو طرف او حرکت می‌کردند، وارد مسجد شد؛ فاطمه مانند پیامبر گام برمی‌داشت. مردم گویی صدای پای پیامبر را می‌شنیدند. و هنگامی که به سخن گفتن آغاز کرد گویی صدای پیامبر به گوششان می‌رسد.
    فاطمه که روزی که می‌خواست متولد شود، بزرگ‌ترین زنان تاریخ آفرینش، از جمله مریم مقدس، از آسمان آمدند تا خدیجه کبری تنها نباشد، و فاطمه در آغوش آنان متولد شود، اکنون نیز که می‌خواست تاریخ را دوباره متولد کند، ارواح آدم و نوح ابراهیم و موسی و عیسی و جبرئیل و میکائیل، او را بدرقه می‌کردند، گویی عالم ملکوت الهی به زمین آمده بود و با فاطمه گام برمی‌داشت...
    لحظه‌هایی بس باشکوه و پرهیبت، و با این همه، دردناک و دردزاد بود؛ لحظه‌هایی که اگر نبود، هیچ لحظه‌ای از لحظه‌های تاریخ به بلوغ مضمونی و حماسی خویش نرسیده بود ... فاطمه وارد مسجد شد و در محل سخن گفتن قرار گرفت. با نخستین جمله‌هایی که بر زبان راند مدینه منفجر شد، بلکه تاریخ، نه تنها مسجد... ناله‌های سوزان مردم، سوز روحی و ژرف فاطمه را منعکس می‌کرد و دیوارهای شهر مدینه را می‌سوزاند... و گریه امان خلق را بریده بود...
    فاطمه چه گفت؟ قرآن - علی، عدالت - انسان ...
    مدینه چه شد؟ سراپا لرزه و استماع ...
    آن لحظات چه لحظاتی بوده است، و فاطمه (س) چه شخصیتی بوده و چه کرده است. اگرچه فاطمه نتوانست علی را دوباره تا ستیغ بلند غدیر، ستیغ آسمانی «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» برآورد، و قرآن را، در کنار چشمه خورشید، به دست علی، بر همه جامعه‌ها بتاباند و امت واحد قرآنی بسازد، لیکن توانست علی را از قبر ساخته سیاست سفیانی بیرون آورد، و در معبر تاریخ قرار دهد، تا دست کم روزی، اگرچه برای مدتی کوتاه و پرمخاطره، حکومت قرآنی واقعی بتواند تشکیل شود، و مدینة النبی یک نمونه از خود به جای بگذارد، و نهج‌البلاغه آفریده شود.
    اگر علی (ع) در همان خانه نشینی و انزوایی که در جریان جنجال سقیفه بر او تحمیل شد، باقی مانده بود و خطبه آتشین و حرکت انقلابی دختر پیامبر او را دوباره مطرح نساخته بود، هیچ‌گاه به همان خلافت ظاهری اندک ساده خویش نیز نمی‌رسید، و قرآن دیگر به هیچ وجه ابعاد فردسازی و جامعه پردازی خود را نشان نمی‌داد. آیا به دست چه کسانی می‌توانست نشان دهد؟ همانان که کعبه را به منجنیق بستند، و سر پسر پیامبر را به سرنیزه در شهرها و هامون‌ها گرداندند، و در شرابخواری و آدم‌کشی همانند نداشتند، و به هنگام خلافت، به قرآن می‌گفتند: قرآن، خدا حافظ! (هذا فراق بینی و بینک!)
    یکی از مسایل بسیار مهم در این حادثه عظیم، مضامین خطبه فاطمی است، و سخنان دیگری که فاطمه (س) در این چند روز تا پایان عمر کوتاه خویش فرموده است. من سخن خود را در می‌نوردم. خطبه‌ای که به تعبیر مورخ و محدث معروف، بهاءالدین اربلی (م: 692 ق): «علیها مسحه من نور‌النبوه، و فیها عبقة من ارج الرساله، و قداوردهاالموالف و المخالف...»/ «خطبه‌ای که فروغ نبوت از آن می‌تابد، و بوی خوش رسالت از آن می‌ترواد، و شیعه و سنی آن را در کتاب‌های خود نقل کرده‌اند».
    باید اهداف الهی، انسانی، اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، تربیتی و حماسی این خطبه را درک کرد.
    تاکیدی که این خطبه بر ضرورت حکومت عادل می‌کند و به صراحت می‌گوید که در غیر حکومت عدل، مردمان بردگان زرخرید اقلیتی مستکبر و سرمایه‌دار خواهند بود و فاصله معیشتی مردم به بیش از حد تحمل وجدان انسانی و روح قرآنی خواهد رسید، باید فهمیده شود.
    استاد حکیمی ادامه داده است: در آن روزها که علی (ع) نمی‌توانست دست به شمشیر ببرد، فاطمه (س) از سخن شمشیری ساخت _ آتش‌ بیان و حق‌نشان _ که هم خونی ریخته نشد، و هم حقیقت را تا ابد بر لوح زمان‌ها و پیکره آبادی‌ها و مکان‌ها ثبت کرد.
    اگر فاطمه (س) نبود، یا اگر به این قیام الهی اقدام نمی‌کرد، امروز نه تنها از ارزش‌های اسلامی، بلکه از هیچ ارزش و فضیلتی چه بسا نشانی نبود و قرآن کریم، با انواع تفسیر‌های اشعری و متعزلی و ماتریدی یا تاویل‌های فلسفی و عرفانی، ماهیت و حیانیت و منزه از اختلاف بودن خود را از دست می‌داد، و از تفسیر مفسران راستین کتاب الهی، یعنی ائمه طاهرین (ع)، چیزی یافت نمی‌شد. لیکن این قیام قرآنی و حماسه فاطمی، سبب شد که علی (ع) از حذف مطلق مصون ماند، و پس از بیست و پنج سال، به روی کار آید و بتواند شهر نمونه قرآنی را بسازد، یعنی کوفه منهای فقر؛ چنان که احمد حنبل شیبانی _ امام مذهب حنبلی در کتاب فضایل الصحابه نقل می‌کند که علی (ع) فرمود: «ما اصبح بالکوفه احد الا ناعما، ان ادناهم منزلة لیاکل البر، و یجلس فی الظل، و یشرب من ماء‌الفرات»/ «در کوفه همه زندگی‌ای مناسب دارند: صاحبان پایین‌ترین شغل‌ها نان گندم می‌خورند، خانه دارند، و از آب سالم و گوارای فرات می‌نوشند.»
    علی (ع)، در همین چهار سال و اندی، با آن سه جنگ داخلی تحمیلی و ویرانگر، از هر فرصتی بهره جست، و ده‌ها اصل قرآنی و ارزش اسلامی را در هدایت و تربیت فرد و جامعه، پی‌ریخت، و اصول انسانیت قرآنی و اسلامیت واقعی را متبلور ساخت، و با مردم سخنانی را در میان نهاد که حاصلی چونان نهج‌البلاغه داشت، و عهد‌نامه مالک اشتر را نوشت که آیین‌نامه حکومت قرآنی است، و هر حکومتی، در هر وقت و هر جا و متصدیان آن در هر لباسی، وقتی اسلامی است و حق دارد ادعای اسلامی بودن کند و مردم را به این نام به اطاعت وادارد، که از عهد‌نامه، سرسوزنی تخلف نداشته باشد.
    علامه حکیم در پایان این مقدمه شور انگیز آورده است: فریاد عدالت فاطمه، در روز عاشورا، از حنجره فرزندش حسین (ع) نیز طنین‌افکن شد، چنان که روزی همان فریاد، از حنجره فرزند دیگرش مهدی موعود (عج) طنین‌افکن خواهد شد، و عدالت آفاقی و انفسی گستره زمین و آفاق زمان و عرصه‌های زندگی انسانی را خواهد گرفت... و این است حقیقت جاودان رسالت محمدی ... و این است که شیعه هماره فریاد می‌زند:
    _ بعثت،
    _ غدیر،
    _ عاشورا،
    _ مهدی...
    منبع: فارس
















































    نحوه شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام در منابع اهل تسنن 
     جرعه ای از دریای فضایل حضرت صدیقه کبری 
     محبت فراوان پیامبر به حضرت فاطمه علیهاالسلام 
     صدیقه طاهره در نگاه ائمه علیهم السلام 
     دختر پیغمبر در بستر بیماری 
     به خاک سپردن یاس پیغمبر 
     وقتی که دعا مستجاب می شود 
     ده پیام فاطمی 
     رنجنامه یاس پرپر حیدر 
     زمزمه احساس 
     پای درس بزرگان (سخنرانی) 
     غمکده (مرثیه سرایی) 
     کتابخانه حضرت زهرا علیهاالسلام 
     معرفت خود را در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها بیشتر کنیم 
     ویژه نامه های گذشته 
     تصاویر ویژه 
     Screensaver 


    نظرات دیگران ( ) حرف های جوانی

  • ابداع سجاده دیجیتالی
    نویسنده: جوانان ایران زمین جمعه 87/2/27 ساعت 10:1 عصر

    دانشجوی مسلمان کانادایی برای ارتقای کیفیت نماز سالخوردگان و معلولان سجاده دیجیتالی ابداع کرد 
    اگر کاربر هنگام ادای نماز خود اشباهی چون اضافه یا کم کردن یک حرکت صورت دهد سنسورهای این سجاده لرزیده و هشدار می دهند. ...
    به گزارش روز جمعه  پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از  به نقل از تورنتو استار، دانشجوی مسلمان دکترای علوم کامپیوتری کانادا با استفاده از تکنولوژی مدرن سجاده‌ای دیجیتالی ابداع کرده تا مسلمانان به ویژه سالخوردگان و معلولان بتوانند آداب و وظایف خود را بهتر انجام دهند.
    وعیل عبدالسعادت دانشجوی دکترای دپارتمان علوم کامپیوتری دانشگاه تورنتو که سجاده ای دیجیتالی با داشتن سنسور، نور و صفحه نمایش آیات قرآن ابداع کرده، گفت: استفاده از این سجاده می تواند درک متون قرآنی و کیفیت نماز را ارتقاء دهد.
    اگر کاربر هنگام ادای نماز خود اشباهی چون اضافه یا کم کردن یک حرکت صورت دهد سنسورهای این سجاده لرزیده و هشدار می دهند.
    عبدالسعادت گفت که این لرزش بسیار ظریف است و به نحوی صورت می گیرد که کاربر بتواند اشتباه خود را بدون شکستن نماز تصحیح کند.
    این سجاده دیجیتالی دارای حالتی است که می تواند زمان نماز بعدی و همچنین اعیاد مهم دینی را به کاربر یادآوری کند، کاربر می تواند با استفاده از قطب نمایی که به شکل سه بعدی کعبه ساخته شده قبله را برای اقامه نماز تعیین کند.
    از دیگر ویژگیهای این سجاده نوری است که نمازگزار را در تاریکی یاری کرده و صفحه نمایش دیجیتاری که نمازگزار می تواند آیات قرآنی که در طول نماز می خواند از روی آن دنبال کند.
    این مخترع مسلمان اظهار داشت که کاربر می تواند آیات مد نظر خود را هنگام اقامه نماز تعیین کند.
    وی در تهیه این سجاده ویژه بخشی که مربوط به قرآن می شود به طور دائم با علمای دینی در ارتباط بوده تا اطمینان حاصل کند تمام فرآیند ساخت، عملکرد و نتایج آن با تعالیم اسلام منافات ندارد.
    عبدالسعادت اعتقاد دارد که این سجاده الکترونیکی می تواند مورد استفاده گروه های بسیاری چون سالخوردگان و افرادی قرار گیرد که دارای ناتوانی های شناختی و حافظه هستند.
    وی این سجاده را یک نمونه آزمایشی دانست که می توان آن را به نوعی که مورد استفاده پیروان تمام ادیان قرار گیرد ارتقاء داد.
    این دانشجوی دکترای کامپیوتر دانشگاه تورنتو ابراز امیداری کرد که این اختراع بتواند در انجام آداب دینی مومنان ادیان را یاری کند.
    وی گفت: مسیحی کاتولیک که اصول مسیحیت را می آموزد، بودیستی که می خواهد مراقبه ای عمیق تر انجام دهد و یهودی که تورات را مورد مطالعه قرار می دهد می تواند از این وسیله دیجیتال به عنوان یادآوری کننده ، تصحیح و ارتقاء کارایی آن سود ببرند.
    انتهای پیام


    نظرات دیگران ( )

  • آموزش اصول زناشویی
    نویسنده: جوانان ایران زمین جمعه 87/2/20 ساعت 11:35 صبح


    وزارت بهداشت کتاب آموزش اصول زناشویی منتشر می‌کند

    کتاب اصول تشکیل خانواده و مسائل زناشویی برای آموزش قبل از ازدواج به زوج‌ها از سوی وزارت بهداشت تدوین شد و آموزش زوج‌ها با استفاده از این کتاب از یک ماه آینده آغاز می‌شود.
    محمد اسلامی، رئیس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت در گفت و گو با فارس، با اعلام این خبر، افزود: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در سال جاری تدوین بسته آموزشی هنگام ازدواج برای جوانان در آستانه ازدواج است، به همین منظور کتابی با محتوای مبانی اسلامی تشکیل خانواده و اصول علمی تحکیم بنیان خانواده تدوین شده و اکنون در مرحله چاپ است.
    وی ادامه داد: این کتاب 4 فصل دارد که شامل مبانی مذهبی تشکیل خانواده، اصول روابط عاطفی در خانواده، تنظیم خانواده در سال‌های ابتدایی پس از ازدواج و روابط زناشویی در خانواده است.
    وی گفت: این کتاب مشتمل بر اصول مذهبی، اسلامی، اجتماعی و روابط زناشویی است که با تائید روحانیون و صاحبنظران مبانی اسلامی، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مشاور وزیر بهداشت در امور زنان نهایی شده و برای اولین بار است که کتابی با این محتوا از سوی وزارت بهداشت منتشر می‌شود.
    رئیس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت افزود: در بخش تنظیم خانواده این کتاب 3 روش پیشگیری از بارداری که مناسب زوج‌ها در سال‌های ابتدایی پس از ازدواج است، معرفی شده است، این روش‌ها شامل استفاده از کاندوم، قرص ضد بارداری و آمپول یکماهه است، سایر روش های پشگیری از بارداری مانند بستن لوله و استفاده از آی یو دی برای سال‌های اول شروع زندگی مشترک توصیه نمی‌شود و زوجین پس از چند سال زندگی مشترک و پس از آنکه صاحب فرزند شدند فرصت دارند با روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری آشنا شوند.
    وی ادامه داد: آموزش زوج های جوان با این کتاب فعلاً به صورت آزمایشی در 2 استان تهران و قزوین اجرایی می‌شود و احتمالاً پس از حدود 5 ماه کار آزمایشی و بر طرف شدن نقاط ضعف و قوت آن، برنامه کشوری می‌شود.
    وی گفت: اقدام دیگری که امسال از سوی وزارت بهداشت در زمینه تنظیم خانواده انجام می‌شود و شاخص‌ترین کار در این زمینه است، ارتقای کیفیت آموزش خدمات تنظیم خانواده در مراکز تنظیم خانواده است.
    وی افزود: برای این کار فرم‌های خدمات تنظیم خانواده که در اختیار خدمت دهندگان در مراکز بهداشتی- درمانی قرار می‌گیرد، به طور 100 درصد عوض شده است و در فرم های جدید مرحله به مرحله آموزش اصول تنظیم خانواده با کیفیت قابل قبول و مطابق استانداردهای جهانی ارائه

    می‌شود.
    سن مناسب ازدواج
    وی گفت: در صورتی که از این فرم های جدید برای آموزش تنظیم خانواده استفاده شود، می‌توانیم مطمئن باشیم، خانواده‌های خدمت گیرنده به میزان قابل قبولی با اصول تنظیم خانواده آشنا شده‌اند، مرحله آزمایشی استفاده از این فرم‌ها فعلاً در 10 کشور اجرایی می‌شود و پس از بررسی آثار آن طی 6 ماه و رفع نقاط ضعف و قوت آن به صورت کشوری اجرا می‌شود.
    اسلامی افزود: در زمان حاضر 11 روش پیشگیری از بارداری در کشور وجود دارد که شامل 5 نوع قرص ضد بارداری، 2 نوع آمپول پیشگیری از بارداری، 2 نوع بستن لوله در مردان و زنان، کاندوم و استفاده از IUD است.به جز کاندوم و بستن لوله در آقایان 9 روش دیگر زنانه است.
    وی گفت: یک روش دیگر پیشگیری از بارداری کاشتن کپسول پیشگیری از بارداری است که از اسفند گذشته آغاز شده است، این روش بیشتر در جاهای دور افتاده‌ای که مردم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی ندارند توصیه می‌شود و پس از توزیع کارکرد این کپسول که تا 5 سال پیشگیری از بارداری ایجاد می‌کند، برای متقاضیان کاشته می‌شود.
    وی افزود: در مجموع 200 عدد کپسول ضد بارداری کاشتنی در کشور وجود دارد و خریداری شده است که تاکنون حدود 40 تای آن برای زنان مناطق دور افتاده و دور از مراکز بهداشتی- درمانی استفاده شده است.
    انتهای پیام
     


    نظرات دیگران ( )

  • بزرگداشت شیخ صدوق
    نویسنده: جوانان ایران زمین یکشنبه 87/2/15 ساعت 11:36 صبح


    محمد ابن علی ابن بابویه قمی معروف به «ابن بابویه»، «محمد ابن بابویه» و «شیخ صدوق» نامی‌ترین دانشمند گرانمایه و بزرگوار و فقیه و محدث عالیقدر شیعه در نیمه دوم سده چهارم هجری است.
    به نقل از کتاب «مفاخر اسلام»، نوشته علی دوانی، بعد از سال 305 هجری که نایب دوم امام زمان(ع) از نواب اربعه یعنی ثقه جلیل القدر عثمان بن سعید عمری ، پس از حدود پنجاه سال نیابت، حضرت بدرود حیات گفت، و حسین بن روح نوبختی به عنوان نائب سوم امام زمان(عج) عهده دار وساطت بین شیعیان و حضرت گردید، علی بن بابویه قمی که پیشوای علمای قم بود، وارد بغداد شد. چون تا آن زمان صاحب فرزندی نشده بود و از این نظر رنج می برد، لذا فرصت را غنیمت شمرد و طی نامه‌ای که به حسین بن روح تسلیم نمود از او خواست تا هنگام تشرف به حضور امام زمان (عج ) به آن وجود مقدس تقدیم دارد.
    وی در آن نامه اشتیاق خود را به داشتن پسری ابراز داشته و از حضرت خواسته بود برای او دعا کند تا خداوند پسری به او روزی نماید. جواب امام زمان علیه‌السلام هم به او رسید که برای تو دعا کردم و به زودی خداوند پسری، و به روایتی، پسرانی فقیه و پاک سرشت به تو روزی خواهد کرد.
    دورنمائی از شخصیت شیخ صدوق
    پدر شیخ صدوق، علی بن بابویه قمی سرآمد علماء ، فقهاء و محدثین قم بود، و به نقل ابن ندیم دویست جلد کتاب تالیف کرده است. خاندان بابویه قمی از خاندانهای علمی قم، و از قداست و عفاف و منش والائی برخوردار بوده اند.
    محمد بن بابویه در چنین خانواده ای و از چنان پدری در شهر مذهبی قم متولد گشت. قم در آن روزگار مرکز علماء ، فقهاء و محدثین شیعه بوده و هنوز مقام و موقعیت علمی و مذهبی خود را در دنیای شیعه حفظ کرده است.
    محمد بن بابویه به روزگار جوانی پس از فراگرفتن علوم مقدماتی، علم حدیث و فقه بر اساس حدیث را از مفاخر فقهاء و محدثین قم همچون پدرش علی بن بابویه، محمد بن حسن بن ولید پیشوای فقهای قم و دیگران آموخت، آنگاه چون در روزگار سلاطین شیعی آل بویه به سر می برده ، و آنها بر قسمت اعظم دنیای اسلام تسلط داشتند، به منظور دیدار مشایخ دیگر در سایر نقاط شیعه نشین، و سیر وسیاحت در ممالک اسلامی، از ری تا بلخ و بخارا و از آنجا تا بغداد ، کوفه ، مکه ، مدینه ، مناطق میان راه و مراکز دیگر علمی شیعه و سنی و استفاده از علما و دانشمندان مذاهب اسلامی از شیعه ی امامی ، زیدی و سنی و ...، و عرضه احادیث اهل بیت عصمت و طهارت و مکتب فقه و حدیث شیعه که شناخت واقعی اسلام راستین بود، به مسافرت طولانی همت گماشت.
    وی در سال 347 هجری در ری از ابوالحسن محمد بن احمد بن علی اسدی معروف به ابن جراده بردعی حدیث شنیده، و در سال 352 به نیشابوررفته و از جمعی ازعلمای آنجا استفاده نمود.
    در همان سال به مشهد مقدس رفته و به زیارت حضرت امام رضا علیه‌السلام نائل آمد. از مشهد به مرو رفته و در آنجا از جمعی ازعلما به اخذ حدیث توفیق یافت. سپس در همان سال یعنی 352 وارد بغداد شده و از جمعی از مشایخ آنجا استماع حدیث نمود.این عالم کوشا در سال 354 به کوفه وپس از آن به مکه رفت واز محضر علمای آن دیارکسب فیض نمود.
    شیخ صدوق ازدیدگاه دانشمندان شیعه
    - شیخ الطائفه محمد بن حسن طوسی متوفی سال 460 ه . که با یک واسطه شاگرد شیخ صدوق بوده است از وی بدین گونه یاد می‌کند:" ابو جعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، دانشمندی جلیل القدر، بزرگوار، حافظ احادیث ، صاحب نظر در رجال و ناقد اخبار بوده، در میان علما و دانشمندان قم در حفظ و کثرت علم مانند او دیده نشده است، نزدیک به سیصد کتاب داشته و فهرست کتابهای او معروف است.
    - دانشمند عالیقدر رجالی ابوالعباس نجاشی متوفی سال 450 که رجال خود را بعد از فهرست شیخ طوسی نوشته است، می نویسد: " ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، ساکن ری، شیخ و فقیه ما، و چهره درخشان طائفه در خراسان بود،در سال 355 هجری وارد بغداد شد و در زمانی که جوان بود مشایخِ طائفه از وی استماع حدیث می کردند ، او صاحب کتاب های بسیاری است.
    - نابغه بزرگ و فقیه سنت شکن مشهور محمد بن ادریس حلی، متوفی سال 598 در کتاب گرانقدرش " سرائر" می نویسد:" دانشمند موثق بزرگوار، متخصص اخبار، ناقد آثار، عالم به رجال، حافظ بزرگ حدیث بود، او استاد پیشوای ماشیخ مفید محمد بن محمد بن نعمان است."
    - ابن شهر آشوب او را " مبارز قمی‌ها نامیده" و علامه حلی از وی مانند نجاشی از او نام برده است. و ابن داود او را "شیخ الطائفه و فقیه و چهره درخشان شیعه در خراسان دانسته و تلفیقی از سخن شیخ و نجاشی را آورده است."
    از میان فقهای بزرگ متاخر فقط به ذکر گفتار علامه بحر‌العلوم اکتفا می کنیم که می‌نویسد:" ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، پیشوائی از پیشوایان شیعه، وستونی از استوانه های شریعت است، او رئیس محدثین، و در آنچه از ائمه صادقین علیهم السلام روایت کرده صدوق و راستگوست. وی با دعای امام زمان علیه السلام متولد شد، و از این راه به فضیلت و افتخاری بزرگ نائل گشت. در توقیع مقدس آمده بود که او فقیه، نیک سرشت، پربرکت و از جانب خداوند سودبخش خواهد بود. از این رو برکت وجود او شامل حال تمام خلائق شد و خاص و عام از وی منتفع گشتند، و آثار و تألیفاتش درگذشتِ روزگار باقی ماند، و عموم فقهای شیعه از فقه و حدیثش نفع بردند."
    اقامت وی در ری
    شیخ صدوق ساکن " ری" شهر بزرگ آن روز ایران و پایتخت رکن الدوله دیلمی بوده است. شیخ صدوق در سال 347 و به هنگامی که در اوج شهرت قرار داشته و از لحاظ نبوغ و مقامات علمی و عملی شخصیت برازنده شیعه بوده است، گویا به دعوت رکن الدوله که شیعه بوده از قم یا خراسان به " ری" رفته و در آنجا ساکن می گردد. شیخ بزرگوار در قم ، ری ، نیشابور، مشهد مقدس و سایر نقاطی که اقامت داشته روزهای جمعه و سه شنبه احادیث جالبی در مباحث گوناگون بر شاگردان فاضل و دانشمند خود املاء می نموده و آنها یادداشت می کردند، و پیرامون آن بحث و گفتگو می کرده است. از جمله اینها نود و هفت مجلس است که به نام " امالی" یا" مجالس" چاپ شده و آغاز آن روز جمعه 22 ماه رجب سال367 ه، و آخر آن 19 شعبان سال 368 در مشهد امام رضا علیه السلام بوده است.
    موقعیت‌های حساس زمان شیخ صدوق
    یکی از موقعیت‌های قابل توجه شیخ صدوق این بود که در زمان سلطه امرای آل بویه می‌زیست. آل بویه که آنها را دیالمه نیز می گویند دارای نژادی ایرانی و از مردم رودبار گیلان و از لحاظ مذهب شیعه اثنی عشری بوده اند. امرای آل بویه از سال 320 تا 448 هجری قمری در ایران مرکزی ، فارس ، خوزستان، عراق و سواحل خلیج فارس دولت نیرومندی تشکیل داده و باعث تقویت و رواج مذهب شیعه شده بودند.
    موقعیت دیگر شیخ صدوق این بود که شخصیت بلند آوازه شیعه و وزیر دانشمند و با تدبیر رکن الدوله "صاحب بن عباد" متوفی سال 385 در ری اداره امور مملکت را به عهده داشت، و این خود فرصتی مناسب برای طرح کلی شیخ صدوق محدث و فقیه عالیقدر شیعه برای بزرگداشت و ارائه مکتب فقه و حدیث شیعه امامیه بود. شاید شیخ صدوق در میان کلیه دانشمندان ما پس از تقة الاسلام کلینی تنها دانشمندی باشد که بیش از همه دارای استاد بوده و از آنها اخذ فقه و حدیث و علوم دیگر نموده یا به دریافت اجازه نائل گشته است.
    شاگردان وی
    شیخ صدوق مرد بلند آوازه شیعه به هر جا می‌رفته، گذشته از استفاده از رجال شیعه و سنی، به افاده و بیان و املاء احادیث اندوخته، به طالبان علم و شاگردان خود، و آماده ساختن آنها برای حفظ و نگاهداری مکتب و آثار اهل بیت عصمت و طهارت اهتمام داشته است. به همین جهت گروهی از مفاخر علما شیعه و سنی جزو شاگردان او به شمار آمده‌اند، که یا رسماً شاگرد او بوده اند، یا از وی روایت نموده یا اجازه گرفته اند. مرحوم ربانی شیرازی جمعاً 27 نفر از شاگردان و راویان او را نام برده است. ما مشاهیر آنها را که وارث و ناقل آثار و مکتب او بوده اند، نام می بریم: شیخ مفید محمد بن محمد بن نعمان، هارون بن موسی تلعکبری، حسین بن عبدالله غضائری، برادرش حسین بن علی بن بابویه قمی، حسن بن عباس نجاشی( پدر نجاشی مولف رجال) ،علم الهدی سید مرتضی، سید ابوالبرکات علی بن حسین جوزی حسینی حلی.
    تألیفات شیخ صدوق
    شیخ طوسی نوشته است وی نزدیک به 300 کتاب تألیف کرده است. شیخ، خود در فهرست 40 کتاب او را نام می‌برد و شیخ اجل نجاشی که رجال خود را پس از فهرست شیخ نوشته وسعی داشته کمبودهای فهرست شیخ را تکمیل کند، 189 کتاب را نام برده است. این کتابها که عموما سودمند و گرانقدر است در جمیع شئون زندگی انسانی و مبانی اسلامی، و با استادی و مهارت در خور تحسینی تالیف و تصنیف شده و نشانه دانش وسیع و بزرگواری و قداست نفس و صفای باطن رئیس محدثین شیعه است، و هم نماینده وجود ثمربخش و موفقیت های اوست که به گفته علامه بحر العلوم خود نشانه بارز دعای حضرت امام زمان علیه السلام در حق او است.
    شیخ بزرگوار در تألیفات خود با نقل احادیث و توضیح مضامین و فتوی بر طبق آنها، روح تعالیم عالیه اسلام و اصول و فروع مذهب شیعه را روشن ساخته است. در میان انبوه کتب مذهبی کمتر کتابی پیدا می کنید که از" شیخ صدوق" یا " محمد بن بابویه قمی" و کتابها و احادیث او ذکری به میان نیامده باشد.
    لازم به ذکراست که جمیع کتب شیخ صدوق مانند سایر فقهاء و محدثین آن زمانها به زبان عربی بوده و اسامی آنها نیز عربی است که ما به برخی از آنها اشاره می نماییم: کتاب توحید، نبوت، اثبات وصیت علی علیه السلام، سه کتاب در غیبت امام زمان، معانی الاخبار، خصال، مختصر تفسیر قرآن، من لایحضره الفقیه، عیون اخبار لرضا، ثواب الاعمال.
    وفات شیخ صدوق
    شیح بزگوار ابوجعفر محمد بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق پس ازهفتاد و چند سال زندگانی درخشان و پر افتخار و مسافرت‌های طولانی در اقصی نقاط بلاد اسلامی و تالیف و تصنیف حدود 300 جلد کتاب پر ارزش در ابعاد مختلف زندگی، سرانجام درسال381 ه در"ری" چشم از جهان فرو بست و به عالم باقی شتافت. آرامگاهش امروز در شهر ری به نام" ابن بابویه" مشهور وزیارتگاه مردم مسلمان است. "قَدَّسَ اللهُ رُوحَهُ وَ نَوَّرَضَرِیَحهُ".
    انتهای پیام


    نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4      >